۲ طرز تهیه نخود برشته خانگی در فر یا ماهیتابه؛ خوشمزه و پرخاصیت

در گزارش زیر ما به شما طرز تهیه نخود برشته یا نخودچی آجیل بو داده را، هم با استفاده از فر و هم بدون فر یاد می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این بار با طرز تهیه یک تنقلات ترد و خوشمزه با شما هستیم که همه‌مان با آن خاطره داریم؛ درست است، نخودچی یا نخود بو داده یا نخود شور مشهدی به روش بازاری. این تنقلات و اسنک خوشمزه را احتمالا در دوران مدرسه یا مهمانی‌های عید نوروز و مناسبت‌های غیررسمی معمولا با کشمش خورده‌ایم و هر بار که دوباره طعم آن را بچشیم، خاطراتمان زنده می‌شوند. حالا می‌توانید خودتان با هر امکاناتی که در خانه دارید، حتی کمترین آنها، این نوستالژی را دوباره بیافرینید. ما به شما طرز تهیه نخود برشته یا نخودچی آجیل بو داده را، هم با استفاده از فر و هم بدون فر یاد می‌دهیم.

طرز تهیه نخودچی آجیل یا نخود برشته در فر

مواد لازم

نخود: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان دلخواه


بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی؛ از یتیمک بادمجان به روش شیرازی و بوشهری و کباب چوبی مرغ سوخاری تا رمز و راز‌های تهیه کیک شکلاتی خوشمزه خانگی + تصاویر



طرز تهیه نخودچی آجیل یا نخود برشته در فر

۲ طرز تهیه نخود برشته خانگی در فر یا ماهیتابه؛ خوشمزه و پرخاصیت

در ابتدای شروع کار ذکر این نکته ضروری است نخود مخصوص نخودچی به دلیل اینکه کوچک‌تر از نخود‌های معمولی یا نخود آبگوشتی است به آن «نخودچی» به معنای نخود ریزه می‌گویند. در طرز تهیه نخودچی آجیل ابتدا باید نخود‌ها را بعد از پاک کردن، بشویید تا گرد و خاکشان گرفته شود. آن‌ها در یک ظرف بریزید و رویشان را با آب ولرم بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت در آب نگه دارید تا هم ترد شوند و هم نفخشان گرفته شود. هر چند ساعت آبشان را عوض کنید و دوباره با آب ولرم پر کنید، طوری که آب روی نخود‌ها را بپوشاند، چون با خیساندن، حجم نخود‌ها زیاد می‌شود.

آب نخود‌ها را دور بریزید و آبکش کنید. پوست نخود‌ها را جدا کنید و دور بریزید. این کار باعث می‌شود نخود برشته یکدست‌تری داشته باشید. نخود‌ها را در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب ولرم بپوشانید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. ۵ دقیقه بعد از جوش آمدن آب، حرارت را قطع کنید. قرار نیست نخود‌ها در این مرحله بپزند و نرم شوند. کافی‌ست از حالت سفت قبلی تا حدی خارج شوند.

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. داخل آن را کاغذ روغنی بیندازید و نخود‌ها را روی کاغذ بریزید. سینی را تکان دهید تا نخود‌ها کل سطح سینی را بپوشانند. سینی را برای ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید و بعد از این مدت، سینی را بیرون بیاورید و دوباره با قاشق آن را به هم بزنید.

دوباره سینی را به فر برگردانید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دیگر بماند تا نخود‌ها کاملا برشته شوند. سپس سینی را بیرون بیاورید و روی نخود‌ها را نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز بریزید و طعم‌دار کنید. کمی که نخود‌ها از حرارت افتادند، می‌توانید آن‌ها را با کشمش، مخلوط و سرو کنید.

 

طرز تهیه طرز تهیه نخود برشته بدون فر

۲ طرز تهیه نخود برشته خانگی در فر یا ماهیتابه؛ خوشمزه و پرخاصیت

برای روش دم طرز تهیه نخود برشته بدون فر یا نخود شور مشهدی باید نخود‌ها را مانند روش بالا بخیسانید و آبکش کنید. پوستشان را جدا کنید. آن‌ها را ۵ تا ۷ دقیقه در قابلمه بپزید و آبکش کنید. در یک تابه تلفون کمی روغن بریزید و بعد از اینکه داغ شد، نخود را اضافه کنید و هم بزنید تا روغن، کل نخود‌ها را بپوشاند و آغشته شوند.

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز یا پاپریکا را روی آن‌ها بپاشید و هم بزنید تا به صورت یکنواخت روی همه نخود‌ها پخش شوند. به مدت ۵ تا ۸ دقیقه به تفت دادن نخود‌ها ادامه دهید تا کاملا سرخ شوند. سپس نخودچی را به همان صورت گرم سرو کنید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا راوری
۲۳:۲۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
نخود رو پوست بگیریم یعنی لپه ای بشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
ای شیطون بلا یواش یواش دارین آموزش آجیل شب عید میدینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
به به چه نخودبرشته ای درست کنم من
Iran (Islamic Republic of)
سیدمنصوراسدی
۰۷:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام روزتان بخیر .بلی زمانی نیامدی که نخود کیلوی هزارتومان بود حالا که شده کیلویی سی هزار تومان باحقوق بازنشستگی تامین اجتماعی صرف نمیکنه پولمان نمرسه نان بخریم
آخرین اخبار