کاوشگر چینی به مریخ رسید

کاوشگر چینی تیان ون-۱ پس از تقریبا ۷ ماه روز چهارشنبه در مدار مریخ قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، چین برای اولین بار، فضاپیمایی تحت عنوان تیان‌ون ۱ که مجموعه‌ای ۵ تُنی شامل سطح‌نورد، سطح‌نشین و مدارگرد است را در دهم فوریه به مدار سرخ مریخ پرتاب کرد. این مأموریت با موفقیت انجام شد و فضاپیما در مدار مریخ قرار گرفت.  بر این اساس، بعد از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، سازمان فضایی اروپا، هند و امارات متحده عربی، چین ششمین جایگاه را در رسیدن به سایره مریخ دارد.

نکته جالب آن است که چین توانست از هم‌ترازی دو سیاره زمین و مریخ که فقط هر دو سال یک‌بار رخ می‌دهد استفاده کند و وقتی مریخ و زمین در نزدیک‌ترین فاصله به یکدیگر در مدارشان قرار دارند، فضاپیمایش را به سیاره‌ سرخ بفرستد. تاکنون براساس گفته‌ها احتمالا این کاوشگر تقریبا ۴۸۰ میلیون کیلومتر را پیموده است.

کاوشگر چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

ژانگ کجیان، مدیر سازمان ملی فضایی چین در بیانیه‌ای گفت: اکتشاف جهان گسترده، رویای مشترک تمام بشریت است. ما صمیمانه همکاری خواهیم کرد و دست در دست تمام دیگر کشورهای جهان، اکتشافات بشر در فضا را به فراتر خواهیم برد.

 تیان‌ون ۱ چند ماه را در مدار شمالی مریخ به‌ منظور  نقشه‌برداری از محل فرود خود در منطقه‌ دشت اتوپیا سپری خواهد کرد و در مداری مستقر خواهد شد که تقریبا ۴۰۰ کیلومتر از سطح مریخ ارتفاع دارد. فضاپیمای چینی در ماه مه، سطح‌نشین و مریخ‌نورد خود را از جدا و اقدام به فرود در دشت اتوپیا خواهد کرد در صورت موفقیت آمیز بودن این فرود، چین به دومین کشور پس از آمریکا تبدیل خواهد شد که سطح‌نورد عملیاتی را روی سطح سیاره‌ سرخ می‌نشاند.

کاوشگر چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

با قرارگیری مریخ‌نورد تیان‌ون ۱ روی سطح مریخ و استقرار مدارگرد مأموریت برفراز سیاره، چین تلاش می‌کند تا با ردیابی توزیع آب زیرسطحی، به درک بهتری از ساختار زمین‌شناسی مریخ دست پیدا کند. سطح‌نشین در اصل سکوی تحویل به‌حساب می‌آید و سطحی شیب‌دار را برای استقرار مریخ‌نورد فراهم می‌کند. مریخ‌نورد با پیمایش سطح سیاره، یخ‌آب مریخی را به‌عنوان منبعی بالقوه برای مأموریت‌های انسانی بلندمدت در سیاره‌ سرخ تجزیه‌ و تحلیل خواهد کرد.

چین با رساندن فضاپیمایش به مریخ، نقش مهمی را در عرصه‌ اکتشافات فضایی ایفا می‌کند. این کشور چندی پیش با مأموریت چانگ‌ای ۵ به سراغ ماه رفت و نمونه‌هایی از سنگ و خاک قمری را به زمین آورد. این مأموریت، پنجمین سری از برنامه‌ اکتشافات قمری چین و نخستین مأموریتی بود که از زمان پایان برنامه‌ آپولو، نمونه‌های ماه را به زمین حمل کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار