وزیر بهداشت:

یک ماه و نیم پیش از ورود کرونا به کشور، مدیریت بیماری را شروع کردیم/ درمان رایگان بیماران تبعه خارجی

نمکی گفت: شروع کار ما در مدیریت کرونا به حداقل یک ماه و نیم پیش از موارد مثبت دیده شده از افراد برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه دیدار با مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: در عرصه ساخت واکسن داخلی گام‌های موثری برداشتیم و ماه‌های آینده به عنوان یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان مهم منطقه‌ای واکسن با نظر سازمان جهانی بهداشت عمل خواهیم کرد.

او در نشست مشترک با مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: ما ایرانی‌ها هرگز مهربانی‌ها را از یاد نمی‌بریم و به راحتی بدی‌ها را می‌بخشیم و قدم‌هایی را که هر کسی برای این سرزمین در طول تاریخ برداشته است همیشه در یاد خود جاودانه نگه می‌داریم.

وزیر بهداشت افزود: ایران یک سرزمین بسیار گسترده با دیرینه فرهنگی است و این گستردگی علیرغم اینکه یک نقطه قوت است، ولی با توجه به گسترش سرمین و تنوع ژنتیک، فرهنگ و رفتار، اداره چنین کشوری در شرایط پاندمی بسیار دشوار است.

در اوج تحریم‌های ظالمانه دستاورد‌های خوبی در مدیریت کرونا داشتیم

نمکی تصریح کرد: با لطف خداوند و با قوتی که از ابعاد مختلف در کشور کسب کرده‌ایم، توانسته‌ایم در اوج تحریم‌های ظالمانه که حتی کوچکترین امکان پزشکی و تجهیزاتی را از مردم ما دریغ کردند دستاورد‌های خوبی را در عرصه مدیریت کرونا داشته باشیم.

او با بیان اینکه شروع کار ما در مدیریت کرونا به حداقل یک ماه و نیم پیش از موارد مثبت دیده شده از افراد برمی‌گردد، تاکید کرد: به محض اینکه ویروس در ووهان چین گزارش شد تیم‌هایی را بسیج کردیم و از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستیم تا آماده کمک‌رسانی باشند و با پیامد‌های مختلف مردم را از خطرات ویروس کرونا آگاه کردیم.

وزیر بهداشت در ادامه اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ هزار تخت نقاهتگاهی علاوه بر تخت‌های بیمارستانی کشور آماده کردیم و حدود یک ماه قبل از گزارش اولین موارد کرونا مرز‌های خود را بر کشور چین بستیم.

او ادامه داد: دانشجویان ایرانی را که در ووهان بودند به کشور بازگرداندیم و آقای کولیوند این کار را مدیریت کرد و توانستیم تمام این انشجویان را به خوبی قرنطینه کنیم و بدون کوچکترین آلودگی آن‌ها را آماده بازگشت به محل زندگی‌شان کردیم.

نمکی اضافه کرد: در زمانی که کیت تشخیص کووید ۱۹ به ما نرسیده بود خودمان در انستیتو پاستور به طراحی کیت تشخیصی اقدام کردیم و سلامت دانشجویانی را که از ووهان می‌آمدند از این طریق ارزیابی کردیم.

بیش از ۲۰۰ هزار تبعه افغانستانی را برای درمان کرونا پوشش دادیم

وزیر بهداشت گفت: سریعاً دو آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا راه‌اندازی کردیم و بعد از مدت کوتاهی آن‌ها را به ۶۴ مرکز pcr در کل کشور ارتقا دادیم؛ آنچه حاصل این حرکت شد آن است که وقتی موج کووید ۱۹ به ما رسید بر خلاف اروپا و خیلی از کشور‌هایی که زیرساخت‌های بهتری داشتند، هیچ کدام از بیماران درب پشت هیچ بیمارستانی سرگردان نشدند. حتی توانستیم بیش از ۲۰۰ هزار تبعه افغانستانی را که حتی خیلی از آن‌ها کارت اقامت نداشتند برای درمان ویروس کرونا در بیمارستان‌های ایرانی پوشش دهیم.

او اظهار کرد: پیک اول ویروس کرونا را که در قم و گیلان گذراندیم خود را آماده کردیم و یک بسیج ملی علیه این بیماری تشکیل شد و از تمام امکانات و نیرو‌های کشور به خصوص سازمان بسیج کمک گرفتیم و شروع کردیم به انجام تست‌های بیشتر تا از این طریق بتوانیم سرریز بیماران به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم و این حرکت باعث شد تا در زودترین زمان ممکن بیماران را شناسایی و آن‌ها را درمان کنیم.

او ادامه داد: در موج‌های بعدی ویروس کرونا آمادگی بیشتری داشتیم و مشکل کمبود بیمارستان را حل کردیم. همچنین توانستیم میزان مصرف اکسیژن برای بیماران عادی حدود ۳ تا ۵ لیتر در دقیقه و برای بیماران کووید خارج از آی‌سی‌یو حدود ۱۲ تا ۲۰ لیتر در دقیقه را تامین کنیم.


بیشتر بخوانید:


وزیر بهداشت اضافه کرد: امروزه هیچ مشکلی از بابت کمبود اکسیژن در بیمارستان‌ها برای مدیریت بیماران کووید ۱۹ نداریم، دارو‌های رمدسیویر و فاویپیراویر در ایمنی افراد موثر است.

او گفت: توانستیم در عرض دو ماه در ایران به عنوان یک تولید کننده مهم ماسک، لوازم و تجهیزاتی مثل دستگاه تنفس مصنوعی و همچنین دارو‌هایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویر تبدیل شویم و حتی بتوانیم آن‌ها را صادر کنیم.

نمکی با بیان اینکه در بسیج ملی که در فاز سوم و در قالب طرح شهیدسلیمانی راه انداختیم، توانستیم تست‌های کرونای خود را از ۱۲ هزار و پانصد به بالاتر از ۷۰ هزار عدد برسانیم، تاکید کرد: مرگ و میر‌های کرونایی را در کمتر از ۵۰ روز به ۲۰ درصد از رقم قبلی رساندیم و موارد بستری را حداکثر به ۳۰ درصد کاهش دادیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: یک سرزمین گسترده با مرز‌های فراوان داریم و از همان روز‌های اول در تمامی ایستگاه‌های ورودی تیم‌های مراقبت گذاشتیم و بحث استفاده از دستگاه سکانس یابی را در مکان‌های مختلف کشور به عنوان مراکز درمانی مستقر کردیم.

او گفت: به دلیل فشارناشی از تحریم‌ها شیوه نامه‌هایی را سریعا تجمیع کردیم که مردم بتوانند کار‌های اقتصادی خود را دنبال کنند. خوشبختانه هیچ مرکز و کارخانه‌ای در کشور به این علت شیوع کرونا تعطیل نشد.

نمکی اضافه کرد: پتروشیمی و صنایع هایتک در جنوب کشور به علت شیوع ویروس کرونا حتی یک روز هم تعطیل نشدند و این موضوع نشان از آن است که اجرای شیوه نامه‌ها در مراکز صنعتی بسیار مهم بوده است.

مراقبت از زنان باردار در دوران کرونا فراموش نشد

او ادامه داد: تحقیقات موثری را در رابطه با کووید ۱۹ انجام دادیم، پوشش واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر و مراقبت از زنان باردار برنامه‌هایی بوده که در دوران کرونا همچنان ادامه داشته و فراموش نشده است.

وزیر بهداشت گفت: بیمار اورژانسی غیر کرونایی را در دوران اپیدمی کرونا به هیچ عنوان محروم از درمان نکردیم، همچنین دومین جایگاه کمک کننده به ما ستاد ملی مقابله با کرونا بود که با حضور رئیس جمهور اداره می‌شود و تصمیمات این ستاد با رهبری مقام معطم رهبری قابل اجراست. با حمایت‌های موجود تیم‌های بسیار قوی را برای درمان ویروس کرونا بدون حتی یک روز مرخصی به کار گرفتیم.

نمکی تاکید کرد: از روز اول به همکارانم عرض کردم که کرونا بسیار پیچیده بوده و اصلا قابل پیش بینی نیست و آینده آن معلوم نخواهد بود. تنها دانشی که داریم این است که رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به کار گرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از تکثیر ویروس است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: دومین چالش ما بحث واکسیناسیون است که تولید واکسن در داخل کشور به شدت توسط ما ارزیابی می‌شود و قدمتی ۱۰۰ ساله در انستیتو پاستور و موسسه رازی در این زمینه داریم و یکی از واکسن ساز‌های مطرح منطقه در آسیا هستیم.

فاز مطالعاتی دو واکسن کرونای ایرانی تمام شده است

او گفت: با تکیه بر دانش دانشمندان مان در موسسه رازی، انستیتو پاستور و شرکت‌های دانش بنیان و انتقال دانش فنی به بیرون از مرز‌ها به ساخت واکسن کرونا اقدام خواهیم کرد. فاز مطالعات انسانی دو عدد از واکسن‌های ما در انستیتوپاستور و مجموعه برکت به اتمام رسیده است و فاز دوم در حال شروع است.

نمکی تصریح کرد: برای ساخت واکسن ویروس کرونا از انتقال دانش فنی در کوبا و انستیتو پاستور استفاده کرده ایم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک اولین خط تولید داخلی واکسن انستیتو پاستور به بازار مصرف بیاید و بتوانیم به کشور‌های همسایه هم واکسن ارسال کنیم.

واردات ۱۰۰ هزار واکسن اسپوتنیک وی در آینده نزدیک

وزیر بهداشت گفت: تا قبل از رسیدن واکسن داخلی برای واکسیناسیون افراد در معرض خطر مجبور به استفاده از واکسن وارداتی هستیم. ۱۰۰ هزار دوز جدید از واکسن اسپوتنیک وی وارد کرده ایم تا افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و ۱۰۰ هزار دوز دیگر در راه داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
.....
۱۸:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
قرار بود واکسن مشترک با کوبا تا پایان بهمن وارد کشور شود ، پس چی شد ؟
از تولید مشترک واکسن روسی چه خبر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
جناب وزیر چرا اینطوری میگی.تا جایی که ما میشنویم و میبینیم بیماران ایرانی باید هزینه درمان شونو بدن دیگه اتباع افغانی که به کنار.خودم به شخصه شاهد بودم که بیمارستان یه افغانی رو به جرم افغانی بودن مداوا نکرد گفت برو کشور خودت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
چرا وزارت بهداشت فقط نظاره گر بالا رفتن مبتلایان کرونا است و برنامه خاصی برای محدودیت و پیشگیری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
لطفا به جای آمار دادن بفرمایید برای پیشگیری از موج چهارم و جلوگیری از انتشار ویروس جهس یافته چه برنامه ای دارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
شما میبایست قم رو در ابتدا قرنطینه کنید که نکردید .موقع تعطیلی جاده هارو ببندید نبستید ،من نمیدونم حرف از کدوم مدیریت میزنید؟مدیریت به حرف وپشت میز نشستن نیست به عمله آقای دکتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
کاملا دروغه
آخرین اخبار