نتایج آزمون‌های بین المللی حاکی از آن است که دانش آموزان ایرانی عملکرد چندان قابل قبولی نداشته اند و جایگاه کشورمان متزلزل است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موفق نبودن دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز ٢٠١٩ چند وقتی می‌شود که مورد توجه قرار گرفته است و ضمن تضعیف جایگاه ایران از حیث تعلیم و تربیت در دنیا، نگرانی‌هایی را درباره کیفیت آموزشی کشور به دنبال داشته است.

آنطور که نتایج تیمز ٢٠١٩ نشان می‌دهد، ایران طی سال‌های گذشته نسبت به معیار متوسط جهانی که نمره آن ۴٧۵ در نظر گرفته شده است، عملکرد پایین تری داشته است و در آزمون ٢٠١٩ با وجود صعود در درس علوم نسبت به سال ٢٠١۵ هنوز هم نتوانسته است نمره کسب شده در سال ٢٠١١ را بار دیگر تکرار کند.

آنطور که آمار و ارقام گزارش منتشر شده از نتایج تیمز ٢٠١٩ حکایت می‌کند ایران در ریاضی پایه هشتم رتبه ٢٩، در علوم هشتم رتبه ٣٢، در ریاضی چهارم رتبه ۵٠ و در علوم چهارم رتبه ۴٨ را کسب کرده و این در حالی است که برای ارزیابی کار در پایه هشتم ٣٩ کشور و در پایه چهارم ۵٨ کشور با هم رقابت کردند.

افت و خیز دانش‌آموزان ایرانی در تیمز

نمرات آزمون تیمز که معیاری برای مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات وعلوم در پایه چهارم و هشتم میان دانش آموزان دنیاست، عملکرد چندان مناسبی را درباره دانش آموزان ایرانی نشان نمی‌دهد و این در حالی است که ایران از سال ١٣٧٠ به طور رسمی با IEA همکاری داشته و در آزمون‌های سال‌های ١٩٩۵، ١٩٩٩،٢٠٠٣، ٢٠٠٧ و ٢٠١١ شرکت کرده و سابقه رقابت اخیرش هم ٢٠١٩ بوده است که در این سال‌ها نتایج قابل توجهی از نظام تعلیم و تربیت ایران که قرار است در افق ١۴٠۴ به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشور‌های همسایه) برسد، به چشم نمی‌خورد.

نگاهی به سیر نتایج آزمون تیمز حاکی از آن است که کشور‌های شرق آسیا جایگاه‌های برتر اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند و برای چندمین دوره متوالی دانش‌آموزان سنگاپوری درصدر جدول این آزمون قرار گرفته اند.

در این میانه عملکرد دانش آموزان ایرانی به گونه‌ای بوده است که ۳۲ درصد دانش‌آموزان پایه چهارم در درس ریاضی نمره کمتر از ۴۰۰ گرفته‌اند؛ در درس علوم پایه چهارم، تنها ۱۱ درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره بالای ۵۵۰ شده‌اند همچنین در علوم هشتم ۱۳ درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره بالا ۵۵۰ شده‌اند و در ریاضی حدود ۳۲ درصد دانش‌آموزان ایرانی نمره حداقلی آزمون (۴۰۰) را کسب نکرده اند.

تمهیدات آموزش و پرورش برای رفع نتایج ضعیف چیست؟

کارنامه نه چندان رضایت‌بخش تیمز ٢٠١٩ موجب شد تا بار دیگر نگاه‌ها به وضعیت آموزشی ایران متمرکز شود، موضوعی که گویی این بار آموزش و پرورش هم با انبوه معضلات و بحران‌های لاینحل و اما واگرها بر سر مقصر اصلی، گویی برای رفع آن دست به کار شده و آنطور که محمود مهرمحمدی عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفته است کارگروهی متشکل از مسئولان آموزش و پرورش برای بررسی این نتیجه وارد عمل شده‌اند تا نقاط ضعف را بررسی و برای آن چاره‌اندیشی کند ضمن آنکه این موضوع باید درون و بیرون آموزش و پرورش ارزیابی شود و فقط بر مسائل درونی معطوف نباشیم.

به دنبال این موضوع حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که مجموعه ما از نتایج تیمز غافل نبوده است و بر اساس آن تغییراتی هم در کتاب‌های علوم پایه در نظر داریم.

او بیان کرد: در کارگروهی که برای بررسی نتایج تیمز تشکیل شده است، به منظور برنامه ریزی‌های آتی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم عضویت دارد تا ابعاد مختلف کار ارزیابی شود چراکه این نتیجه موضوعی چند بعدی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: البته نتایج به دست آمده در این کارگروه در سال تحصیلی ١۴٠٠-١۴٠١ به غایت نمی‌رسد هرچند با این وجود تغییر استاندارد‌های خودمان را با تشخیص خودمان یعنی کارشناسان سازمان پذیرفته‌ایم و اعمال می‌شود ضمن آنکه  امیدواریم نتایج این کارگروه هم در سال‌ها و هم آزمون‌های آتی موثر واقع شود.


بیشتربخوانید


جایگاه ایران در شاخص‌های مورد مطالعه تیمز

نتایج آزمون تیمز ٢٠١٩ برای ایران با جامعه آماری ١٢ هزار و ۵٠٠ دانش آموز پایه‌های چهارم و هشتم از ۴۴۴ مدرسه بوده است و گزارش این آزمون با توجه به بررسی شاخص‌های مختلف موثر در نتیجه گویای آن است که علی رغم انتقادات به ساعات درسی و زیاد بودن آن، وضعیت ساعات آموزشی ایران برای درس ریاضی و علوم پایه چهارم ۱۰۹ و ۷۸ ساعت است در حالی که میانگین جهانی ۱۵۴ و ۷۳ ساعت را نشان می‌دهد همچنین در پایه هشتم ساعات دروس در ایران برای ریاضی و علوم ۱۰۳ و ۸۲ ساعت در نظر گرفته می‌شود در حالی که میانگین بین‌المللی ۱۳۷ است.

از نگاه جنسیتی، در درس ریاضی و علوم چهارم پسران نمره بالاتری را کسب کرده‌اند و تقریبا با دختران هم‌نمره شده‌اند، ولی در هشتم، در درس ریاضی فاصله دختران از پسران بیشتر از دوره قبل است و در درس علوم هم نمره دختران نسبت به دوره قبل ثابت مانده (۴۵۹)، اما پسران با افت ۱۳ نمره‌ای نسبت به دوره قبل، ۴۴۱ نمره را کسب کردند.

نگرانی برای کارنامه آزمون پرلز

آزمون پرلز با هدف بررسی مهارت زبان آموزی در میان دانش آموزان برگزار می‌شود و دانش آموزان ایرانی هم توانایی خود را در این رقابت محک خواهند زد، آنطور که سوابق این رقابت بین المللی نشان می‌دهد آخرین دوره آن سال ۲۰۱۶ بود و ایران توانست از میان ۵٠ کشور، رتبه ۴۵ را کسب کند همچنین با افت حدود ۳۰ نمره‌ای هم مواجه بود.

دوره بعدی این آزمون هم ٢٠٢١ برگزار خواهد شد، در واقع از سال ۲۰۰۱، PIRLS هر پنج سال برای دانش آموزان کلاس چهارم انجام می‌شود تا اینکه به امسال رسیده است همچنین ePIRLS، ارزیابی نوآورانه خواندن اطلاعاتی آنلاین، از سال ۲۰۱۶ به عنوان یک مولفه اختیاری معرفی شد.

با وجود این شرایط و آنطور که ارزیابی عملکرد دانش آموزان در تیمز نشان داد، برای آزمون پرلز هم کسب جایگاه و نمره بالا بعید به نظر می‌رسد و ارزیابی نتایج آن حساس‌تر خواهد بود چراکه ملاک و معیاری از توانایی در تبیین و تفهیم زبان مادری را مورد توجه قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
همینه دیگه وقتی آموزش خوب نمیدید نتیجه اش این میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۲ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
ادمو گیج میکنید کتاب ها به هم مربوط نیستن کجای دنیا هم عربی هم انگلیسی دارن دومنم فارسی که ما صحیت میکنیم اصلا ربطی به کتاب نداره بقیه درسهارو نگو
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۷:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
شما اگر کتاب درسی رو عمیق بخونید هیچ مشکلی ندارید
بچه ها خودشون درس نمیخونند
چون هیچ درکی از کتاب های آموزش پرورش نمیشه داشت چون واقعا گنگ هستن
مخصوصا درس زیست
باید کمک درسی بخری که پول نیست
در نتیجه نمره 0
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ کاملاً درست می فرمایید.
من هم سالها پیش که دانش آموز بودم همین مشکل رو با خیلی از کتابها داشتم.
در مورد کتاب های الآن اطلاعی ندارم؛ اما اون زمانی که من در دبیرستان درس می خوندم، دو تا کتاب به اسم "جبر و احتمال" و "ریاضی گسسته" داشتیم که به هیچ وجه قابل فهمیدن نبودند.
با اینکه جزو درسهای آسون هم محسوب می شدند، اما من هر کاری می کردم، متن این دو تا کتاب رو اصلاً نمی فهمیدم. اینقدر گنگ و عجیب و غریب نوشته بودند.
البته کتاب های کمک درسی، روان تر و بهتر توضیح داده بودند، اما به هر حال کتاب های کمک درسی هم صد درصد کامل نبودند و خیلی از مطالب برای من مبهم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۷:۲۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
من یه چند دقیقه دیگه میرم مدرسه کارنامم رو بگیرم تازه امروز آماده شدن ببینم چند شدم ؟ :) 12 تجربی
Germany
ناشناس
۰۷:۲۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
وزارت آموزش، نه وزارت آموزش و پرورش. سالهاست که پرورش تعطیل شده
هرچند با این معلما و اون مدارس پولکی و دروسی که یادگرفتنو نگرفتنش توفیری نداره، همون آموزش رو هم باید برداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
مشکل اینه که معلمها تن پرور و پولکی شدن. نتیجه سر کار نرفتن و حقوق مفت گرفتن معلمها میشه همین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ قبول دارم که بعضی از معلم ها و استادهای دانشگاه، برای درس دادن، چندان جدیتی به خرج نمیدن (به خصوص در دوران کرونا)؛ اما یک نکته رو باید توجه داشت که این آزمون تیمز ظاهراً قبل از تعطیلی مدارس بر اثر کرونا برگزار شده و نتایج این آزمون ها مربوط به زمانی هست که کلاس ها حضوری بوده است. بنابراین نمیشه گفت که این نتیجه ی ضعیف، در اثر کلاس های مجازی بوده.
نکته ی دیگه اینکه بالاخره حتماً معلم های دلسوز و استادهای دانشگاه زحمتکشی هم هستند که سعی می کنند وظیفه شون رو به خوبی انجام بدهند؛ اما واقعاً مدرسه ها و دانشگاه ها، مشکلات خیلی زیاد دیگه ای هم دارند (مثل پایین بودن کیفیت کتابهای درسی، نبود آزمایشگاه و وسایل کمک آموزشی، هیولایی به نام کنکور، بازار داغ تست و نکات کنکوری، شرایط جسمی و روحی دانش آموزان و دانشجویان و معلمان در این روزگار پُر از استرس و ...) که از این مشکلات هم نمیشه چشم پوشی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
چرا تو اروپا و همه جای دنیا مدرسه اقتصاد هست ولی ما نداریم!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
با سلام
باید نخبگان جذب آموزش و پرورش شوند که نمی شوند چون طبیعتا باید پول در خور توجهی در نظر گرفت تا افراد قوی از نظر علمی و عملی وارد شوند .
در ضمن بر اساس سند تحول بنیادین آموز و پرورش دنبال رساندن دانش آموزان به حیات طیبه است مثلا و همه رو با این سند گیج گیج کردن می فرمایند وقتی ریاضی آموزش میدی باید مفاهیم دینی و اجتماعی و تربیت زیستی و بدنی و ... رو در قالب اون درس ارائه بدی چیزایی که بیشتر روی کاغذ قابل اجراست نه در کلاس ۳ در ۴ با ۴۰ نفر دانش آموز و بدون امکانات از آب کره نمیشه گرفت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وقتی معلم در ایران ازکوچه وخیابان استخدام می شود وقتی ارزیابی کارمعلم توسط ارزیاب بی تخصص ارزیابی می شود،وقتی معلم دغدغه معیشت دارد وازوسط ماه درگیر چگونگی تأمین هزینه‌های زندگیست که کجاکارکند واقساطش را چگونه پرداخت کند،وقتی دانش آموز اوضاع معلمش را می بیند وعاقبت درس خواندن را هوس درس خواندن ازسرش می پرد ،وقتی دانش آموز یکسال دست معلمیست که آموزش تخصصی ندیده بار دانش آموز برگردن معلم آموزش دیده می افتاد وهیچ حق الزحمه ای دریافت نمی کند ،ازمون تیمز باید اینچنین نتیجه ای رارقم زند،کاش آموزش و پرورش را دریابیم اماحیف .......؟!؟!؟!
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بعد از اقتصاد دومین مشکل بزرگ ما این نظام اموزشی است که باید به کل ویران شه .. واقعا چرا هیچ مسئولی در این باره حرف نمیزنه ؟؟ جوامع از پایه باید سالم باشن .. امید باید از پایه در زندگی ما جریان داشته باشه ... مدرسه ها تبدیل به جایی برای خشکاندن استعداد بچه های ما شدن و کمتر بچه دبیرستانی هست که افق روشنی پیش روی خودش ببینه ... افسوس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
بچه های نخبه ی ایرانی ، نوش جون کشورهایی که لیاقت داشتن این بچه ها رو دارند . ملت ما فقط لیاقت داشتن آقازاده ها رو دارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
مشکل بزرگ همین ایجاد مدارس تیزهوشان ، استعدادهای درخشان و .. هست بهترین دبیران و بهترین امکانات حال حاضر کشور در اختیار اینگونه مدارس است و به تبع آن در کنکور هم در بهترین دانشگاه های کشور قبول میشوند و باز بهترین اساتید و بهترین امکانات در اختیارشان قرار می گیرد و همین که خواستند ثمره بدهند بلند میشوند می روند اروپا و کانادا ، یعنی با بودجه بیت المال از یهترین امکانات در حد توان بیت المال استفاده می کنند ثمره اش برای بیگانگان میشود یعنی برای کشورهای پیشزفته هلو برو تو گلو میشود
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
شما نگران نباش . کسی از مدارس دولتی به جایی نمیرسه که بخواد به امریکا یا اروپا بره .
خروجی مدارس دولتی صفره .
نخبه ها در مدارس غیرانتفاعی درس میخونن و بدهکار بیت المال نیستند . پیشرفت و موفقیتشان را مدیون خانواده هاشون هستند نه آموزش و پرورش .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
چهل هزاری ها و نهصتی ها و سرباز معلم و حق التدریس و تگ شن.خخخخخ منون باشگاه خبرنگاران جوان ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
درس یه چیز مسخره ایی است
تقریبا18سال از عمر با ارزشت رو می ذاری و هیچی به هیچی این همه بیکار تحصیل کرده
قبول داره بلایک
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۰۷:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
داداش چرا حرف مفت میزنی
حتی تو بدبخت ترین کشور ها هم مدرسه وجود داره
شما فکر کنم هنوز داری 6 سال اول مدرست رو پاس میکنی
اگر میدونی چیزی تو عقلت نمیره برو یه هنر یاد بگیر و کار کن دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ اینکه بگیم مدرسه و دانشگاه کاملاً بی فایده هست، به نظرم حرف درستی نیست. چون تمام پیشرفت های جهان در زمینه های مهندسی و پزشکی و علوم انسانی و تربیتی، همشون از مدرسه و دانشگاه سرچشمه می گیرند.
اما یک نکته ی مهم اینه که وقتی کار به جایی برسه که من احساس کنم درسی که خونده ام هیچ فایده ای نداره و بعد از سالها درس خوندن، بخوام التماس کنم که منو یه جایی استخدام کنند، ناخواسته این ذهنیت به وجود میاد که درس خوندن هیچ فایده ای نداره.
یکی از مشکلاتی که هست اینه که یک بچه از خودش هیچ اختیاری نداره. و خانواده اش در سن هفت سالگی اون بچه رو به مدرسه می فرستند. حالا آیا اون بچه می تونه بگه من نمی خواهم به مدرسه بروم؟؟
من خودم تقریباً تمام دوران تحصیلم به اجبار خانواده بود و اصلاً از خودم اختیاری نداشتم. یعنی درس خوندن در جامعه ما به یک قانون اجباری تبدیل شده و مثلاً اگر بچه ای بخواد درس نخونه و به دنبال کار بره، خانواده و جامعه با اون بچه مثل یک مجرم رفتار می کنند.
کلاً ترک تحصیل در جامعه ی ما یک ننگ به حساب میاد. در حالیکه باید توجه کنیم که همه ی بچه ها قرار نیست به درس و مدرسه و دانشگاه علاقمند باشند. و خیلی از بچه ها اگر وارد کار مورد علاقه شون بشن، موفق تر خواهند بود. من خودم اگر در سن هفت سالگی، اختیاری از خودم داشتم، هیچ وقت به مدرسه نمی رفتم. چون الآن احساس می کنم که این سوادِ من چندان سودی به حال خودم یا جامعه نداره، در حالیکه اگر از همون بچگی وارد یک کار دیگه میشدم، شاید الآن موفق تر بودم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
یک مشکل بزرگ که هست اینه که کتابهای درسی، مطالب رو تحلیلی و عمیق گفته اند اما با کیفیت پایین و ادبیاتی که فهمیدن آن واقعاً سخت هست.
کتاب های کنکوری، با بیان ساده تر و صمیمی تر توضیح داده اند، اما متاسفانه مطالب رو به صورت عمیق و تحلیلی توضیح نداده اند و فقط به نکات تستی و راه حل های سریع اشاره کرده اند.
به نظرم اگر این دو حالت با هم ترکیب شوند خیلی بهتر میشود. یعنی مطالب به صورت تحلیل شده و عمیق با زبان صمیمی و روان توضیح داده شوند.
متاسفانه تعداد کتاب هایی که هم روان و صمیمی باشند و هم کامل و تحلیلی باشند، خیلی اندک هست.
آخرین اخبار