باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

چرخی که برای راننده نمی‌چرخد!/ تاکسیرانانی که به جای مسافر مشکل جابجا می‌کنند

تاکسیرانان شهری که با شیوع کرونا دچار مشکلات مالی جدی شده اند با قطع مشارکت دولت در پرداخت سهمشان از حق بیمه فشار مضاعف مالی را روی دوش خود احساس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، طبق آمار‌های رسمی سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان بیش از ۹ هزار دستگاه تاکسی زرد، ۳۵۰۰ تاکسی تلفنی و خطی، ۸ هزار سرویس مدرسه و ۱۷ هزار تاکسی اینترنتی را زیرپوشش دارد. در این بین رانندگان تاکسی‌های شهری با مشکلات متعددی برای تامین هزینه‌های بنزین، لاستیک و بیمه و کاهش مسافر در دوران کرونا مواجه هستند. اجرای طرح نسنجیده نصب تاکسی متر هم فقط هزینه‌ای بر هزینه‌های تاکسیرانان تحمیل کرد و نتیجه مثبتی در پی نداشت.

تاکسیرانانی که به جای مسافر، مشکل جابجا می‌کنند!
منصور برهانی از تاکسیرانان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات معیشتی ناشی از تورم گفت: حق بیمه، مالیات و بنزین، تصادف احتمالی و خرابی خودرو هزینه‌هایی است که به تاکسیرانان تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: مسئله قطع بیمه تاکسیرانان حتی باعث خروج بسیاری از آن‌ها از این شغل و در نتیجه کمبود نیرو در شرکت تاکسیرانی اصفهان شده است.تاکسی‌های اصفهان و چرخی که برای راننده نمی‌چرخد!

حمید مقصودی مدیر یکی از آژانس‌های تاکسی تلفنی اصفهان هم به کمبود لاستیک و بی کیفیت بودن آن پرداخت و گفت: این لاستیک‌های بی کیفیت خیلی سریع پنچر و در موارد متعدد باعث تصادف می‌شود.

او افزود: در حالی لاستیک بی کیفیت از چین وارد می‌شود که لاستیک باکیفیت ایرانی در بازار کم یاب است؛ نبود نظارت بر قیمت لاستیک سبب شده تا این بازار جولانگاه دلالان و واسطه گران و کار برای رانندگان تاکسی سخت شود.

امید رضایی یکی دیگر از رانندگان تاکسی شهری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ساماندهی نکردن تاکسی‌های اینترنتی باعث شده مسافرمان را از دست بدهیم و درآمدمان کاهش یابد و این در حالی است که تاکسی‌های اینترنتی شرایط استخدامی ساده‌ای را در نظر گرفته اند، اما برای دریافت مجوز تاکسی شهری شرایط از قبل هم سخت‌تر شده است.

او ادامه داد: متاسفانه تعداد مسافران یک راننده تاکسی که از صبح تا ظهر فعالیت می‌کند از ۱۰ به ۴ مسافر کاهش یافته است.

این راننده تاکسی پیشنهاد کرد: یک زمان مشخص برای استفاده مسافران از تاکسی‌های اینترنتی و شهری در نظر گرفته شود یا در مکان‌هایی که تاکسی‌های شهری استقرار دارند اجازه سوار کردن مسافر به تاکسی‌های اینترنتی داده نشود.

تاکسی‌های اصفهان و چرخی که برای راننده نمی‌چرخد!

تاکسیرانان روی دست انداز‌های بیمه‌ای

هادی منوچهری مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تا قبل از سال ۹۴ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ۵۰ درصد از سهم بیمه تاکسیرانان را تامین اجتماعی به نمایندگی از دولت می‌پرداخت که اجرای این مصوبه سبب اشتغال آفرینی و جذب افراد قابل توجهی به حوزه شغلی تاکسیرانی شد، اما بعد از سال ۹۴ و افزایش تورم، این روند قطع شد و تامین اجتماعی هم بکارگیری افراد جدید را ممنوع اعلام کرد.

او افزود: با وجود پیگیری‌ها و ارائه طرح‌های پیشنهادی مختلف به سازمان تامین اجتماعی و موافقت اولیه مسئولان مرتبط، این مسئله هنوز به راهکار مشخص و قطعی نرسیده است.

مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: یکی از پیشنهاد‌های ما، جایگزین کردن افراد جدید به جای افراد بازنشسته و حذف شده از تاکسیرانی بود که مورد توجه و استقبال قرار نگرفت.

مجلس مجدانه پیگیر حل مشکل حق بیمه تاکسیرانان

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مجلس با جدیت مشکلات و مطالبات تاکسیرانان را به خصوص در بحث بیمه پیگیری می‌کند و در همین زمینه قرار است موضوع سهم دولت برای پرداخت حق بیمه تاکسیرانان در بودجه پیش بینی شده همان سال مورد بررسی قرار بگیرد.

او در ادامه گفت: بحث معافیت تاکسی‌ها از پرداخت مالیات بر عملکرد هم در دستور کار مجلس قرار دارد.

نماینده مردم اصفهان اظهار امیدواری کرد: با اتحاد مسئولان و مدیریت صحیح اقتصادی هرچه سریع‌تر شاهد برطرف شدن مشکلات این گروه پرتلاش جامعه باشیم.

کمک به چرخاندن چرخ تاکسی‌ها با وام خرید لاستیک

قدرت الله صادقی رئیس اتحادیه تاکسیرانان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان تاکسی‌های شهری اصفهان الزام قانونی نیست، اما در سال گذشته شورای اسلامی شهر و دیگر دستگاه‌های اجرایی استان برای جبران خسارات ناشی از طرح تاکسی‌های هوشمند شهری که با موفقیت اجرا نشد قول دادند لاستیک مورد نیاز تاکسی‌ها را برای همان سال تامین کنند.

او افزود: نظارت بر بازار لاستیک وظیفه ما نیست، اما برای سهولت در پرداخت هزینه لاستیک تاکنون وام‌های بدون بهره ۲ میلیون تومانی به حساب رانندگان تاکسی واریز شده است.

تاکسی‌های اصفهان و چرخی که برای راننده نمی‌چرخد!

محسن جلوانی نایب رئیس اتحادیه تاکسی رانان استان اصفهان نیز به مشکلات ناشی از تورم و کرونا اشاره کرد و گفت: با همکاری اتحادیه تاکسیرانان، شهرداری و سازمان تاکسیرانی اصفهان دو هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی بین تاکسیرانان توزیع شده است.

او افزود: علاوه بر بسته‌های معیشتی به بیش از ۲۰۰ نفر از تاکسیرانان کم بضاعت شهر اصفهان کمک مالی ۵ میلیون تومانی اعطا شد.

نایب رئیس اتحادیه تاکسیرانان استان اصفهان گفت: ارائه اقلام ویژه ضد عفونی به تمام خودرو‌های تاکسی شهر، نصب کاور حفاظتی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در داخل تاکسی‌ها و افزایش تعداد وام‌های بلندمدت بی بهره به متقاضیان از دیگر اقداماتی است که در دوران شیوع کرونا برای حمایت از تاکسیرانان در دستور کار بوده است.

آنطور که به نظر می‌رسد بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات تاکسیرانان با تعامل دستگاه‌های مختلف قابل رفع است؛ در این بین باید از اجرای طرح‌ها به شکل آزمون و خطا که فقط هزینه‌هایی را به گروه‌های شغلی مختلف وارد می‌کند پرهیز کرد.

گزارش از عیسی صادقی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
والا الان که خدا تومن از مردم کرایه می گیرن
آخرین اخبار