سفر به قیمت مرگ در روزهای کرونایی/ ویروس جهش یافته در کمین مسافران نوروزی

با بی توجهی مردم و خرید بلیط های مسافرتی برای تعطیلات نوروزی احتمال شروع پیک های کرونا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه هاست که مردم جهان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. این ویروس منحوس پیر و جوان نمی‌شناسد و همه را گرفتار می‌کند.

 روزهای پایانی سال را تجربه می کنیم و با وجود اینکه کرونای انگلیسی در همه جا چرخیده هنوز افراد بسیاری هستند که در بازار و پاساژها رفت و آمد می کنند و زنگ خطرآغاز پیک چهارم کرونا به صدا در آمده است، خیلی ها هم از الان بار سفر بسته اند و اقدام به خرید بلیط‌ سفرهای نوروزی کرده اند  و به نظر می رسد که بسیاری کرونا را جدی نگرفته اند.

ویروس کرونا

استقبال از مرگ با مسافرت در نوروز 

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به لزوم پرهیز از مسافرت در ایام تعطیلات به ویژه عید نوروز  اظهار کرد: در حال حاضر کرونای انگلیسی و قبلی در کشور پخش شده است و مردم برای مبتلا نشدن به بیماری کرونای جهش یافته انگلیسی از تردد و مسافرت های غیر ضروری در تعطیلات عید نوروز و حتی سایر روزهای تعطیل پرهیز کنند.

او ادامه داد: متاسفانه افراد با مسافرت عید خود را به عزا تبدیل خواهند کرد. مردم باید نوروز امسال از انجام سفرهای غیر ضروری به مناطق مختلف کشور اجتناب کنند.  در حال حاضر استان های جنوبی، خوزستان و استان های مرزی مرکز کرونای انگلیسی هستند و مسافرت در ایام تعطیلات و عید نوروز به معنای استقبال از مرگ خواهد بود.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: مردم برای محافظت از خود باید تمام دستورالعمل های بهداشتی را مانند استفاده از ماسک از خانه تا خانه ،فاصله گذاری اجتماعی و قیزیکی، شستن مکرر دست ها با آب و صابون و پرهیز از تردد غیرضروری در سطح شهر و حتی سفرهای بین استانی را به طور دقیق رعایت کنند.

مردانی گفت: ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی جوانان را درگیر می کند و مردم باید برای مقابله با بیماری کرونا همکاری های لازم را داشته باشند و به صورت هوشمندانه از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.

خطرناک بودن پیک های بعدی ویروس کرونا 

افشین محمدعلی زاده، متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار عفونی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در حال حاضر وارد اپیدمی موج چهارم کرونا نشده ایم و باید با همکاری و همراهی مردم، در راستای جلوگیری از ورود به موج چهارم فعالیت کنیم، تا مانع ایجاد فضای بحرانی در کشور شویم.

او افزود: موج‌های قبلی کرونا افراد سالمند با بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر درگیر می‌کرد، اما در این موج جهش یافته که اصطلاحا به آن کرونای انگلیسی می‌گویند، با درگیری جوانان و افراد کم سن و سال به ویژه کودکان، مواجهیم.

محمدعلی زاده ادامه داد: در حال حاضر محققان در حال بررسی دلیل این درگیری در بین افراد کم سن و سال هستند که تا کنون دلیل مشخصی برای آن اعلام نشده است.


بیشتر بخوانید


محمدعلی زاده گفت: با توجه به افزایش مراجعان کووید ۱۹ به مراکز درمانی، نگرانی ما برای ایجاد موج چهارم نیز افزایش پیدا کرده است همچنین با چرخش ویروس‌های جهش یافته  نگرانی ما ابتلای  افراد به نوع انگلیسی ویروس کرونا در موج چهارم است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه مقابله با این ویروس رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و عدم تردد غیرضروری در سطح شهرها ست.

او گفت: در موج‌های یک، دو و سه، به دلیل درگیری با انواع معمولی کرونا، معمولا درصدی از بیماران بدحال شده و در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند، اما در این نوع جهش یافته یا همان ویروس انگلیسی، با افزایش تکثیر و انتقال مواجهیم و چون تمام جوامع با سرعت انتشار بالاتری درگیر می‌شوند، درصد درگیری در گروه‌های سنی هم افزایش پیدا می‌کند که یکی از این گروه‌های سنی، اطفال هستند.

مسافر رفتن

ده درصد از افراد جامعه نسبت به هشدارها بی تفاوت هستند

حمید سوری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹ در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بشر تاکنون با ویروسی تا این حد تغییرپذیر و پیچیده مواجه نشده بود و سیاست‌هایی که برای کنترل اپیدمی اعمال می‌شود، در برابر جهش‌های این ویروس و بیماری زایی آن، کافی نیست.

سوری افزود: نباید اقداماتی را که برای کنترل اپیدمی ضروری است، دست کم گرفت. در اردیبهشت ۹۹ یک بار اپیدمی به مرز کنترل رسید، ولی به دلیل ساده انگاری و کم توجهی که صورت گرفت، پیک جدید اپیدمی آغاز شد و در ماه‌های مهر و آبان روزانه شاهد ۵۰۰ مورد مرگ در کشور بودیم و بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر تخت و ظرفیت خالی برای پذیرش بیمار نداشتند و کادر درمان خسته و افسرده و فرسوده شدند و با اقدامات دولت و همکاری همراهی مردم، موفق به مهار نسبی موج جدید شدیم.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی گفت: متاسفانه علی رغم کنترل نسبی اپیدمی، جهش‌ها و طغیان‌های بیماری، در شهر‌ها و استان‌های مختلف گزارش می‌شود. برای مثال در خوزستان، به ویژه شهر اهواز که چند روز پیش در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفت، با طغیان اپیدمی مواجه شدیم که عمده‌ترین دلیلش تجمع مردم در مراکز غیررسمی حاشیه شهر بود. رعایت فاصله گذاری در چنین شرایطی امکان پذیر نیست و ازدحام مردم به ویژه با حضور کودکان در این بازار‌ها به راحتی به افزایش بیماری دامن زد اما خوشبختانه به کمک تیم واکنش سریع اقداماتی در حال مهار است.

او بیان کرد: باید در هر اقدامی ابتدا به سلامت مردم اهمیت دهیم. با توجه افزایش آمار ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونای انگلیسی، همراهی بچه‌ها با والدین در مکان‌هایی مثل دورهمی‌ها  یا حضور در پاساژ، بازار، مراکز پر رفت و آمد و وسایل حمل و نقل عمومی کهمحل  ازدحام جمعیت است، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

او گفت: بچه‌ها تصمیم گیرنده نیستند و نباید قربانی بی احتیاطی و بی توجهی و ساده انگاری والدینشان شوند. همانطور که خانواده‌ها به تغذیه و سلامت فرزندانشان اهمیت می‌دهند، باید مراقب سلامت فرزندانشان در شرایط خاص کرونایی باشند و با کم توجهی و سهل انگاری فرزندانشان را به مهلکه نیندازند.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی افزود: در صورتی که خانواده‌ها نیاز به خرید ضروری و حضوری دارند باید با حداقل  زمان اقدام به خرید کنند و بدانند تجمع در مراکز خرید به دلیل حضور خانوادگی، به افزایش اپیدمی کمک و مهار بیماری را سخت می‌کند.

او گفت: لازم است مسئولان اقدامات جدی مثل محدودیت سفر‌ها و ساعات حضور در مراکز تجاری و پاساژ‌ها برای خرید را در نظر بگیرند وگرنه این ده درصد می‌توانند به ابتلا ۹۰ درصد دیگر مردم دامن بزنند.

ویروس کرونا

میزان موارد ابتلا به کرونا در  تهران در حال افزایش است

مینو محرز عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: به دلیل افزایش تردد‌های غیر ضروری میزان آمار ابتلا به بیماری کرونا در کشور در حال افزایش است.

او ادامه داد: با افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور تعداد بیماران بد حال بستری در آی سی یو هم افزایشی خواهد بود و امکان زیاد شدن مرگ و میرها وجود دارد. مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها را به طور دقیق رعایت کنند، زیرا تنها راه در امان ماندن از کرونا رعایت نکات بهداشتی است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: در حال حاضر گردهمایی‌های مختلف زیاد شده است و مردم در رستوران‌ها کنار یکدیگر به بهانه استقرار در فضای باز نشسته و فاصله فیزیکی را رعایت نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
وقتی به مقصد رسیدند
با هزینه خودشون قرنطینه شوند
مثل اینجا
در هتل و اجازه بیرون امدن نداشته باشند
در طول قرنطینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اینکه همه مردم میخواهند بعد از یکسال کاری فقط چند روز مسافرت بروند.میسود مسافرت مرگ بابا خودتون جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
برا چی اجازه میده دولت،خداییش کارهای این دولت متناقصه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
همانطور که مسافرت رفتن خطرناک است باز بودن تمامی ادارات و مشاغل و مدارس در تهران و شهرهای زرد و آبی خطرناک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اکنون در شهر تهران همه مشاغل و ادارات باز هستند و از ظرفیت دور کاری استفاده نمی شود حتی مدارس در برخی پایه ها بصورت حضوری باز هستند خوب با
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
هر چه هم که ماهایی که رعایت میکنیم ، تو خونه بمونیم، باز عده ای میرن مسافرت، پس ما هم بزنیم به اون در و بریم بیرون و گشت و گذار، چون مدت زیادیه که ما رعایت می کنیم و عده ای دیگه رعایت نمیکنن و کسی هم که باهاشون کاری نداره، چرا ما خودمون رو خسته کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اکنون در شهر تهران همه مشاغل و ادارات باز هستند و خیلی از کارمندان به وسیله اتوبوس و مترو به محل کار می روند و از ظرفیت دور کاری استفاده نمی شود حتی مدارس در برخی پایه ها بصورت حضوری باز هستند خوب آیا امکان کاهش فاصله گذاری در این شرایط وجود دارد ؟
Germany
علی
۱۳:۳۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
هرکی می خواد بره شمال اعلام کنه بشماریم
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۴:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
والا ما ک نمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
وقتی منع تردد باید باشه که قرنطینه کامل اجرایی بشه
وقتی همه جا بازه و ما هم از صبح سرکار با 100 نفر سروکار داریم ما ایمن هستیم ؟
اما وقتی با ماشین شخصی میخایم دو روز بریم تو ملک شخصی خودمون استراحت کنیم نا ایمنه و خطرناک ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۴:۵۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
به همون خدا اگ همه چیو رعایت کنیم،ماسک و فاصله و دست شستن،هرجا ک بریم،چطور میخوایم بگیریم یا منتقل کنیم؟؟؟اصلا خودشون هم میگن،کرونا چینی یا انگلیسی فرقی نداره،باید قاصله گذاری،شست دستها و ماسک باشه همین.خوب ما هم با رعایت این چیزا میریم،قسم میخورم تو ماشن هم ماسکمو درنیارم،والا تو این یکسال بیشترش تو خونه بودم دلم پوکید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
از وضعیت کرونا در کشورهائی که به کرونای انگلیسی بنظر میرسد ، دولت از هم اکنون باید محدودیتهای وسیع برای برای عید نوروز تعین کند .. اگر مردم رعایت میکردند
که اینهمه مبتلا نمیشدن . دولت هم اهمال نکند ،محدودیتها را از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین. اغاز کند .. در غیر اینصورت با عدم همکاری مردم در روزهای فوق به بلای
پیک چهارو و ویروسهای جدید خواهید شد ..... واکسیناسیون را هم بیشتر کنید که در روزهای فوق بهترین موقع برای واکیناسیون است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
شما رو به خدا جلوی سفرهای به شمال کشور رو بگیرید .
Netherlands
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
اگر هم بگویند بیایید سفر و همه جا باز است باز هم نباید برویم چون عقل حکم می کند که مسافرت و دورهمی نداشته باشیم
حالا اگر فقط خودشون گرفتار بشن حرفی نیست ولی بدبختی اینجاست که دیگران رو هم ممکنه گرفتار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
بابا دولت چقدر بگه مسافرت نرید زبونش مو دراورد دکتر نمکی چقدر بگه خدا ویروس خیلی خطر ناک کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
پس چرا ما باید بریم سر جلسه کنکور؟!
جون ما ارزش نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ قبول دارم که مسئولان بهداشتی خیلی توصیه می کنند که در مکان های شلوغ و پر جمعیت حاضر نشیم و بهداشت رو رعایت کنیم. اما واقعاً بعضی از اداره ها و مدرسه ها و دانشگاه ها و ... خودشون به این توصیه ها گوش نمیدن.

مثلاً یه نمونه اش همین کنکور دکتری هست. من با اینکه کنکوری نیستم اما از فکر کردن به اینکه قراره در شرایط کرونای جهش یافته، در جلسه کنکور (با اون همه شلوغی که قبلاً تجربه کرده بودم) شرکت کنم، احساس ترس می کنم.

یا خیلی نمونه های دیگه؛ مثلاً در بعضی دانشگاه ها برای گرفتن یک گواهی اشتغال به تحصیل باید حتماً دو سه بار مراجعه کنی تا کارت راه بیفته. گاهی هم که برای جلسات الکی باید راهی مدرسه یا دانشگاه بشی.

متاسفانه این اختلاف بین حرف و عمل باعث میشه بعضی از مردم هم نکات بهداشتی رو به شوخی بگیرند و رعایت نکنند. امیدوارم هم مسئولان و هم مردم، همگی با هم نکات بهداشتی رو رعایت کنن و عادی انگاری نکنند که خدای ناکرده مثل ماه های قبل با آمارهای مرگ روزانه ی حدود ۵۰۰ نفری مواجه نشیم.
Germany
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
پس چرا ما باید برای کارای دفتری باید از شهرستان پاشیم بریم دانشگاه وگرنه ترم حذف میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ویروس جهش یافته در کمین مسافران نوروزی!
البته طبق نظر سازمان سنجش این ویروس هوشمند قابلیت تشخیص داوطلبان دکتری را داشته و هیچ آسیبی به آنها نمی رساند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام؛ دقیقاً همینه!

البته این ویروس اونقدر هوشمنده که علاوه بر داوطلبان کنکور دکتری، قابلیت تشخیص دانش آموزان مدارس حضوری و بعضی دانشجویان که مجبورند حضوری به دانشگاه مراجعه کنند را نیز دارد!!!! و به اونها هم آسیب نمی رسونه!!!!

به نظرم حیفه که از استعدادهای این ویروس توانمند استفاده نکنیم!! ظاهراً این ویروس در حد یه کاراگاهِ حرفه ای، توانایی شناسایی و تشخیص افراد مورد نظر رو داره؛ شاید بشه برای خیلی کاربردهای مفید ازش استفاده کنیم !!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
جناب دکتر!!!!!محل آزمون ضدعفونی شده وازطرفی افرادبافاصله روی صندلی ها می نشینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
باید سریع واکسن تهیه بشه و زده بشه استفاده از پول کره جنوبی هم بد نیست در خود انگلیس کرونا مهار شده و 6 میلیون واکسن زدن و مدرسه ها بزودی باز میشه ولی این ویروس در بقیه دنیا داره میچرخه و ادم میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
کرونا هست ویروسی خطرناک !!
علاج و چاره ی آن هم بُوَد ماسک !!

اگر خواهی اسیرِ او نگردی !!
رعایت کن همه بهداشت فردی !!

اگر کاری بُوَد غیر ضروری !!
بده ترتیبِ آن غیر حضوری !!

به خوبی با روش های مجازی !!
کلاس و درس را کن چاره سازی !!

بدون شک سفر یا میهمانی !!
نمی صرفد در این وضع گرانی !!

خلاصه، آخرین حرفم همین است !!
کرونای جدید اندر کمین است !!

اگر خواهی از او ایمن بمانی !!
نرو جای شلوغ تا می توانی !!
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۱۳:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
آفرین،خودت گفتی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
شعر طنز جالبی ....موفق باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
باشه بابا
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۹:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
ویروس جهش یافته انگلیسی اومده بدتره ک مردم مواظب سلامتی خود باشن خیلی خطرنکه یه سفر یه عمر پشیمانی در پی دارد توروخدا مواظب سلامتیتون باشید #قدر _سلامتتون _بدونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
تقصیر مردم نیست.چرا کسی به اون سازمانی که بلیط میفروشه چیزی نمیگه؟چرا هروقت کرونا زیاد میشه میندازید گردن مردم.خود حریرچی اعتراف کرد که تقصیر خودشونه که کرونا انگلیسی وارد ایران شده.مردم که شرکت هواپیمایی ندارن.اون کسی که بلیط انگلیس به ایران فروخته و اون کسی که اجازه پرواز هواپیمارو داده باید مجازات بشه.بدبخت کردید مردم رو با ندونم کاریتون
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۰:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
دقیقاً ، یعنی چی ؟ برای چی بلیط میفروشید ؟
فروش بلیط لغو ، جاده ها هم بسته .
پس محدودیت ها رو کی میخواهید اجرا کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه یکی از مشکلات ما همینه. کمی که آمارها میاد پایین دوباره بعضی از مردم و مسئولین شروع به عادی انگاری می کنند و فقط وقتی کار به جایی رسید که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر تلفات دادیم، اون وقت محدودیت ها اجرا میشه.
البته ظاهراً اون طوری که درباره ویروس جهش یافته میگن، احتمالاً در موج چهارم، تلفات خیلی خیلی بیشتر از این رقم ها خواهد بود. خدا خودش رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سرعت واکسن زدن رابیشتر کنید وتعداد راافزایش دهید، بااین روندی که پیش گرفتید، واکسن زدن، جلو بیماری رانمی گیره!؟! وهمه مردم رامی کشید!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
خدا انشاالله به همه ، عقل و شعور و فهم بده که بشینن توی خونه هاشون: خودشون هیچی،تا بقیه رو درگیر این مریضی نکنن. ادم به یکی دوسال سفر نرفتن نمی میمره و چیزی ازش کم نمیشه... اگه سفر نرفتنمون باعث آرامش خاطر و کاهش استرس و نگرانی یه عده دیگه میشه، چه اشکالی داره موقتا سفر نریم و به نگرانی همدیگر اهمیت بدیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۰:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
عید که میشه یه عده از خونه خودشون بیزار میشن ، تلاش میکنن هر جایی باشن جز خونشون . انگار خونشون میخ داره . از منزلشون فرارین .
واقعاً جای تاسف داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
برید امید به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
محرم میشه وضعیت کل ایران سفیده،یلدا میشه وضعیت قرمزه ،راهپیمایی ۲۲ بهمن وضعیت سفید میشه ،عید نوروز قرمز میشه،حتما واسه انتخابات هم دوباره سفید میشه !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
هیییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
آی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
چرا بیخود ی چیزی میگی،کی محرم گفتن سفیده،تمامه محله ما پارسال روضه داشن،امسال یکی دو خونواده گرفتن اونم تو حیاط فرش پهن کردن،شایدم ۴،یا ۵نفر آدم بود،اصلا گذاشتن مراسم گرفته بشه؟؟خجالت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
همه مسئلتون محرم و22بهمنه؟؟!!!محرم که همه بافاصله ورعایت کامل دستورالعل های بهداشتی وهرکی هم توشهرومحله خودش رفت 22بهمن هم که بارهرکی توشهرخودش وتوی خودروی خودش بود!!!
Iran (Islamic Republic of)
نام احمد
۱۵:۲۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
خدا شفات بده
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
واقعاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
دوباره نوروز شد و شروع کردن کرونا در کمین و .....
یکسال گل و بلبل نشون دادن نزدیک نوروز شروع کردن دوباره
آخرین اخبار