چه نکاتی را هنگام استفاده از نان و غلات رعایت کنیم؟

رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان نکاتی را درباره استفاده از نان و غلات ارائه داد.

لشکر بلوکی رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: مواد غذایی گروه نان و غلات، شامل انواع نان به خصوص نان سبوس دار (سنگک و نان جو) نان‌های سنتی (سفید لواش و تافتون) برنج، انواع ماکارونی و رشته ها، غلات صبحانه و فرآورده‌های آن‌ها به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات است.

او ادامه داد:گروه نان و غلات دارای کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر مواد غیر قابل هضم گیاهی، برخی ویتامین‌های گروه ب، آهن پروتئین، منیزیوم و کلسیم است.

او در مورد استفاده از این گروه گفت: بهتر است برنج به صورت کته و بیشتر از نان‌های حاوی سبوس مانند نان جو و سنگک استفاده شود.

لشکر بلوکی گفت: برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آن‌ها را به صورت مخلوط با حبوبات مانند عدس پلو، ماش پلو، باقلا پلو و عدسی مصرف کنید تا همه اسید آمینه‌های ضروری تامین شود.

او گفت: نان‌هایی را مصرف کنید که فرآیند تخمیر در آن‌ها به طور کامل انجام شده و فیتیک موجود در خمیر مهار شده باشد در نان‌هایی که برای ور آمدن خمیرشان به جای خمیر مایه از جوش شیرین استفاده شده باشد عمل تخمیر انجام نشده و اسید فیتیک موجود در نان مانع جذب آهن، روی و کلسیم موجود در نان می‌شود در نتیجه کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن و کمبود روی و کلسیم ایجاد می‌شود.

او افزود: انواع غلات بو داده کم نمک یا بدون نمک مانند برنجک، گندم برشته و ذرت بو داده تنقلات با ارزش غذایی هستند که دانش آموزان می‌توانند به عنوان میان وعده از آن استفاده کنند.

لشکر بلوکی گفت: به جای کیک و شیرینی‌های خامه‌ای بیسکویت‌های کرم دار از بیسکویت‌های سبوس دار استفاده کنید و به جای مصرف برنج در بیشتر وعده‌های غذایی از نان سبوس دار و ماکارونی غنی شده با فیبر که قیمت کمتری، اما ارزش غذایی برابربا برنج دارند استفاده شود.

استفاده از برنج قهوه‌ای که سبوس بیشتری دارد از برنج سفید بهتر است.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار