کودکان اوتیسم از خدمات دندانپزشکی بهره مند می‌شوند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان از انجام نخستین عمل دندانپزشکی رایگان برای کودکان اوتیسم در مسجدسلیمان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامعلی جعفری معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: نخستین عمل جراحی دندانپزشکی به صورت رایگان برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مسجدسلیمان با پیگیری‌های انجمن اوتیسم و جلب نظر دندان پزشکان، پزشک بیهوشی، متخصص قلب و با همکاری بیمارستان انجام شد.

او با بیان این که اختلال اوتیسم از ۱۸ ماهگی بروز یافته و معمولا در ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است، افزود: یکی از ۶ اختلال دسته بندی شده در طبقه اختلالات عصبی-رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل شده و مغز نمی‌تواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتار‌های ارتباطی به درستی عمل کند.

جعفری با تأکید بر فعالیت سازمان بهزیستی در زمینه حساس‌سازی و آگاهسازی، غربالگری، تشخیص، مداخله (مرکز محور، خانواده محور) بیان داشت: به دلیل افزایش میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم با نرخ رشدی برابر با یک درصد در دهه گذشته در سراسر جهان و اهمیت تشخیص و مداخلات توانبخشی بهنگام در سنین طلایی ۲ تا ۵ سال، سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم به آدرس اینترنتی autism.behzisti.net در سایت بهزیستی کشور فراهم شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به این سامانه ضمن اجرای آنلاین آزمون ۱۰ سوالی غربالگری اختلال طیف اوتیسم (هیوا)، برای بررسی احتمال دارا بودن کودک ۵-۲ ساله خود، با ارجاع الکترونیک به یکی از پایگاه‌های غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم استان برای ادامه کار راهنمایی شوند.

این مقام مسئول، ناتوانی در برقراری تماس چشمی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی تأخیری، وابستگی شدید به روتین‌های زندگی، رفتار‌های تکراری و کلیشه ای، نداشتن واکنش به نام تا ۱۲ ماهگی، فقدان بیان عبارت‌های ۲ کلمه‌ای تا ۲ سالگی، نداشتن واکنش به صدای مادر، واکنش‌های غیرمنتظره به صداها، بو‌ها و مزه ها، ناتوانی در اشاره به اشیای دور تا ۱۴ ماهگی و تکرار کلمات بار‌ها و بار‌ها از جمله برخی علائم متداول و هشدار دهنده این اختلال است.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۹۵ فرد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم دارای پرونده توانبخشی در بهزیستی استان هستند، ادامه داد: ۹ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم، در ۸ شهرستان اهواز، ماهشهر، شوشتر، اندیمشک، دزفول، آبادان، مسجدسلیمان و امیدیه فعال می‌کنند، همچنین پرسـنل تخصصـی این مراکز بعد از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی، از کفایت لازم به منظور اجرای برنامه تشخیص و مداخلات مرکز محور و خانواده محور در خصوص افراد دارای اختلال، برخوردار شده اند.

جعفری اظهار داشت: تیم توانبخشـی این مراکز شامل؛ روانشناس بالینی، کاردرمانگر، گفتار درمانگر و مربی آموزشی است و در این مراکز مطابق شیوه آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکز محور به کودکان و خانواده او ارائه شده و کودکانی که در مراکز مذکور تحت برنامه‌های آموزشی و توانبخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شرایط، به مهد و مدارس عادی، استثنایی، مراکز توانبخشی حرفه ای، کارگاه تولیدی حمایتی و یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می‌شوند.

او گفت: تامین بسته حمایتی کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای اوتیسم به مراکز روزانه توانبخشی، تامین بسته حمایتی تغذیه‌ای ویژه کودکان اتیسم در مراکز روزانه توانبخشی، تهیه و توزیع بسته آموزشی و توانبخشی بتا ویژه افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم در شرایط شیوع ویروس کرونا از جمله دیگر برنامه‌های بهزیستی استان در خصوص توانبخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است.

جعفری بیان کرد: اگر کودکان مبتلا به این اختلال تحت توانبخشی قرار نگیرند مشکلات و آسیب‌های جدی بسیاری برای خود و خانواده ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.