در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راه‌های مراقبت از نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به کرونا

کارشناس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: نوزاد متولد شده از مادر مشکوک به کرونا باید به مدت ۱۴ روز در قرنطینه باشد.

مرضیه بخشنده، کارشناس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا توصیه می شود در زمان تولد نوزاد، پزشک مسئول نوزاد با تیم احیای پیشرفته، در اتاق مجاور محل تولد حضور داشته باشند تا در صورت نیاز بلافاصله پس از تولد در اتاق زایمان حضور پیدا کنند.

او افزود: برای انجام عملیات احیا نوزاد، در صورت امکان باید فضایی جدا از اتاق زایمان در نظر گرفته شود و نوزاد بلافاصله به آنجا منتقل شود.

بخشنده ادامه داد: نوزاد مشکوک به کرونا نوزادی است که از مادر با ابتلای قطعی کرونا در طی ۱۴ روز قبل از زایمان، به دنیا آمده یا مادر مشکوکی که بعد از تولد تست کرونای او مثبت شده است.

بخشنده بیان کرد: در صورتی که نوزاد متولد شده از مادر مشکوک یا مبتلا به کرونا، نیاز به مراقبت در بیمارستان به دلیل نارسی، دیسترس تنفسی دارد در این زمان نوزاد باید به واحد ایزوله بخش مراقبت ویژه نوزادان منتقل شود. در صورت نداشتن واحد ایزوله در بخش مراقبت ویژه نوزادان در فضای اختصاصی و جداگانه ای داخل انکوباتور و با رعایت اصول ایزولاسیون و پیشگیرانه نگهداری و مراقبت شود.

او تاکید کرد:  پس از تثبیت علائم بالینی نوزاد، هر ۳-۲ روز یک بار تست کرونا باید  تکرار شود. در صورتی که نوزاد از نظر بالینی معیارهای ترخیص را دارد، مرخص شده و انجام تست های بعدی باید در فرایند پیگیری نوزاد انجام شود؛ البته قرنطینه ۱۴ روزه بعد از پایداری بالینی در منزل نیز باید رعایت شود.

کارشناس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: در صورتی که تست نوزاد مثبت است ولی علامت بیماری کووید ۱۹ را ندارد، پس از ترخیص باید با رعایت اصول قرنطینه مراقبت شود.

او تاکید کرد: اگر نوزاد متولد شده از مادر، مشکوک به کرونا بود، باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود و در صورت بستری نشدن مادر با ترخیص از بیمارستان، مادر و نوزاد می توانند با رعایت الزامات قرنطینه خانگی در کنار هم باشند.

بخشنده گفت: باید به اعضای خانواده نوزاد در مورد قرنطینه خانگی فرزندشان توضیحات شفاف و دقیق داده شود و به آن ها در مورد اصول بهداشتی و پیشگیری از انتقال بیماری آموزش داده شود. فردی که غیر از مادر مراقبت نوزاد را به عهده می‌گیرد نباید در گروه افراد در معرض خطر باشد.

او بیان کرد: در این دوران حساس، تماس پوستی با نوزاد به حداقل ممکن کاهش یابد و از در آغوش کشیدن و بوسیدن نوزاد جدا خودداری شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.