نشست رسانه‌ای سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور رئیس سازمان اوقاف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن کریم، با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و اهالی رسانه آغاز شد.

در ابتدا، خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش‌های برادران در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ، چهارمین دوره بخش خواهران در رشته حفظ، چهارمین دوره طلاب در رشته‌های قرائت، تفسیر، حفظ کل، خطابه و تفسیر تخصصی، دومین دوره کتابت قرآن کریم و بخش مقالات علمی برگزار خواهد شد.

وی درباره اهداف برگزاری این دوره توضیح داد: تکریم منزلت قرآن  به عنوان کتاب اندیشه و علم، قرآن کتاب میل به زندگی و سعادت، تکریم مقام و منزلت قاریان و حافظان قرآن، تألیف علوم مسلمانان کشور‌های مختلف و ایجاد وحدت و یکپارچگی بین آن‌ها از اهداف مهم برگزاری این مسابقات است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در روز‌هایی که غرب با برنامه ریزی‌های خود به دنبال ایجاد نفاق بین ملت هاست، یکی از ریسمان‌های حفظ وحدت قرآن است. همان طور که در این مسابقات از مصر، افغانستان، قاره آفریقا و ... شرکت کننده داریم. معنای این حضور این است که مسلمانان حول محور قرآن کریم وحدت خود را حفظ می‌کنند و در روزگار شیوع کرونا همچنان اسلام و قرآن زنده هستند و جامعه قرآنی راه تکامل را می‌پیماید.

وی افزود: خیلی از کشور‌ها مسابقات ملی و بین المللی قرآن خود را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کردند؛ اما ایران تنها کشوری است که مسابقات قرآنی خود را متوقف نکرد و به صورت برگزاری مسابقات در استودیو، توانست این رویداد را برگزار کند. تلاشمان این است که آن شور و شعف گذشته را در مسابقات حفظ کنیم و امیدواریم که مراسم اختتامیه هم به خوبی برگزار شود.

خاموشی با بیان اینکه مسابقات قرآنی ایران قدمت بیشتری را نسبت به سایر کشور‌ها دارد، تصریح کرد: یکی از رموز موفقیت این رویداد استمرار تاریخی آن است. امسال هم سعی شد که تقطیع زمانی در برگزاری آن صورت نگیرد. در این دوره دومین دوره کتابت قرآن کریم و خطاطی قرآن به صورت کتابت فاخر و همچنین کاتبان زیر ۲۵ سال برگزار می‌شود. در بخش مقالات علمی و تبادل‌های فرهنگی قرآن هم، بیش از ۲۰ مقاله از کشور‌های مختلف به دبیرخانه ما رسید.

وی ادامه داد: با توجه به برگزاری مسابقات در بستر فضای مجازی، هزینه برگزاری کاهش و جوایز ۵۰ درصد افزایش یافت. تجربه برگزاری چهل و سومین مسابقات ملی قرآن در فضای مجازی هم بسیار خوب بود که با توجه به آن، پیش بینی می شود در مسابقات بین المللی قرآن کریم، بین ۶ تا ۸ میلیون نفر دنبال کننده داشته باشیم.

در ادامه، حمید مجیدی مهر دبیر اجرایی سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن کریم توضیح داد: مرحله مقدماتی این مسابقات در دی ماه سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا برگزار شد. با ورود کرونا ما هم سبک و سیاق برگزاری را وارد فضای غیرحضوری کردیم. در مرحله مقدماتی ۴۱۱ نفر از ۶۷ کشور ۵ قاره جهان شرکت کردند. از بین آن‌ها ۱۲۲ نفر به مرحله نیمه نهایی رسیدند.

وی افزود: قرار بود مرحله نیمه نهایی و نهایی به صورت حضوری برگزار شود؛ اما باتوجه به پیک‌های کرونا، مرحله نیمه نهایی هم از ۳۰ دی تا ۲ بهمن به صورت مجازی برگزار شد. تعدادی از داوران ایرانی و تعدادی هم از کشور‌های اردن، عراق، اندونزی، سودان و تونس بودند.

مجیدی مهر اظهار کرد: برگزیدگان مرحله نیمه نهایی، ۵۷ نفر از ۲۶ کشور هستند که از ۱۶ تا ۲۰ اسفندماه باهم رقابت می‌کنند. تاکنون بیشترین شرکت کننده از آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا بوده است.

در ادامه پورلقمان دبیر بخش خوشنویسی مسابقات بین المللی قرآن گفت: بعد از اعلام فراخوان، در بخش نسخ ایرانی ۸۰ اثر به دبیرخانه رسید که در ۲ مرحله داوری شدند. به نفر اول مسابقات سال گذشته و امسال، کتابت قرآن سفارش داده می شود. قرار است نمایشگاهی از آثار دوره اول هم برگزار شود.

در پایان خاموشی تاکید کرد، در این مسابقات از کتابت قرآن کریم و هنر اصیل ایرانی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار