قدرت اعمال تنظیم‌گری، مهم‌ترین ویژگی حکمرانی مناسب است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره قدرت اعمال تنظیم‌گری در رویداد نتایج پیمایش دلفی در آینده‌نگاری فناوری اطلاعات توضیحاتی داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در رویداد نتایج پیمایش دلفی در آینده‌نگاری فناوری اطلاعات که با هدف تشریح نتایج در دو دوره و با حضور خبرگان، متخصصان و فعالان فاوای کشور در عمارت کلاه فرنگی برگزار شد، ضرورت و شیوه مداخله دولت در توسعه و بازار فناوری مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با بیان این که استفاده از روش دلفی در پیمایش اخیر به سیاستگذاران کمک می‌کند از اعمال سیاست‌های نامناسب پرهیز کنند و به سمت سیاستگذاری خوب پیش روند، اظهار کرد: بررسی نتایج دور دوم پیمایش آینده‌نگاری فناوری اطلاعات در حوزه خدماتی نشان داد، شبکه‌های اجتماعی دارای بیشترین میزان جذابیت و کمترین سطح توانمندی نسبی هستند.

وی ادامه داد: هم‌چنین در نتایج حاصله از دور دوم دلفی در حیطه سنجش میزان توانمندی قوانین و مقررات شاهد بروز فاصله‌ای در مقایسه با نتایج دور اول بودیم که بیانگر این مهم است که مردم بیش از این که نیازمند استفاده از فناوری‌های جدید باشند، متقاضی تغییر قوانین، مقررات زدایی و تنظیم‌گری توسط دولت هستند. هم‌چنین در بخش انقلاب صنعتی چهارم نیز با توجه به این که صنایع فعال در کشور بیشتر منبع محور هستند و آمادگی ورود به صنعت چهار را ندارند، میزان مطلوبیت بیش از توانمندی ارزیابی شد.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این که عموما مداخله دولت دارای یک بار منفی است. اما واقعیت مداخله چیز دیگری است و در عین حال هم مردم و هم دولت مداخله‌جو هستند، بیان کرد: اکوسیستم خدماتی، منطبق‌ترین بخش با این توازن است. بر این اساس، بیشتر از آنچه که نیازمند معرفی فناوری‌های نوین در سطح جهانی باشیم، نیازمند ارتقای کیفیت زندگی مردم از طریق پلتفرم‌های اینترنتی هستیم.

ناظمی افزود: بنابراین شناسایی، ساخت، تطبیق با شرایط کنونی و ایجاد امکان شرایط استفاده از پلتفرم‌ها یک نیاز کاملا ضروری است. در همین راستا، حکمرانی مناسب، اعمال تنظیم‌گری و قدرت اعمال، از مهم‌ترین مؤلفه‌های مورد نیاز است و در این میان عدم چندگانگی مراجع حکمرانی باعث فاصله‌گرفتن از توسعه‌یافتگی می‌شود.

بر اساس این گزارش، پیمایش آینده‌نگاری فناوری اطلاعات، طرحی است که با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با هدف دستیابی به تصویری دقیق از جایگاه فناوری‌ها و ترسیم نقشه‌راه توسعه فناوری اطلاعات در کشور مورد اجرا و پیاده‌سازی قرار گرفت. در این طرح که مبتنی بر روش دلفی و در دو مرحله اعم از خرداد و دی‌ماه سال جاری توسط معاونت سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات مورد هدایت و راهبری قرار گرفت، بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از خبرگان و متخصصان فناوری اطلاعات کشور مشارکت داشتند و بیش از پنج هزار و یکصد پرسشنامه در ۲۱ حوزه فناورانه، تکمیل شد.

بر این اساس، نشست‌های خبرگی تحلیل نتایج طرح آینده‌نگاری فناوری اطلاعات ایران با حضور خبرگان و متخصصان و فعالان فاوای کشور در دو پنل، مبتنی بر «فناوری‌های پشتیبان اکو سیستم خدماتی» و پنل دوم مبتنی بر «فناوری‌های پشتیبان انقلاب صنعتی چهارم» از طریق پخش زنده به نشانی https://www.aparat.com/itoofiran/live برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.