برگزاری نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی دردانشگاه تبریز

امروز در تبریز برای نکوداشت خواجه رشید الدین فضل الله همدانی و احیای موقوفات ربع رشیدی همایشی بین المللی به صورت ویدئو کنفرانس در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه‌ی کشور گفت:خواجه رشیدالدین جهانی می‌اندیشید و ربع رشیدی مرکز تعاطی افکار با تلفیق آموزش سنتی و مدرن بوده است و برای احیای آن در تبریز باید کار ویژه انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز گفت:راز بقای ایران زمین تلاش بزرگ مردانی است که نگهبان میراث معنوی هستند و خواجه رشید الدین در میان طوفان مغول بیگانگان را کشور داری آموخت و خود نیز در میان مسئولیت‌های فراوان از مطالعه و تحقیق بازنماند.

آقای پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز خواجه رشید الدین فضل الله را شخصیتی چند وجی و جامع الاطراف خواند که منشأ اثرات بی نظیر بوده است و هنوز نامش بر تارک افتخارات کشور می‌درخشد.

حجت الاسلام حسینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی نیز گفت:هدف از همایش بازشناسی شخصیت خواجه و خدمات او و لزوم احیای ربع رشیدی و موقوفات آن در داخل و خارج از کشور است و در کنار همایش دبیرخانه کشوری ربع رشیدی نیز کلید زده شده و برای احیای موقوفات آن بر اساس نیات خواجه که علم الابدان و علم الادیان بوده است، تلاش می‌شود.

دکتر مجیدی دبیر همایش نیز گفت:اندیشه‌های علمی خواجه،احیای موقوفات ربع رشیدی، علم الادیان در عصر خواجه و آثار ایشان و دستاورد‌های باستان شناختی ربع رشیدی از محور‌های همایش است و از ۷۰ مقاله رسیده به همایش ۳۰ مقاله به صورت پوستر و ۴۰ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

 حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز بیان کرد: آزادسازی ۱۳ هکتار از محوطه‌ی ربع رشیدی و عقد تفاهم نامه با دانشگاه هنر و مرکز باستان شناختی آلمان برای انجام سه فصل کاوش اقدامات ما برای احیای این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی است.

اندیشه‌های دینی خواجه، موقوفات ربع رشیدی و احیای آن و میراث فرهنگی ربع رشیدی به انگلیسی، سه پنل تخصصی این همایش بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ربع رشیدی ، موقوفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.