پیکار ادامه دار فدراسیون جهانی با جودوی کشورمان/ جودوکاران ایرانی امیدوار به حضور در تاتامی

فدراسیون جهانی جودو با وجود هموار شدن رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران، به تعلیق این رشته در کشورمان اصرار دارد.

به گزارش  خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از مسابقات جهانی جودو در کشور ژاپن، فدراسیون جهانی جودو به واسطه ادعای ملایی ملی پوش سابق تیم ملی، جودوی کشورمان را به صورت دائمی تعلیق کرد.

"ماریوس ویزر" چهره سرشناس جودوی جهان که ریاست این فدراسیون را برعهده دارد، از دوستان صمیمی صهیونیست‌ها به شمار می‌رود و به کمک آن‌ها تعلیق فدراسیون جودوی کشورمان را کلید زد. این پایان ماجرا نبود و در این مدت رسانه‌های معاند تمام تلاش خود را کردند تا با موج سواری از این اتفاق، شرایط را برای خارج شدن جودوی ایران از سایه سنگین تعلیق سخت‌تر کنند.

تعلیق فدراسیون جودو از سوی مسئولان این رشته ورزشی بی پاسخ نماند و بلافاصله مسئولان به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کردند و شهریور ماه امسال با تیم وکلای خود و مسئولان وزارت ورزش و جوانان به دفاع از حقانیت فدراسیون جودو پرداختند و در نهایت بعد از چند بار تعویق در صدور رای، این هفته دادگاه CAS حکم نهایی خود را صادر کرد.

ابتدا امیر ساعد وکیل، وکیل پرونده با انتشار استوری اینستاگرامی از یک پیروزی بزرگ حقوقی در زمینه رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران خبر داد.

بعد از وکیل، فدراسیون جودوی ایران در بیانیه‌ای رسمی خبر از رفع تعلیق فدراسیون جودو داد و به موازات آن آرش میراسماعیلی رئیس این فدراسیون در گفت و گو با شبکه خبر بیان کرد: تعلیقی که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بر ایران تحمیل شده بود، باطل اعلام شده است و این پرونده به فدراسیون جهانی ارجاع داده شد تا دوباره مذاکرات با این فدراسیون انجام شود و فدراسیون جهانی جودو الزاما باید این رای را اجرایی کند.

مدتی از سخنان میراسماعیلی نگذشته بود که دادگاه حکمیت ورزش (CAS) در بیانیه‌ای رسمی برای رسانه ها، عنوان کرد: جودوی ایران به طور کامل رفع تعلیق نشده است و فدراسیون ایران باید به منشور بین المللی المپیک وفادار باشد. طبق بیانیه CAS ایران نخستین درخواست تجدید نظر خود را در دادگاه عالی ورزش علیه این تصمیم در تاریخ ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۹ ارائه کرد که این فرجام خواهی ابتدا رد شد و دومین درخواست تجدید نظر توسط ایران زمانی ارائه شد که مسئولان فدراسیون جودوی کشورمان با دفاع از حقانیت جودو، تضمین دادند به اساسنامه فدراسیون بین المللی جودو احترام می‌گذارند.

دادگاه حکمیت ورزش تشخیص داد که ایران اساسنامه فدراسیون بین المللی جودو را نقض کرده است، اما نوع مجازات به صورت تعلیق نامحدود هیچ پایه قانونی نداشته و باید برداشته شود و تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو را در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ لغو کرد.  

رفع تعلیق جودوی ایران در هاله‌ای از ابهام/ پیکار ادامه دار فدراسیون جهانی با جودوی کشورمان

در حالی که در ابتدا عنوان می‌شد فدراسیون جودو به طور کامل رفع تعلیق شده است، اما با انتشار بیانیه رسمی دادگاه CAS ورق برگشت و عمر شادی اهالی جودو چند ساعتی بیشتر دوام نداشت، چرا که با وجود اعلام فدراسیون جودو و وزارت ورزش و جوانان مبنی بر رفع تعلیق و الزام فدراسیون جهانی به رعایت آن، رای ۴۰ صفحه‌ای دادگاه عالی ورزش بر اعلام دقیق  مدت زمان تعلیق فدراسیون جودوی ایران اصرار داشت. 

با انتشار این بیانیه از دادگاه عالی ورزش، باز هم مسیر فدراسیون جودوی کشورمان به سمت فدراسیون جهانی افتاد و حالا باید کمیته انضباطی این فدراسیون طبق اعلام بیانیه فدراسیون جهانی جودو و دادگاه حکمیت ورزش برای تعلیق فدراسیون جودو مدت زمان مشخص تعیین کند.

فدراسیون جودو همچنان در سایت فدراسیون جهانی با عنوان SUSPENDED و یا همان تعلیق شناخته می‌شود و این اتفاق نشان از پیکار دوباره مسئولان کشورمان برای رایزنی با سران فدراسیون بین المللی، خارج از تاتامی دارد.

رفع تعلیق جودوی ایران در هاله‌ای از ابهام/ پیکار ادامه دار فدراسیون جهانی با جودوی کشورمان

میراسماعیلی: برای تعلیق جودوی ایران مدت زمان تعیین نخواهد شد

میراسماعیلی ضمن رد تعیین مدت زمان برای تعلیق جودوی ایران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: شکایت اصلی که به تعلیق جودوی ایران داشتیم مربوط به رای کمیته انضباطی مبنی بر پیش شرط و تعلیق فدراسیون به صورت نامحدود بود که توسط  دادگاه حکمیت ورزش باطل شد. حالا هم مدت زمانی برای تعلیق جودوی کشورمان اعلام نخواهد شد.

رئیس فدراسیون جودو ادامه داد: پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو ارجاع داده می‌شود، اما دادگاه حکمیت ورزش به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو متذکر شده مدت یک سال و نیم از پرونده گذشته است. میزان جرم و محدودیت زمانی تعلیق جودو به طور کلی در آیین‌نامه فدراسیون جهانی قید نشده و بر مبنای آن نباید به طور نامحدود جودوی ایران تعلیق شود.

با اظهارات میراسماعیلی درباره قید نشدن میزان جرم و محدودیت زمانی تعلیق جودو در اساسنامه فدراسیون جهانی، پس باید همچنان امیدوار باشیم تا فدراسیون جودوی کشورمان با تشکیل جلسه زود هنگام کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، بتواند نظر مثبت آن‌ها را برای اعزام قهرمانان جودو به مسابقات قهرمانی آسیا مغولستان که یک ماه دیگر برگزار می‌شود، جلب کند.


بيشتر بخوانيد

میراسماعیلی: برداشت‌های غلطی از رفع تعلیق جودوی ایران شد/ ملزم به رعایت منشور کمیته بین المللی المپیک هستیم


به موازات میراسماعیلی، مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان درباره رای این پرونده توسط دادگاه حکمیت ورزش اظهار کرد: خوشبختانه با رای دادگاه عالی ورزش، رای کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو مبتنی بر قوانین شناخته نشد و رای تعلیق مادام العمر ایران لغو شد. شهود لغو قابل تایید نبودند و موضوع مجددا به فدراسیون جهانی جودو ابلاغ شده است تا آن‌ها با استناد بر قوانین فدراسیون بین المللی جودو در این رابطه تصمیم بگیرند. رای تعلیق باطل و تعلیق جودو برداشته شده است. تصمیمات جدیدی که فدراسیون بین المللی جودو می‌گیرد باید مطابق قوانین این فدراسیون باشد که اگر این گونه بود، رای لغو نمی‌شد.  

علی نژاد: تفاسیر اشتباهی از تعلیق جودو به وجود آمده است

علی نژاد بیان کرد: رای CAS نشان داد تعلیق جودو متناسب با قوانین بین المللی جودو نیست. حکم تعلیق نامحدود جودو باطل است و باید تصمیم دوباره‌ای گرفته شود. تصمیم جدید به شکل تعلیق جدید نیست. متاسفانه تفاسیر غلطی از این متون شده است که درست نیستند.

رفع تعلیق جودوی ایران در هاله‌ای از ابهام/ پیکار ادامه دار فدراسیون جهانی با جودوی کشورمان

 با اعلام خبر رفع تعلیق جودوی کشورمان از سوی فدراسیون بین المللی جودو (IJF)، این فدراسیون سریعا به رای دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS)، واکنش نشان داد و چپ و راست فدراسیون جودوی ایران را متهم کرد.  بر اساس ادعای فدراسیون بین‌المللی جودو، باید با اعلام زمان‌بندی به صورت‌ موقت جودو تعلیق و حکم تعليق دائمی جودوی ایران برداشته شود. فدراسیون بین المللی جودو مدعی شده است که ایران در مسائل سیاسی بی طرف نیست. به ادعای این فدراسیون، ایران باید مبلغ ۵ هزار فرانک سوئیس بابت هزینه‌های برگزاری دادگاه به فدراسیون بین‌المللی جودو پرداخت کند.

فدراسیون جودوی ایران قرار است به زودی با مطالعه دقیق‌تر رای ۴۰ صفحه‌ای را منتشر کند تا بند‌های مختلف این رای ملموس‌تر در معرض دید علاقه‌مندان جودو گذاشته شود. با این حال یکی از اشارات دادگاه عالی ورزش به نقض قوانین بین المللی و خودداری مصاف رو در روی نمایندگان ایران با بازیکنان رژیم صهیونیستی عنوان شده، که بار‌ها مسئولان ورزشی و میراسماعیلی تلاش کردند ضمن دفاع از حقانیت جودو از آرمان‌های نظام اسلامی در این امر دفاع کنند.

مسئولان فدراسیون جودو به ویژه آرش میراسماعیلی بار‌ها عنوان کرده‌اند تمامی رشته‌های ورزشی از جمله جودو به منشور حقوق بین المللی المپیک وفادار است، وفاداری که نشان از مبارزه بی قید و شرط نمایندگان ایران در تمامی مسابقات بین المللی دارد که همان موضوع اصلی مورد بحث میان فدراسیون جهانی جودو و جودوکاران ایرانی خواهد بود.

همچنان چشم امید بیش از ۸۰ هزار جودوکار ایرانی به ارتباط و رایزنی فدراسیون جودوی ایران با کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، برای رفتن به روی تاتامی دوخته شده است.

انتهای پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۴ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
کیش خوش گذشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
رییس فدراسیون جودو تلاش کرد به همه بفهماند که در دادگاه داوری برنده شده است و همه حرکات پوپولیستی را انجام داد حتی به روسای هیات جودو استانها دیکته کرد به او تبریک بگویند در حالی که تعلیق برداشته نشده است و جریمه دادگاه داوری را باید ایران پرداخت نماید
آخرین اخبار