رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان خواستار شد؛

مشارکت اجتماعی جوانان نیازمند بسترسازی مناسب

محمدرضا فضلی گفت: تحقیقات و آمار رسمی که در دست ماست، نشان می‌دهد وضعیت مشارکت اجتماعی جوانان نیازمند بهبود است و باید در مورد آن فکری شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا فضلی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در مراسم افتتاحیه «ششمین کنگره ملی جوانان، مشارکت‌های اجتماعی و ظرفیت‌ها و چالش ها» که با حضور تندگویان معاون امور جوانان وزارت، بصیری معاون سیاسی امنیتی استاندار، پاریزی مدیرکل و معاونین اداره کل ورزش و جوانان استان در محل سالن اجتماعات اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان برگزار شد، با اعلام اینکه ششمین کنگره ملی جوانان، مشارکت‌های اجتماعی و ظرفیت‌ها و چالش‌ها با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان و ۲۸ استان کشور برگزار می‌شود، گفت: دلیل اصلی گرایش برگزاری این کنگره به صورت مجازی و در بستر اینترنت اپیدمی کروناست که خود این موضوع نیازمند توسعه مشارکت‌های اجتماعی جامعه و مردم است.

فضلی با اشاره به لزوم مشارکت اجتماعی جوانان افزود: بحث توسعه پایدار وابسته به بهره مندی و بکارگیری استعداد‌ها به ویژه جوانان است.

او تصریح کرد: برای اینکه آینده روشنی یا چشم انداز روشن تری از آینده کشور ترسیم کنیم، یا به برنامه‌ای که نگاشته و ترسیم شده برسیم، نیازمند مشارکت فعال جوانان هستیم.

فضلی بیان داشت: برای اینکه جامعه مدنی تقویت شود، مسئله توجه به سرمایه و توسعه فعالیت‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است که در سه سطح می‌توان مورد ارزیابی قرار داد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: بر این اساس، مشارکت اجتماعی روی افراد با شایستگی آن‌ها به صورت فردی تأثیر می‌گذارد، مشارکت اجتماعی فقط می‌تواند به ارتقای ارتباطات و کیفیت زندگی خانوادگی و روابط خانوادگی (هر چند که خانواده‌ها به سمت و سوی خانواده مدرن پیش رفته اند) بینجامد و مشارکت اجتماعی به حکومت بهتر کمک می‌کند.

فضلی به ابعاد مشارکت پرداخت و آگاهی، تصمیم گیری، شرکت داشتن و حضور فعال و رضایت از مشارکت انجام شده را از سطوح این مشارکت برشمرد.

او به وضعیت مشارکت جامعه ایران اشاره کرد و افزود: تحقیقات و آمار رسمی نشان می‌دهد، ما چشم انداز رو به توسعه‌ای نمی‌بینم و خیلی روشن نیست؛ بنابراین جوانان که مشارکت را ارزشمند می‌دانند معتقدند، بستر‌های لازم برای مشارکت باید برایشان فراهم شود.

فضلی تصریح کرد: در زمینه وضعیت مشارکت اجتماعی جوانان باید گفت: تحقیقات و آمار رسمی که در دست ماست، نشان می‌دهد این وضعیت نیازمند بهبودی است و باید در مورد آن فکری شود که بر این اساس باید مشارکت خود جوانان، پیشنهاداتشان را در بررسی مشکلات، رفع موانع و بسترسازی مشارکت اجتماعی ببینیم.

او بیان داشت در این کنگره و نشست علمی ۶ سخنران علمی داریم که طرح‌های پژوهشی انجام داده اند و همزمان با آن ۴ کارگاه آموزشی نیز برگزار می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، شاخص و مولفه‌های مشارکت‌های اجتماعی جوانان، شناسایی عوامل موثر بر پیش نیازها، اطلاع از وضعیت مشارکت اجتماعی جوانان کشور، شناسایی موانع و ارائه تعریف جدید از مشارکت بر اساس رویداد‌ها و فضای ایجاد شده جدید و نقد و بررسی سیاست گذاری‌های حاضر بر مشارکت‌های اجتماعی جوانان را از موضوعات و محور‌های اصلی این وبینار یا کنگره عملی برشمرد.

فضلی ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های مسئولان مجموعه وزارت ورزش، میزبان کنگره، مخاطبان این وبینار، تشکل‌ها و سمن‌های جوانان، ابراز امیدواری کرد: با مشارکت اجتماعی و فعال در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی پیش رو بتوانیم موفق‌تر عمل کنیم و موانع مرتفع شود.

او به دو رویداد سیاسی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این انتخابات وابسته به مشارکت اجتماعی جوانان است که برای همه جوانان آروزی سلامتی و توفیق روزافزون داریم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار