مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از رشد چشمگیر توسعه صنایع تبدیلی و کاهش قابل‌توجه ضایعات محصولات کشاورزی استان خبر داد.

فرهاد حاجی‌مرادی مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در خصوص توسعه فزاینده صنایع تبدیلی در استان اظهار کرد: در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه فرآوری، سورت و بسته‌بندی محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلاتی و... داشته‌ایم. تقریبا تا ۹۰ درصد انواع محصولات با بسته‌بندی و برندسازی صادر می‌شود و تنها حدود ۱۰ درصد محصولات به صورت خام با بسته‌بندی مورد تأیید سازمان توسعه تجارت ایران ارسال می‌شود و اگر در سطح استان، جایی کمبود امکانات باشد به دلیل حجم تولید محصولی خاص در آن موقع از سال است.

او خاطر‌نشان کرد: توسعه صنایع تبدیلی سبب کاهش قابل توجه ضایعات محصولات کشاورزی تا کمتر از ۳۰ درصد شده است که البته بسته به نوع محصول و اینکه کدام مسیر تولید و زنجیره عرضه را طی کند، میزان ضایعات متفاوت است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: این ضایعات در بعضی از محصولات زراعی به حداقل ممکن می‌رسد، اما بیشترین میزان، ضایعات ۳۰ درصدی شامل صیفی‌جات و سبزیجات موجود در میدان میوه و تره‌بار است.

حاجی مرادی با بیان اینکه به علت نبود سردخانه در غرفه‌ها، بعضی محصولات زراعی و باغی فاسد می‌شود، گفت: این ضایعات نیز با فعالیت واحد‌های فرآوری سبزی از تمیز و خرد کردن تا بسته‌بندی بسیار کاهش یافته است و همان ضایعات نیز تبدیل به کمپوست می‌شود و همچنین سبب اشتغال‌زایی نیز شده است.

او افزود: در حوزه محصولات پروتئینی شامل شیلات، دام سبک و سنگین، طیور و عسل ضایعات نزدیک به صفر می‌رسد، زیرا همه اجزاء فرآوری و استفاده می‌شود و دور‌ریز ندارد و حتی با استخوان‌های دام نیز، پودر استخوان تولید می‌گردد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در صادرات محصولات زراعی و باغی در رتبه اول تا سوم کشور قرار داریم بیان کرد: با توجه به تناسب بین میزان صادرات با حجم تولیدات در استان، کلیه تولیدات مازاد کشاورزی و باغی به صورت بسته‌بندی تعریف شده کشور‌های مقصد و با برند واحد تولیدی صادر می‌شود. تنها محصولاتی نظیر سیب‌زمینی و پیاز با بسته‌بندی‌های ۲۰ کیلویی مخصوص مورد تأیید سازمان توسعه تجارت ایران که برندینگ نمی‌شود به کشور‌هایی نظیر عراق، امارات، عمان، روسیه، آذربایجان، کویت و... صادر می‌شود.

حاجی‌مرادی ادامه داد: زیر‌ساخت توسعه صنایع تبدیلی برخلاف تصور عموم ساختار فیزیکی و تشکیلاتی ندارد و زیر‌ساخت اصلی آن، داشتن بینش فرهنگی است، یعنی تولید‌کننده باید سطحی از علم و درک را داشته باشد که به منظور حصول ارزش‌افزوده بیشتر از عرضه و فروش محصولات، باید به سمت فرآوری، بسته‌بندی و درجه‌بندی کالا‌ها حرکت کند که خوشبختانه این فرهنگ در حال نهادینه‌شدن است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار