اولین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در شیراز برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با ارائه‌ پیامی در این کنفرانس عنوان کرد: آزمایشگاه‌ها که زادگاه علوم تجربی و نقطه تلاقی علم و عمل می باشند امروزه در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به جایگاه مهمی برای تثبیت فرایند یادگیری، پرسشگری، ظهور خلاقیت‌ها و شکوفایی تبدیل شده‌اند.

دسترسی به تجهیزات با فناوری بالا و داشتن آزمایشگاه‌های مجهز؛ زمینه‌ساز انجام پژوهش‌های فاخر و نافذ

در ادامه این پیام آمده است،  گسترش مرزهای دانش و انجام پژوهش‌های فاخر و نافذ که علاوه بر تربیت نیروی انسانی کارآمد و رقابت بین‌المللی، زمینه شکوفایی در کشور را فراهم می کنند  که با دسترسی به تجهیزات، فناوری بالا و داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و به روز امکان‌پذیر است.

او، در ادامه‌ پیام خود آورده است: آزمایشگاه خوب و مجهز زمینه‌ ساز تربیت پژوهشگران و متخصصینی با مرجعیت ملی و بین‌المللی است که در حوزه‌های مختلف زمینه‌های شکوفایی، توسعه و خلق ثروت را فراهم می‌آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته دولت‌هایشان به عنوان بازیگران اصلی در حوزه سیاست‌گذاری شناخته می‌شوند.

این رویکرد سیاست‌گذاری که از آن به عنوان سیاستگذاری مبتنی بر علم و یا حکمرانی خوب یاد می‌شود که سهم مهمی در صرفه‌ جویی  وقت، کاهش هزینه‌ها و توسعه همه جانبه دارد.

در این پیام آمده است: کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی که با مشارکت دانشگاه شیراز برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود رویداد مهمی در حوزه تجهیزات آموزشی و تحقیقاتی است که استمرار آن در سال‌های آتی کمک موثری در  توسعه آزمایشگاه‌ها و زیرساخت پژوهشی کشور  می کند.

غلامی، با قدردانی از برگزارکنند‌گان و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بیان کرد: انتظار می رود این رویداد مهم یک فرصت مناسب هم‌اندیشی برای رفع موانع و برنامه ریزی  برای تجهیز مستمر و نگهداری تجهیزات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را فراهم کند.

تربیت‌ نیروهای انسانی، لازمه‌ی فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها

رحیمی شعر باف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این پیام، به دو نوع تقسیم‌بندی آزمایشگاه‌ها از لحاظ کارکردی و ساختاری پرداخت و تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها را از منظر کارکردی می توان به سه دسته‌ آموزشی، پژوهشی و خدماتی و از لحاظ ساختاری به سه دسته‌ آزمایشگاه‌های مرکزی، مرجع (همکار) و تخصصی (موضوعی)  تقسیم کرد.

او، با اشاره به اهمیت فعالیت کارشناسان استاندارد آزمایشگاه‌ها، برلزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها تاکید کرد.

رحیمی شعر باف، راه‌اندازی سامانه شاعا را که به منظور شناسایی، شبکه‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری تجهیزات و توانمندی‌های آزمایشگاه های علمی کل کشور طراحی شده را گامی مهمی برشمرد و ادامه داد: از جمله مسائل مهم در زمینه‌ آزمایشگاه‌ها، موضوع رعایت استانداردهای بین‌المللی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، پیشنهاد ایجاد شرکت‌های منطقه‌ای، با حضور دانشگاه‌ها به ‌عنوان سهامداران این شرکت، برای تامین تجهیزات و نگهدای آزمایشگاه‌ها مطرح کرد و افزود: استمرار این کنفرانس که زمینه‌ تبادل‌نظر و گفت‌وگو را برای پژوهشگران در زمینه‌ تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی فراهم می‌کند، در سال‌های آینده نیز کمک موثری را به منظور توسعه آزمایشگاه‌ها و زیرساخت پژوهشی کشور دارد.

دانشگاه شیراز، با داشتن امکانات آزمایشگاهی به‌عنوان سرمایه‌ی ملی و معنوی جنوب کشور

نادگران رئیس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم، اضافه کرد: دانشگاه شیراز به‌ عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور و سرمایه‌ بزرگ جنوب کشور و داشتن امکانات و تجهیزات مختلف، به ‌ویژه در زمینه‌ آزمایشگاه‌ها آماده‌ خدمت‌رسانی به پژوهشگران است.

او، کار آزمایشگاهی را به جایگاه هنر در  تولیدات علمی آزمایشگاه‌ها دانست و اظهار کرد: تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در هر دانشگاهی به‌ عنوان سرمایه‌ آن دانشگاه است و ما در سال‌های اخیر موفق به تجهیزکردن برخی از آزمایشگاه‌ها از جمله آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز شده‌ایم و درصدد بین‌المللی‌سازی آن هستیم.

نادگران، گفت: این کنفرانس که برای اولین‌بار ازسوی دانشگاه شیراز برگزار شده و  بزرگ‌ترین رویداد علمی و فناوری در عرصه‌ ملی و تجهیزات آزمایشگاهی است که فرصت خوبی را برای هم‌اندیشی و تبادل تجربیات بین افراد آکادمیک و کارشناسان فنی تجهیزات را فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به نقش کارشناسان آزمایشگاهی در نگهداری و فعال‌بودن آزمایشگاه‌ها، از اعضای غیرهیأت‌علمی و کارشناسان قدردانی ویژه کرد.

مراسم تقدیر و بزرگداشت از پیشکسوتان حوزه‌ آزمایشگاهی

در پایان نشست اول کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی مراسم بزرگداشت خدمات ماندگار پیشکسوتان حوزه‌ آزمایشگاهی برگزار شد.

در این مراسم با معرفی دو  چهره‌ نامدار و پیشکسوت حوزه‌ آزمایشگاهی از جمله محمدصادق علیائی قائم مقام و دبیر ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) و  افسانه صفوی استاد برجسته و ممتاز دانشگاه شیراز و اولین رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز تقدیر شد.

سید مجتی زبرجد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز،  محمدصادق علیائی عضو هیأت‌ علمی وزارت عتف، با تألیف و ترجمه‌ ۱۰کتاب، ۸ طرح تحقیقاتی و بیش‌از ۶۰ مقاله، به ‌عنوان بنیانگذار شبکه‌ آزمایشگاه‌های علمی ایران(شاعا) و بنایان‌گذار آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور و قائم مقام و دبیر ستاد شبکه‌ آزمایشگاه‌های علمی ایران(شاعا) سهم بسزایی در حوزه‌ آزمایشگاهی نظام آموزش عالی کشور داشته است.

افسانه صفوی شیمیدان و استاد نامدار دانشگاه شیراز نیز که پیش‌تر به‌ عنوان چهره ماندگار معرفی شده‌، با بیش از ۱۵۵ مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و ۱۳۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی و کسب موفقیت‌ها و افتخارات متعدد، به‌عنوان اولین رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز، نقش مؤثر و ماندگاری در حوزه‌ آزمایشگاهی داشته است.

اولین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی با محورهای: آخرین نوآوری‌ها درحوزه تجهیزات پیشرفته آزمایشگاه‌ها؛ تجهیزات و سنجش‌هی آزمایشگاهی درحوزه‌ علوم پایه و مهندسی، تجهیزات و سنجش‌های آزمایشگاهی در حوزه‌ پزشکی و سلامت، کشاورزی و دامپزشکی، تجهیزات و سنجش‌های آزمایشگاهی در حوزه‌ نفت وگاز، فناوری‌های نانو و میکرو در تجهیزات و سنجش آزمایشگاهی، روش‌های پردازش سیگنال و تصاویر در سنجش آزمایشگاهی، سیستم‌های جمع‌آوری داده‌های علمی، داده‌های بزرگ و مقیاس سنجی، روش‌ها و سیستم‌های سنجش غیرمخرب، تئوری و سیستم های اندازه گیری، روش های سنجش در زمان واقعی، سیستم های سنجش اپتیک و فیبر نوری، تجهیزات و سیستم های لیزری و پلاسما و روش های مدیریتی نوین در آزمایشگاه‌های علمی برگزار شد.

یوسفی، دبیر علمی این کنفرانس بیان کرد:  ۳۴ سخنرانی و ۶۰ پوستر با دو نشست بزرگ در کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی ارائه ‌شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.