عضو شورای شهر تهران:

شورا به دنبال ساماندهی وضعیت سازمان‌های وابسته به شهرداری است

رسولی گفت: دوره پنجم شورای شهر تهران از ابتدای تشکیل خود به دنبال ساماندهی وضعیت سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران بود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسن رسولی عضو شورای شهر تهران در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران گفت: دوره پنجم شورای شهر تهران از ابتدای تشکیل خود به دنبال ساماندهی وضعیت سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران بود.

وی ادامه داد: در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۹۸ اساسنامه‌ای واحد که ارکان سازمان‌ها را تعیین تکلیف می‌کند به تصویب رسید و مراحل تأیید خود را طی کرد؛ بر اساس بند‌های این ماده‌ واحده همه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران باید به لحاظ انجام مأموریت‌ها و وظایف با مأموریت‌های تخصصی پنج‌گانه شهرداری تهران تطابق پیدا کنند؛ یعنی باید در حوزه شهرسازی، عمرانی، خدمات شهری، محیط‌زیست، فرهنگی و اجتماعی و حمل‌و نقل و ترافیک باشند.

رسولی افزود: بند بعدی مصوبه این بود که آن دسته از سازمان‌هایی که وظایف و مأموریت‌های مشابه انجام می‌دهند، در یکدیگر ادغام شوند. بر این اساس شهرداری تهران پیشنهادی را در تاریخ ۲۵ شهریورماه امسال به شورا ارائه داد که به تصویب نرسید. پس‌ از آن عدم تصویب جلسات مختلفی با کمیسیون‌ها و شهرداری داشتیم.

رسولی بیان کرد: آنچه امروز ارائه می‌شود نکاتی است که در عمل به بند "ب" آن ماده واحده یعنی درباره حذف یا ادغام و همچنین آیین‌نامه‌های اداری، مالی و استخدامی این سازمان‌ها است که باید صحن شورا درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

رسولی ادامه داد: عبارت مصطلحی در فرهنگ‌ سازمانی شهرداری مطرح بود و هست که این سازمان‌ها حیاط خلوت شهرداری هستند، با این ساماندهی ما به دنبال پایان دادن به حیات این حیات خلوت‌ها هستیم.

وی گفت: برای بار چندم یادآوری می‌کنم که در پرونده آقای شریفی که هیچ‌ کدام از ابعاد آن هنوز هم برای ما به‌عنوان نمایندگان مردم روشن نیست و هنوز نمی‌دانیم چه مقدار از حق‌الناس و حقوق شهرداری تضییع‌شده است، یکی از بستر‌های بروز این تخلف آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بود.

عضو شورای شهر تهران افزود: ما سه تیپ آیین‌نامه برای این سازمان‌ها مدنظر داریم. سازمان‌هایی که کمترین گردش مالی را دارند، سازمان‌هایی که حد متوسط را دارند و سازمان‌هایی که مثل سازمان نوسازی یا سازمان سرمایه‌گذاری بالاترین گردش مالی را دارند. آیین‌نامه‌هایی برای آن‌ها تنظیم‌ شده است و درباره آن‌ها به توافق رسیده‌ایم.


بیشتر بخوانید


رسولی درباره ساماندهی سازمان‌ها افزود: در حوزه حمل‌ و نقل و ترافیک و حوزه معاونت عمرانی ما سازمان‌هایی داریم که مثل سازمان پایانه‌ها بلاوجه تشکیل‌ شده‌اند. بلا وجه بودن آن از این‌جهت است که شهرداری تهران در حوزه حمل‌ و نقل بین‌ شهری بر اساس اسناد بالادستی فاقد مسئولیت و اختیار است، ولی یک سازمان عریض و طویلی به نام سازمان ترمینال‌ها و پارک‌سوار‌ها دارد.

رسولی اضافه کرد: در عین‌ حال کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک هم تأیید کرده حسب ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برخلاف حوزه حمل‌ونقل بین‌ شهری صفر تا صد مدیریت حمل‌ و نقل بار و مسافر در داخل شهر بر عهده شهرداری تهران است و ساختار سازمانی شهرداری ما سازمان و واحدی برای انجام این مسئولیت ندارد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد اولی که به‌عنوان گزارش عرض می‌کنم این است که سازمان پایانه‌ها تغییر نام و تغییر وظیفه و مأموریت پیدا کند. بر این اساس با شهرداری و کمیسیون حمل‌ و نقل هم هماهنگ کرده‌ایم که این به نام سازمان حمل‌ونقل بار و پایانه‌ها تغییر یابد. در واقع پایانه‌ها آخرین حوزه مأموریتی این سازمان است و آن‌ هم در حد مدیریت اموال غیرمنقولی که در اختیار داریم.

رسولی گفت: پیشنهاد دیگر ما مربوط به سازمان فنی و عمرانی شهر تهران و سازمان عمران مناطق شهر تهران است؛ این دو سازمان به نمایندگی از شهرداری مدیریت پیمان‌سپاری و انجام مطالعات پروژه‌های عمرانی را بر عهده‌ دارند. پیشنهاد ما این است که این دو سازمان که مأموریت‌های مشابه دارند در یکدیگر ادغام شوند و به‌ عنوان سازمان فنی و مهندسی شهر تهران تغییر نام پیدا کرده که تمامی امور طراحی و نظارت فنی و مدیریت پیمان‌سپاری را بر عهده داشته باشند.

رسولی در پایان گفت: ما برای مدیریت امور بازنشستگان شهرداری یک سازمان امور بازنشستگی و یک صندوق بازنشستگی داریم. شهرداری تهران همانند راه‌آهن، هواپیمایی و برخی دیگر از سازمان‌ها تابعی از سازمان‌های استخدامی فعلی مثل لشگری، کشوری و یا تأمین اجتماعی نیستند و خودشان دارای صندوق خاص هستند. در عین‌ حال در این حوزه امور اداری مربوط به تبدیل وضعیت کارکنان ثابت شهرداری از شاغل به رسمی همانند سایر سازمان‌های بازنشستگی در این حوزه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار