رئیس مرکز ملی فرش مطرح کرد؛

اشتغالزایی ۵۰ هزار نفری فرش دستباف در سال ۹۹

رافع گفت: امسال علاوه بر تثبیت دو میلیون شغل قبلی در حوزه فرش دستباف، برای ۵۰ هزار نفر دیگر اشتغالزایی کردیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: هدف از تشکیل مرکز ملی فرش ایران، حفظ و اعتلای مقام فرش دستباف ایرانی به عنوان یک میراث گرانقدر فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی بود.

او افزود: تلاش می‌کنیم تا از نظر سهم صادراتی در آینده، در رتبه اول قرار بگیریم. آمار‌های نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار صادرات این کالا در جهان بوده که فقط ۸ کشور مثل ایران تولید کننده آن بوده اند و بیشترین رقم صادرات نیز، مربوط به هند است.

رافع ادامه داد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، بیشترین میزان صادرات مربوط به ایران بود و دلیل آن نیز، رفع تحریم‌ها بود. آنچه که امروز کمر فرش دستباف ایران را خم کرده فقط تحریم‌ها است.

او گفت: برای رسیدن به این هدف گذاری در مرکز ملی فرش ۱۲ برنامه و در وزارت صمت ۴۰ برنامه مشخص کردیم. زمان بندی ما نیز برای رسیدن به این هدف تا پایان سال ۱۴۰۰ است.

این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه در زنجیره ارزش افزوده فرش دستباف، به ویژه در تامین مواد اولیه مشکلات اساسی داریم. به همین منظور هفته گذشته نشستی را با معاون اول رئیس جمهور، ذینفعان حوزه فرش و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار کردیم که منجر به تصویب برخی مصوبات شد.

او در ادامه گفت: به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز، یک کارخانه نخ ریسی را در آذربایجان شرقی به ظرفیت تولید یک تن در روز افتتاح کردیم چرا که در حوزه زنجیره تامین مواد اولیه کار هم در کمیت و هم در کیفیت مشکل داریم.

رافع در ادامه بیان کرد: یک برنامه کلی داریم که در میان ۴۰ برنامه وزارتخانه نیز قرار دارد و آن ارتقای هویت فرش دستباف است که با همکاری وزارت دادگستری در حال انجام است. همچنین در مرکز ملی فرش نیز سه کمیته خلاقیت، هویت و اصالت را راه اندازی کردیم.

او افزود: طرح شناسنامه فرش، برای شفاف‌سازی در هویت و کمیت فرش، رونمایی شده و به زودی در استان‌های مختلف کارگزاری‌هایی را به همین منظور راه‌اندازی می‌کنیم تا فرش از زمان بافت تا رفتن روی دار کدگذاری شود.

رئیس مرکز ملی فرش گفت: به دنبال این هستیم در مناطق مختلف کشور که فرش دستباف رونق بیشتری دارد یک نشان جمعی یا برند به استان‌ها بدهیم و این کار  برای این است که وقتی فرش را در داخل یا خارج می‌فروشیم، قابلیت رهگیری داشته باشد.

او ادامه داد: راه اندازی خانه‌های فرش و شتاب دهنده‌ها نیز بخشی از فعالیت ما برای توسعه تولید و صادرات فرش ابریشم است. شتاب دهنده تهران به زودی راه اندازی می‌شود، همچنین استارتاپ‌های متعددی را در حوزه تأمین مواد اولیه و فروش راه اندازی کرده ایم.

رافع اظهار کرد: در زمینه زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات و فروش داخلی کنسرسیوم‌های صادراتی را در فرودگاه امام تهران در نظر گرفتیم که در ابتدا آن را در زنجان به صورت پایلوت انجام داده بودیم، اما مهمترین آن، در تهران رقم خواهد خورد.

او اضافه کرد: بر اساس آمار صادرات فرش دستباف در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ از لحاظ تغییرات سهم وزنی ۱۶.۴ درصد افزایش داشته اما هنوز به هدف نهایی خود رسیده ایم.

رئیس مرکز ملی فرش گفت: فعالان مرتبط با حوزه فرش دستباف، بیش از ۲ میلیون نفر هستند که فعالیت‌های مستمر و غیرمستمر دارند که فعالان مستمر به طور مشخص شناسایی شده‌اند.

او در ادامه بیان کرد: از نظر بیمه شدن تامین اجتماعی نیز اکنون ۲۶۱ هزار نفر تحت پوشش هستند و تلاش بر این است که این تعداد افزایش پیدا کند به همین دلیل، در بودجه ۱۴۰۰ برای ۱۹۱ هزار نفر بودجه تخصیص داده شده اما درخواست ما ۳۱۳ هزار نفر است. یعنی باید ۲۰ درصد به تعداد فعالان فرش دستباف تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی اضافه شود.

رافع همچنین خبر خوبی هم برای فعالان حوزه فرش دستباف داشت و گفت: پیش از این ۲۴ هزار نفر را به صندوق بیمه روستایی معرفی کردیم، اما برای اولین بار با بیمه تکمیلی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم و اکنون فعالان می‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی نیز بهره‌مند شوند. به این منظور می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #۳۱۰۰۰*۶۶۵۵* اقدام کنند.

او تاکید کرد: از سال ۸۸ تا به امروز تعداد بیمه شدگان ما افزایش پیدا نکرده اما اکنون ۲۶۰ هزار نفر را به صورت ثبت شده به این صندوق معرفی کردیم تا از خدمات درمان تکمیلی استفاده کنند.

اشتغالزایی ۵۰ هزار نفری در طول یک سال

رئیس مرکز ملی فرش بیان کرد: خوشبختانه امسال موفق شدیم برای ۵۰ هزار نفر اشتغال زایی کنیم. همچنین با همکاری بنگاه‌های مالی و نهاد‌های مختلف در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی، پروژه توانمند سازی و مهارت آموزی را نیز پیش بردیم.

او ادامه داد: به این ترتیب موفق شدیم علاوه بر ایجاد اشتغال جدید، دو میلیون شغل قبلی را نیز حفظ کنیم.

فرش ایران ۶ سال بدون تسهیلات

رئیس مرکز ملی فرش گفت: بیش از ۱۲ هزار و ۶۲۵ واحد تولیدی و توزیعی مرتبط با فرش نیز در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین در ۱۹ دانشگاه و ۱۱۵ هنرستان در سراسر کشور، رشته فرش را آموزش می‌دهند که آموزش و نظارت بر خود آن‌ها نیز بر عهده مرکز ملی فرش است.

او افزود: به طور کلی در حوزه آموزش و توانمندسازی نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته‌ایم. در این راستا ستاد راهبری فرش دستباف را در جهت جلب همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی برای حل مشکلات ایجاد کردیم.

رافع بیان کرد: با توجه به اینکه هم به هنر و هم به اقتصاد فرش دستباف توجه می‌کنیم، می‌توان گفت که فرش دستباف یک هنر-صنعت است. به جهت اهمیت موضوع قرار شده که هر شش ماه یکبار جلسات این ستاد با حضور معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شود.

او ادامه داد: در طول شش سال حتی یک ریال نیز به حوزه فرش تسهیلات پرداخت نشده در حالی که دارای ردیف بودجه‌ای و تسهیلات اعتباری هستیم. خوشبختانه موفق شدیم بعد از شش سال تسهیلات خود را دریافت کنیم و علاوه بر آن وزیر صنعت نیزمبلغ هزار میلیارد تومان برای کمک به قالیبافان و ایجاد مجتمع‌ها و کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز قالی بافی در نظر گرفت.

رافع گفت: همچنین بر اساس جلسه با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز قرار شد از محل اعتبارات آن وزارتخانه نیز مبلغ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه تولید و صادرات فرش دستباف در نظر گرفته شود. تقسیم استانی این اعتبارات نیز به گونه‌ای بود که استان‌های دارای تعداد قالیباف بیشتر، از تسهیلات بیشتری برخوردار شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار