حضور در مسابقات جهانی جودو اولین مطالبه ورزشکاران ایرانی بعد از رفع تعلیق

فدراسیون جودوی کشورمان در نظر دارد شرایط اعزام ملی پوشان به مسابقات جهانی و آسیایی را فراهم کند.

به گزارش  خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از مسابقات جهانی جودو در سال ۹۸ در کشور ژاپن، فدراسیون جهانی جودو به دلیل ادعای سعید ملایی ملی پوش سابق تیم ملی، جودوی ایران را به صورت دائمی تعلیق کرد.

"ماریوس ویزر" چهره سرشناس جودوی جهان که ریاست این فدراسیون را برعهده دارد،  پروژه تعلیق فدراسیون جودوی کشورمان را کلید زد. این پایان ماجرا نبود و در این مدت رسانه‌های معاند تمام تلاش خود را کردند تا با موج سواری و سوءاستفاده از این موضوع، شرایط را برای خارج شدن جودوی ایران از سایه سنگین تعلیق سخت‌تر کنند.

آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودوی ایران به همراه تیم حقوقی خود از فدراسیون جهانی به دادگاه عالی ورزش یا همان CAS شکایت کرد و ۳ بار این دادگاه اعلام رای پرونده شکایت ایران را به تعویق انداخت. در این مدت زمان جودوی ایران تمام تلاش خود را کرد تا با قوی کردن بازوان جودوی استانی، شرایطی را برای استعدادیابی در سراسر کشور فراهم کند. مسابقات سوپر لیگ جودو هم در این مقطع برگزار شد تا جودوکاران از تاتامی دور نمانند.

در نهایت بعد از چند بار تعویق در صدور رای، دادگاه CAS حکم نهایی خود را صادر کرد. ابتدا "امیر ساعد وکیل، وکیل فدراسیون جودوی ایران در این پرونده با انتشار استوری اینستاگرامی از یک پیروزی بزرگ حقوقی در زمینه رفع تعلیق فدراسیون جودوی ایران خبر داد.

بعد از وکیل، فدراسیون جودوی ایران در بیانیه‌ای رسمی خبر از رفع تعلیق فدراسیون جودو داد و به موازات آن آرش میراسماعیلی رئیس این فدراسیون اعلام کرد تعلیقی که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بر ایران تحمیل شده بود، باطل اعلام شده است و این پرونده به فدراسیون جهانی ارجاع داده شده تا دوباره مذاکرات با این فدراسیون انجام شود و فدراسیون جهانی جودو باید این رای را اجرا کند.

مدتی از اظهارات میراسماعیلی نگذشته بود که دادگاه حکمیت ورزش (CAS) در بیانیه‌ای رسمی  عنوان کرد: "جودوی ایران به طور کامل رفع تعلیق نشده است و فدراسیون ایران باید به منشور بین المللی المپیک وفادار باشد."

فدراسیون جودوی ایران بار‌ها اعلام کرده است که به منشور بین المللی المپیک پایبند بوده و با توجه به اینکه عضو فدراسیون جهانی جودو به حساب می‌آید, این اصل را پایمال نکرده است. دادگاه حکمیت ورزش تشخیص داد که ایران اساسنامه فدراسیون بین المللی جودو را نقض کرده است، اما نوع مجازات به صورت تعلیق نامحدود هیچ پایه قانونی نداشته و باید برداشته شود و تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو را در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ لغو کرد.  

بعد از لغو این تعلیق نامحدود به مدت دار، باز هم چشم فدراسیون جهانی به فدراسیون جودوی ایران می‌خورد. این بار کمیته انضباطی فدراسیون جهانی است که باید رای دقیق خود را اعلام کند. فدراسیون جودو همچنان در سایت فدراسیون جهانی با عنوان SUSPENDED و یا همان تعلیق شناخته می‌شود و این اتفاق نشان از پیکار دوباره مسئولان کشورمان برای رایزنی با سران فدراسیون بین المللی، خارج از تاتامی دارد.

با اعلام خبر رفع تعلیق جودوی کشورمان از سوی فدراسیون بین المللی جودو (IJF)، این فدراسیون سریعا به رای دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS)، واکنش نشان داد و چپ و راست فدراسیون جودوی ایران را متهم کرد. ماریوس ویزر رئیس فدراسیون جهانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:  با توجه به شرایط، بهتر است منتظر رای پرونده شکایت جودو باشیم. به زودی این اتفاق رخ می دهد. بعد از اطلاع رسانی و بیانیه دادگاه CAS ما هم رای را منتشر می‌کنیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که فدراسیون جودوی ایران ملزم به پرداخت ۵ هزار فرانک سوئیس بابت شکایت به دادگاه عالی ورزش شده است، اظهار کرد: مطمئنا وقتی کل متن رای را بخوانید به تمام جواب‌های خود در خصوص این پرونده می‌رسید.

جودوی ایران هنوز امیدوار است تا با رایزنی‌های اصولی و پیوسته خود با کمیته انضباطی فدراسیون جهانی تعلیق مدت دار را به طور کامل بردارد. تیم ملی جودوی کشورمان بعد از وقفه ای طولانی که از تاتامی مسابقات جهانی و آسیایی دور بود، قرار است اردوی خود را فروردین ماه سال ۱۴۰۰ برپا کند تا ضمن فراموشی روز‌های تلخ گذشته، با اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا در قرقیزستان با مدال آوری آینده زیباتری را برای خود رقم بزند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
چگونه وطن فروشان همچنان بدون اخذ مجوز از وززارت ورزش به مسابقات خارجی میروند؟ هرچه سریعتر وزارت ورزش و نهادهای نظارتی ورود کنند که این افراد بصورت انفرادی کجا میروند چه میکنند و چگونه برای ورزش کشور تنش ایجاد میکنند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
باشه
Iran (Islamic Republic of)
موحد
۱۱:۱۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
حتی اگر تعلیق برداشته شود نباید از نقش چند ایرانی دارای مسئولیت در فدراسیون اسیایی و جهانی که با تحریک جودوکاران و سرمربی گماشته خود به پناهندگی موجبات تعلیق جودوی ایران را رقم زدند چشم پوشی کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
محاکمه و مجازات شوند
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۳ ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
چرا تعلیق شدیم موحد ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
برای این تعلیق شدیم که رییس سابق و معزول فدراسیون جودو با عزل ، شروع به مکاتبه با فدراسیون جهانی و تحریک ملی پوشان و سرمربی کوچک و مجیزگو ، برای جودوی ایران بحران ساختند. علنا رییس سابق فدراسیون جودو میگفت من نباشم جودوی ایران نابود میشود و اعتقاد داشت دیگی که برای من نجوشد سر سگ در آن بجوشد !
آخرین اخبار