گردش مالی سال صنعت خودرو چیزی بیش از هفتاد هزار میلیارد تومان است که عدد قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در سال 98، در مجموع ۷۵۹ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که هر یک از این وسایل نقلیه به تعداد زیادی قطعه نیاز دارند، قطعاتی که پس از تحریم ها، کمیاب شده و قطعه سازان کشور در تلاش برای بدست آوردن آنها شدند.

سال هاست که صنعت قطعه سازی حتی در مراحل و زمان‌های گوناگون به مرز خودکفایی بالا و صادرات رسیده، اما در چهار سال اخیر و پس از شدت گرفتن تحریم‌ها و افزایش ناگهانی نرخ ارز این صنعت مولد که کارآفرینی گسترده‌ای در آن صورت گرفت به سمت مشکلاتی، چون تامین مواد اولیه (به دلیل وارداتی بودن بخشی از آن) و سپس بالا رفتن قیمت قطعه تمام شده و طلب‌های پرداخت نشده خودروسازان رفت.

حالا چند وقتی است که خودروساز شدن قطعه سازان مطرح شده، در این گزاش قصد داریم به نقش کلیدی قطعه سازان در تولید یک خودرو بپردازیم.

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص نقش کلیدی قطعه سازان در تولید یک خودرو، گفت:  خودروسازی و قطعه سازی دو داستان کاملا مجزا از نظر تخصص و امکانات و زیر ساخت و البته کاملا وابسته به یکدیگر است.  قطعه خوب و با کیفیت سبب تولید خودروی خوب و با کیفیت می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در کشورمان نیز سال هاست که صنعت قطعه سازی حتی در مراحلی و زمان‌های گوناگون به مرز خودکفایی بالا و صادرات رسیده، اما در چهار سال اخیر و پس از شدت گرفتن تحریم‌ها و افزایش ناگهانی نرخ ارز این صنعت مولد که کارآفرینی گسترده‌ای در آن صورت گرفت به سمت مشکلاتی، چون تامین مواد اولیه (به دلیل وارداتی بودن بخشی از آن) و سپس بالا رفتن قیمت قطعه تمام شده و طلب‌های پرداخت نشده خودروسازان رفت.

گزارش- نقش کلیدی قطعه سازان در تولید یک خودرو/چرا خودروسازان در پروسه تولید قطعه گام بر نمی دارند؟

او ادامه داد: همین امر بسیاری از قطعه سازان کوچک را یا تعطیل یا برای ادامه حیات به سمت داستان واردات برد که به جای ورود ارز به کشور در شرایطی که نیازآن در داخل بسیار است سبب خروج ارز شده است.

فرزانه بیان کرد: در این خصوص با یکی از دوستان در انجمن قطعه سازان صحبتی داشتم ایشان می‌گفتند: ما به صورت حدودی تعداد کل سازندگان قطعه مان به حدود ۱۰۰۰ شرکت رسیده است. در این میان تایرسازان نقش کوچکتری دارند و در قالب شرکت‌ها سایپا حدود ۶۰۰ قطعه ساز، ایران خودرو ۷۰۰ قطعه ساز و ۳۰۰ قطعه ساز نیز به صورت مشترک فعالیت می‌کنند. به گفته ایشان گردش مالی سال صنعت خودرو چیزی بیش از هفتاد هزار میلیارد تومان است که عدد قابل توجهی است.

قطعه سازان جهانی چگونه کار می کنند؟

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اما در دنیا اوضاع چگونه است؟ ما پنج قطعه ساز و تامین کننده بزرگ در دنیا داریم که به ترتیب درآمد از بوش آلمان با حدود درآمد ۵۲ میلیارد دلار، دنسو ژاپن با حدود ۵۰ میلیارد دلار، کانتیننتال آلمان با حدود ۴۹ میلیارد دلار، ZF آلمان با حدود ۴۰ میلیارد دلار و در نهایت در مقام پنجم مگنا در کانادا با درآمد سالیانه ۳۹ میلیارد دلار بازیگران اصلی این میدان بزرگ و جهانی هستند.

گزارش- نقش کلیدی قطعه سازان در تولید یک خودرو/چرا خودروسازان در پروسه تولید قطعه گام بر نمی دارند؟

فرزانه گفت: تامین کنندگان قطعه برای یک خودرو معمولا به ۵ قسمت تقسیم می‌شوند، موتور و گیربکس، بخش بیرونی، بخش داخلی، شاسی و الکترونیک. مثلا برای اطاق جدید مرسدس بنز A کلاس همین داستان پیاده شده و ماشین به ۵ بخش اصلی و ۲۵ زیرشاخه تقسیم شده است.

او افزود: برای مثال در بخش پیشرانه ۴ شرکت ماهله، وریتاس، شفلر و الرینگ کلینگر برای A کلاس تامین قطعه می‌کنند و پنج شرکت Mahle، Magna و Takata و بوش و ZF تقریبا پای ثابت عموم قرارداد‌های مرسدس بنز هستند. ولی در کل در خودرو‌های کمی تعداد ساپلایر‌ها و یا به قوی تامین کنندگان قطعه متفاوت است برای مثال در C کلاس کوپه مرسدس بنز با حدود ۳۰ شرکت و یا در خودروی پیشرفته و پرچمداری، چون S کلاس با بیش از ۵۰ شرکت تامین کننده بنام قرارداد مستقیم دارد.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سئوال که چرا خود خودروسازان در پروسه تولید قطعه گام نمی‌گذارند، گفت: می‌توان به جواب بسیار ساده‌ای رسید که اگر قرار بود یک ساختمان ساز گام به وادی کاملا تخصصی تولید انواع مصالح و شیرآلات و سرامیک و بتون و... گذاشته و خود از تولید به مصرف شود، نهایتا نمی‌شود خیلی به آن ساختمان اعتماد کرد.

فرزانه بیان کرد: در نگاهی فنی‌تر به دلیل پیچیدگی و کاملا علمی و مهندسی بودن پروسه طراحی، تولید و تست یک قطعه عموما این وظیفه به صورت کاملا مجزا در اختیار متخصصان این امر و تولید خودرو همانند فوت نهایی یک کوزه گر بر گردن کارخانه خودروساز می‌افتد.

گزارش- نقش کلیدی قطعه سازان در تولید یک خودرو/چرا خودروسازان در پروسه تولید قطعه گام بر نمی دارند؟

او ادامه داد: البته قطعات پیش از رسیدن به خط تولید توسط کارشناس‌های تست و مجددا خودرویی که از خط تولید خارج می‌شود در آزمایشات کوتاه مدت جاده در پیست اختصاصی شرکت مورد بررسی قرارمی گیرد تا بهترین ماشین به دست مصرف کننده برسد، البته این پروسه در شرکت‌های تولید کننده خودرو‌های لوکس و سوپر لوکس و خودرو‌های سوپراسپورت با دقت و نظارت بشدت بیشتری صورت می‌پذیرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در این میان نیز بسیاری از کشور‌ها هستند که صرفا در دنیا به قطعه سازی با کیفیت جهانی مطرح هستند و با خودروسازی اصلا کاری ندارند که  اتریش یکی از آنهاست. شاید اگر در یکی از زمینه‌ها ما با کیفیت تمام کار کنیم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم و مثل شرایط این سال‌های اخیر نمی‌شود که همچنان نه خودروساز رده بالایی و نه قطعه ساز جهانی هستیم.

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خودروساز شدن قطعه سازان، گفت: بحثی که وجود دارد، خودروساز شدن قطعه سازان نیاز به الزاماتی دارد که در صورت فراهم شدن آنها می توان روی قطعه سازان برای خودروساز شدن، حساب کرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران  تشریح کرد: یکی از مهمترین الزامات برای خودرو بحث سرمایه گذاری است. برای خودروساز شدن نیاز به سرمایه گذاری زیاد است و به دنبال آن با ایجاد این سرمایه گذاری می توانیم تا حدودی روی خودروساز شدن قطعه سازان حساب کرد. 

مقتدری تشریح کرد: اگر بحث سرمایه گذاری را کنار بگذاریم، بحث به روز بودن نیز بسیار پررنگ است. اگر قطعه سازان بخواهند خودروساز شوند نیاز است تا به روز شوند، در غیر این صورت از مدل های قبلی استفاده می کنند و تغییری در صنعت خودرو رخ نخواهد داد. 

او ادامه داد: اینکه مدل قدیمی را بخواهیم تحویل دهیم تحولی در این صنعت ایجاد نخواهد شد و این بازار مرتفع نمی شود. برای خودروساز شدن نیاز است با خودروسازهای خارجی در ارتباط باشیم. دانشی که اکنون در صنعت خودرو داریم قدیمی است و با دانش فنی که اکنون داریم نباید قطعه سازان را در این موقعیت قرار دهیم.

گزارش- نقش کلیدی قطعه سازان در تولید یک خودرو/چرا خودروسازان در پروسه تولید قطعه گام بر نمی دارند؟

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران بیان کرد: علی رغم اینکه قطعه سازان دوست دارند که خودروساز شوند اما این کار اکنون شدنی نیست و در این جایگاه قرار نداریم. بحث قرار داشتن در زنجیره تامین خودروسازان مطرح بین المللی منتفی است.

مقتدری با بیان اینکه اکنون قطعه سازان با خودروسازان در ارتباط هستند، گفت: این ارتباطی که اکنون وجود دارد بسیار محدود است و در خصوص تعامل و همکاری‌های تکنولوژی و دانش فنی ارتباطات همچنان وجود دارد. 

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، تربیت مغز و انتقال دانش مانند کالا نیست که از گمرک مشهود باشد،  تربیت مغز و انتقال دانش جزو دارایی‌های نامشهود است که صنعت قطعه سازی همچنان از آن استفاده می‌کند. درست است که دانش فنی اکنون بین دیگر کشورها مبادله می شود اما همچنان کم است.  

 متاسفانه در کشور توان اینکه بخواهیم خودرو بر اساس دانش فنی طراحی کنیم، نداریم. اگر قطعه ساز خودروساز شود، از پلتفرم قدیمی استفاده می کنند و همچنان از دیگر خودروسازها عقب تر خواهیم بود.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
یک جوان چند سال کار کنه تا ماشین بخره؟
خرید خودرو از دسترس اقشار متوسط وضعیف و جوانان خارج شده .دلیل هم واضح هست قیمت گزاف و نجومی .کیفیت پایین استهلاک بالا. نا ایمن بودن.مصرف سوخت بالا .
این ماشین هایی که ما دااریم دقیقا کجا دنیا دارن؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
وقتی دولت و کلا نظام مالی ایران از ورود قطعات و خودرو مالیات سنگین دریافت می‌کند که رقم آن بالاتر از سود تولید کننده آن محصول است ، آیا این سیستم تن به سرمایه‌گذاری در تولید خودروی با کیفیت خواهد داد ؟ سود یک کمپانی خودروسازی از یک خودرو سنگین کمتر از ۵ درصد اما موقع ورود ۳۵ درصد باید گمرکی پرداخت کنه ، به نظر اساتید کدام یک برای دولت سود بیشتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
زمانی میتوان گفت خودروسازی داریم که به تولید ده ملیون در سال برسیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۴۲ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
صنعت خودرو سازی به این شکل نمی خواهیم واردات را با قیمت روز کارخانه خارجی آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
حمایت از تولید داخلی خیلی خوبه ولی نه از ایران خودرو و سایپا که فقط به فکر خالی کردن جیب مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
تشکر از نظر بجای شما
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۳:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
اتفاقا برعکس قطعه ساز اگر خودروساز شود انعطاف پذیری و پویایی بیشتری دارد و براحتی میتواند تغییرات را بپذیرد و قبول کند پس قطعه سازان همین حالا هم شایسته داشتن خودروسازی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
ما خواهان ایرانی سازی و تولید انبوه هر چه بیشتر در صنعت خودروسازی و دیدن قطب های جدید خودروساز هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
40ساله ایرانی سازی میکنیم,نتیجه اش پراید بی کیفیت و 110میلیونی!!!بس نیست؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
پراید بی کیفیت و 110میلیونی گرون نیست پول ما ارزش نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
خودروسازی در ایران باند بازی و گانگستر بازی هست. از مدیرلن تا کارمندان اول به سود خود کار میکنند. یک مدیریریت قوی میخاد تا بتونه خودروی به روز بیرون بده. ترکیه رو ببینید از خودرو بدون راننده گرفته تا خودرو برقی رو داره به اروپا صادر میکنه. در ساخت پهباد هم تکنولوژیشو در جنگ آذربایجان به دنیا نشان داد.
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
از ترکیه بهترم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
حمایت از تولید داخل و ممنوع شدن واردات کالای خارجی باعث رشد اقتصاد کشور و خودکفایی می شود ...
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
از کالای خارجی یادگرفتن بدنیست
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
قطعه سازان اگر بتوانند قطب‌هایی از خودروسازی را داشته باشند و به سمت خودروسازی بروند پیشرفت بزرگی خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
فاضلی
۱۱:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
وقتی صنعت خورو سازی دولتی کشور مردم رو برای فروش خودرو بی کیفیت مردم رو گروگان گرفته به چه دردی می خوره
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
مردم گروگان نیستن فاضلی
مردم مجبور نیستن بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
صد لعنت به پراید و صد و پنجاه لعنت به کوییک ، گاری که بدنه ش با ورق حلبی روغن نباتی یکی باشه نمیتوان اسمشو گذاشت خودرو ، داخل درب پراید یه میله قرار دادن کسی فشارش بده تو رفتگی ایجاد نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
بابت منفی دادن، اشتباه شد.
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
عادت به لعن داری ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
نه همین بنز بدن دست دولت ایران ببین حلبیش میکنن 100000000000 برابر گرون تر خدارو شکر تو کشورهای دیگه نیستن حداقل فقط ما تو جهنمیم اونا شاد باشن حالشو ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
هی میگیم حمایت ازتولیدولی تولیدی که ازهمه چیش میزنن خوب نیست که الان هم سواستفاده میکنن
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
اگه راست می گید و خودکفا شدید، چرا اینقدر گران؟؟؟ فولاد مال ایران، کارخانه مال دولت، نیروی کار از کشور خودمون، انحصار رو هم که دادند به شما خودروسازها، دیگه چی می خواید؟؟؟ بهونه تون چیه؟؟ چرا اینقدر گران؟؟ رواست که با 30سال سن نتونم یک ماشین حداقلی بخرم؟؟؟؟ خدا نگذره از شما تنهاامیدم اینه زنده بمونم و مجازات شدن مقصرین این شرایط اقتصادی رو ببینم.
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
گران نیست پول ما ارزش نداره
Canada
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
در تجهیزات دفاعی ماشالله چقدر پیشرفت عالی داشته ایم
چرا در ساخت ماشین کم کاری کرده ایم
ایران زمین هزاران سال قدمت دارد و به دینا تمدن .فرهنگ ووو هدیه کرده است و
به ما میتوانیم باور داشته ایم
الان هم اگر همت کنیم و به جوانان نخبه مان اعتماد کنیم و. امور را به انها بسپاریم
عوعا خواهند کرد .فقط دولتمندان جوان .نخبه .پر انرزی و انگیزه باید سرکار ایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
کجا پیشرفت داشتیم؟؟؟ بعضی پیشرفت ها محصول گذر زمان است مثل اینکه بگیم قبلا با درشکه تردد می کردند الان با خودرو، قبلا اجاق هیزمی بوده الان گازی. این شد پیشرفت؟؟ باید شرایط رو با کشورهایی مقایسه کنی که چند دهه قبل هم تراز یا حتی پایین تر از ما بودند، اگر الان ما از اونها جلو تر باشیم حرف شما صحیح، در غیر این صورت این هم شعاری بیش نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
همانطور که نمازی که پذیرفته شده باشد باعث تغییر مثبت در رفتار انسان می شود، پیشرفت ادعایی در صنایع از هر نوع وقتی در رفاه یا دسترسی مردم تاثیر مثبت داشته باشد، پیشرفت است، و گرنه تنها ادعایست که مصرف داخلی دارد.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
خانوم شعبانی گرامی بهتره یه گزارش از ایرانی هایی که در خارج از کشور در بهترین خودروسازی های دنیا دارن کار میکنن نام میبردین و اینکه چه سمتی دارن و یا حتی یه مصاحبه هم با یکی از از اونا میگرفتین اینکه چرا رفتن و تو ایران چه طرح هایی دادن و کسی نگاهشونم نکرد.

نه تنها خودرو بلکه در کل صنعت کشور مغز بحد کافی هست برای کار کردن. مشکل رانت رابطه چاپلوسی و مهمتر صندلی مدیران هست. مشکل مملکت عدم شایسته سالاری هست صندلی هایی که با زنگ رزرو میشه با پول چاپلوسی.

یه گزارش ابکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۰
خرید جنس بی کیفیت ایرانی خیانت به ایران وایرانی است جنس باید قابل رقابت باشه
United States of America
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
ناشناس عزیز شما بعنوان 1ایرانی جنس با کیفیت بساز
آخرین اخبار