در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آخرین اقدامات وزارت علوم برای تامین هزینه چاپ مقالات

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره آخرین اقدامات وزارت علوم برای تامین هزینه چاپ مقالات در نشریات علمی توضیحاتی را ارائه کرد.

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شناسنامه دار کردن مقالات، اظهار کرد: معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف از سال گذشته دریافت شناسه دیجیتال برای مقالات منتشر شده در نشریات علمی را الزامی کرده است که می‌تواند در دو بخش اصلی، مهم باشد.

او افزود: در وهله اول شناسنامه دار کردن مقالات باعث می‌شود تا جلوی برخی از تخلفات و کار‌های تکراری گرفته شود و بخش دوم که خیلی مهم است تسهیل امکان ایجاد نظام ارجاع دهی به مقالات در نشریات فارسی است.

نقی زاده تصریح کرد: البته باید در یک بازه زمانی معقول مقالاتی که در سال‌های پیشین نیز در نشریات چاپ شده اند این شناسه دیجیتال را دریافت می‌کنند. به اعتقاد من با بلوغ فرآیند ارزیابی نشریات، مهمترین محور رقابت و توسعه کیفیت نشریات میزان ارجاعات آن‌ها خواهد بود که در این زمینه اقداماتی انجام شده است و اقداماتی نیز باید انجام شود.

او با بیان اینکه در مورد هزینه چاپ مقالات با دو شرایط متفاوت در مقالات بین المللی و ملی مواجه هستیم، تاکید کرد: در سطح بین المللی بسیاری از نشریات به سمت انتشار آزاد مقالات حرکت کرده اند و هزینه‌های انتشار را از نویسندگان مقالات دریافت می‌کنند.

نقی زاده تصریح کرد: در سال‌های اخیر نیز با افزایش قیمت ارز دسترسی محققان ایرانی به انتشار مقالات در این نشریات دشوارتر شده است و هم اکنون با همراهی مجلس شورای اسلامی در حال تدبیر برای حل این مشکل هستیم. اما در مورد نشریات داخلی طبق قاعده هزینه چاپ مقالات باید براساس ضوابط خاصی باشد.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: وزیر محترم علوم هم بر این نکته تاکید داشته اند که با رعایت اقتصاد نشریات، این هزینه‌ها نباید به رفتاری خارج از عرف علمی و محلی برای سودآوری برخی از مجموعه‌ها تبدیل شود. به همین جهت معاونت پژوهش و فناوری در حال تدوین سازوکاری برای نظام‌مند کردن این هزینه‌ها برای نشریاتی است که انتشار آزاد دارند. البته هم اکنون بیشتر نشریات داخلی در ایران مقالات را به صورت رایگان چاپ می‌کنند، اما با رویکردی آینده نگرانه پیش نویس آیین نامه‌ای جهت مدیریت این هزینه‌ها در اداره کل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی تدوین شده است.

راهکار وزارت علوم برای مقابله با تخلف در نشریات 

نقی زاده درباره تخلفات موجود در فعالیت نشریات گفت: هم اکنون نظام ارزیابی سالیانه‌ای برای نشریات ایجاد شده است که اجازه می‌دهد بر فعالیت‌ نشریات به طور جدی تری نظارت شود. بطور حتم اگر تخلفی هم توسط نشریه‌ای رخ دهد به ایشان تذکر داده می‌شود و در صورت عدم توجه لغو اعتبار می‌شوند.

او اظهار کرد: مقاله یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های علمی هر عضو هیئت علمی است و این مربوط به ایران نمی‌شود. بلکه در دنیا یکی از معیار‌های سنجش توان علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی مقاله است. به ویژه انتشار مقاله در نشریات معتبر بسیار کلیدی است. در ایران نیز در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی به این امر توجه شده است، اما فقط انتشار مقاله کافی نیست.

نقی زاده مطرح کرد: اعضای هیئت علمی در یک شرایط ایده ال باید به سمت حل نیاز‌های جامعه حرکت کنند. حال این نیاز‌ها می‌تواند در بخش آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری باشد. به نظر من تغییر نگاه دانشگاه‌ها به سمت جامعه محوری و کارآفرینی منجر به این می‌شود که اعضای هیئت علمی ضمن حفظ کیفیت علمی و پژوهشی خود و انتشار مقالات با کیفیت در نشریات داخلی و بین المللی، این فعالیت‌ها را به سمت نیاز‌های جامعه و صنعت سوق دهند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار