حمایت از نوآوری‌های نانو در دوران کرونا تداوم یافت

برنامه توانمندسازی استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری نانو در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور متوقف نشد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه شیوع ویروس مرگبار و ناشناخته کرونا مشکلات زیادی را به همراه آورد، اما شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با توان مضاعف مسیر خود را ادامه دادند. در این مسیر پر تلاطم استارتاپ‌ها نیز با وجود مشکلاتی که ادامه راه را دشوار می‌کرد، توانمندی خود را به اثبات رساندند و توانستند مسیر تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب و کار را با قدرت ادامه دهند.

در این مسیر، برنامه توانمندسازی استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری نانو متوقف نشد و این حرکت تا واپسین روز‌های سال گذشته ادامه یافت، به طوری‌که بخشی از استارتاپ‌های نانوفناور، ضمن تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول یا خدمت فناورانه، از دستاورد‌ها و محصولات خود رونمایی کردند.

رونق کسب‌وکار‌ها با نانواستارتاپ‌

ستاد توسعه نانوفناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای حمایت از رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فناوری نانو، برنامه نانواستارتاپ را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است.

این برنامه در راستای تکمیل زنجیره تبدیل ایده به محصول و آخرین حلقه از مجموعه بنیاد آموزش فناوری نانو است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند پس از جذب توسط نهاد‌های ترویجی فناوری نانو، کسب آموزش توسط سایت آموزش فناوری نانو و بالندگی علمی در مسابقه ملی فناوری نانو، مجوز ورود به نانواستارتاپ را دریافت می‌کنند. هدف اصلی نانواستارتاپ، توسعه محصول اولیه مبتنی بر نیاز بازار و ارائه آموزش‌ها و مشاور‌ه‌های لازم در این مسیر به تیم‌های شرکت‌کننده است.

در سومین دوره نانواستارت‌آپ که از ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۸ آغاز شد، ۱۵ تیم فناور توانستند ۲۷ محصول اولیه خود را در نمایشگاه «رونمایی از دستاورد‌های استارت‌آپ‌های نانویی کشور» که در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، به نمایش بگذارند.

نمایشگاهی که به ارائه دستاورد‌های نوآورانه استارتاپ‌های حوزه فناوری نانو اختصاص داشت، مورد استقبال مدیران، شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان صنایع، دانشگاهیان قرار گرفت و ضمن بازدید از دستاورد‌های فعالان استارتاپی، زمینه برای ورود این نوآوری‌ها به صنعت و جامعه فراهم و به الگویی برای علاقمندان ورود به دنیای نانوفناوری بدل شد.

در این نمایشگاه، محصولاتی که هریک ضمن رفع نیازی از جامعه، از ظرفیت استفاده در صنعت برخوردار بودند ارائه شد. یکی از این تجهیزات، دستگاه تصفیه پساب بر پایه پلاسما بود که در آستانه ورود به بازار قرار دارد.

همچنین دستگاه پردازش پارچه‌های آنتی‌باکتریال که سیستم مولد میکرو یا نانوحباب و پوشش آنتی‌باکتریال پلیمری برای سطوح توسط شرکت پاک‌تن نانوکامپوزیت تولید و در این نمایشگاه ارائه شد.

همچینین رنگ‌های ضد خزه که تحت عنوان بایوساید ضدخزه و جزو اصلی رنگ ضدخزه و همچنین رزین تبادل یونی ارائه شد.

یک شرکت دانش بنیان توانست با تولید نانوسیلیس صنعتی و نانوجاذب نیترات برای تصفیه‌خانه شهری، کیفیت آب مصرفی را افزایش دهد و استارتاپ کوانتوم نیز با ساخت کیت تشخیص فلزات سنگین، نیاز صنعت به این محصول را تامین کند.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز با نانوجاذب ترکیبات آلی تولید شده بی نیاز می‌شوند و با تولید محلول ضدعفونی گیاهی برای دست و سطوح حوزه بهداشت و سلامت از این محصول ایران‌ساخت استفاده می‌کند.

همچنین یک شرکت دانش بنیان دیگر با محصول پوشش آبگریز برای سقف و نمای ساختمان و تولید مجموعه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، تولید سیلر‌های دندانی، تولید الکترود‌های جوشکاری مقاوم در برابر رطوبت و با ساخت مواد آرایشی دستاوردهایشان را در معرض نمایش قرار دادند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا، این رویداد با برگزاری آزمون‌های علمی و کارآفرینی به صورت غیرحضوری انجام شد پس از تعیین ۱۰۰ برگزیده نخست، مراسم افتتاحیه به صورت برخط و از طریق فضای مجازی در این رویداد معرفی شدند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار