تولد اولین گوساله گوزن زرد در سایت تکثیر و پرورش ارسنجان

اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در فروردین ماه ۱۴۰۰ در سایت احیاء تکثیر وپرورش گوزن زرد ارسنجان (در جنگل خلیل بیگ) متولد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسن ابراهیمی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان گفت: طی مشاهدات ماموران یگان این شهرستان نخستین گوساله متولد شده در ۲۳ فروردین ماه سال در این سایت دیده شده است.

او افزود: تعداد ۴۸راس گوزن زرد در محدوده ۳۰۰هکتاری حفاظت و حراست می‌شود که با تولد این یک راس گوساله تعداد گوزن زرد ایرانی در این سایت به ۴۹راس رسیده است.

به گفته ابراهیمی؛ پایش مداوم، گشت و کنترل، تغذیه، امنیت و حفاظت بهینه و مدیریت شده در ازدیاد این گونه باارزش در این سایت نقش به سزایی ایفا کرده است.

سایت احیای گوزن زرد ارسنجان، دومین سایت احیای گوزن زرد در استان فارس است که برای تکثیر این گونه کمیاب، در اوایل دهه ۹۰ در ۳۰۰ هکتار از جنگل خلیل بیگ در ۸ کیلومتری شرق شهرستان ارسنجان​ با ۷ رأس گوزن زرد فعالیت خود را آغاز کرد.

گوزن زرد ایرانی از نظر حفاظتی از سوی سازمان بین المللی حیات وحش جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض اعلام شده است. این گونه جثه‌ای کوچکتر از مرال داشته و از شوکا بزرگتر است.

رفع تصرف ۲۰ هزار متر مربع از اراضی ملی بختگان

رییس اداره حفاظت محیط زیست استهبان گفت: با تلاش یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان ۲۰ هزار متر مربع از اراضی ملی پناهگاه حیات وحش بختگان رفع تصرف شد.

محمدی اظهارداشت: در حین گشت و پایش منطقه پناهگاه حیات وحش بختگان، در بخش‌هایی از مناطق تل کهره ای، تل پهن، چنگل چاهشور و جنگل چاه قاضی، به میزان ۲۰ هزار مترمربع، معادل دو هکتار از اراضی ملی از طریق کشیدن نهال‌ها و قلمه‌های کاشته شده توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان استهبان رفع تصرف شد.

او بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۸۲ هزار مترمربع از اراضی ملی در منطقه پناهگاه حیات وحش بختگان رفع تصرف شده است.

دستگیری شکارچی متخلف در ارژن

علی فرزام رییس پاسگاه سر محیط بانی ارژن و پریشان اظهارداشت: در پی گشت و کنترل منطقه حفاظت شده ارژن، ماموران این یگان موفق به دستگیری فرد متخلف، قبل از اقدام به شکار شدند.

او افزود: از وی یک قبضه سلاح دولول سوار غیر مجاز به همراه چهار عدد فشنگ ساچمه، کشف و ضبط، و پرونده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.