ریابکوف: برجام باید در همان چارچوب اولیه‌اش احیا شود

معاون وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران گفت برجام باید به شکل اولیه اش باقی بماند اما موضوع موجودیت این توافق در آینده هنوز حل نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد:" اگر ما بخواهیم با تغییر در چارچوب توافق هسته‌ای شروع کنیم این یعنی باید کل این توافق را عوض کنیم. خوشبختانه، شرکت‌کنندگان در رایزنی‌های وین با یکدیگر هم نظرند که هدف اصلی، احیای برجام در شکل اولیه آن است. اتفاقات بعد از آن، موضوعی جداگانه است. "

به گفته ریابکوف، تهران که در سال‌های اخیر تحت فشار‌های شدید واشنگتن بوده است، نسبت به هرگونه تغییر در این توافق مشکوک است.

ریابکوف تأکید کرد: "ما به موضع دوستان ایرانی مان احترام می‌گذاریم و معتقدیم باید آنچه را که در اختیار داریم، احیا کنیم، چون برجام هنوز وجود دارد و پس از آن، می‌توانیم درباره چارچوب‌های جایگزین، رویکرد‌های دیگر و (حضور) اعضای دیگر بحث کنیم. "

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: روسیه به سهم خود آماده رایزنی با آمریکا و ایران برای احیای این توافق در این گفت‌وگوهاست.

او افزود: اگر همکارانمان از ما درخواستی داشته باشند بطور مثال ارسال پیامی یا مشارکت در یک راه حل سیاسی یا کمک فکری در خصوص مسائل، ما آماده خدمتیم و آن را انجام می‌دهیم همانطور که قبلا انجام دادیم. ما مدت‌ها قبل از شروع گفت‌وگو‌ها به همکارانمان پیشنهاد کردیم برنامه کاملی را درباره نحوه احیای پایبندی کامل به این توافق بررسی کنیم. با این حال سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هماهنگی‌هایی را انجام داد و ما طبق قواعد تعیین شده در وین رفتار می‌کنیم، اما اگر همکارانمان درخواستی داشته باشند ما آماده مشورت در چارچوب‌های دوجانبه و چارچوب‌های دیگر هستیم. "

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد: تماس‌ها در خصوص توافق هسته‌ای ایران از طریق کانال‌های مختلف انجام شده است.

او افزود: اساساً ما هر روز کنفرانس‌های مجازی برگزار کردیم و دوربعدی گفت‌وگو‌ها به این شکل فردا بین پایتخت‌ها برگزار می‌شود و همزمان کارگروه‌های تشکیل شده در وین فعالیت شان را ازسرمی گیرند؛ بنابراین کار از طریق کانال‌های متعددی پیش می‌رود. "

ریابکوف تاکید کرد: سفر کاری سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ایران باید پیشرفت‌ها در خصوص گفت‌وگو‌های توافق هسته‌ای ایران را تسهیل کند.

او افزود: "سفر امروز لاوروف به تهران، اتفاقی مهم در تلاش‌های دیپلماتیک ما به منظور احیای پایبندی کامل به برجام و ارتقای مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس است؛ جایی که اوضاع بی ثبات است و ما باید برای حصول نتیجه‌ای مثبت به جای دامن زدن به تنش ها، کاری که برخی سعی در انجام آن دارند، تلاش کنیم. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار