تفسیر قرآن؛

مقصد نهایی تکامل انسان کجاست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۷ سوره حجرات را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا ۖ قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُمْ ۖ بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ

آن‌ها بر تو به مسلمان شدن منّت می‌گذارند، بگو: شما به اسلام خود بر من منّت منهید بلکه اگر راست می‌گویید (و ایمان حقیقی دارید) خدا بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت فرموده است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۷ سوره حجرات

تفسیر آیه ۱۷ سوره حجرات

بعضی از مسلمانان مثل طائفه بنی اسد، اسلام آوردن خود را منّتی بر پیامبر اسلام (ص) می‌دانستند و می‌گفتند:ما با آغوش باز به اسلام روی آوردیم و تو باید قدرشناس ما باشی، این آیه آنان را از این عمل نهی فرمود.


بیشتر بخوانید


خداوند در این آیه، نعمت ایمان و در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران، فرستادن انبیا و در آیه ۵ سوره قصص، وارث کردن مستضعفان را منّت خود بر مردم شمرده است و این نشان می‌دهد که مهم‌ترین نعمت ها، نعمت هدایت الهی، رهبری معصوم و حکومت حقّ می‌باشد.

پیام‌های آیه ۱۷ سوره حجرات

۱- هدایت شدن به اسلام و پذیرش اسلام، نعمت بزرگ الهی و منّتی از جانب خداست. «بَلِ اللّهُ یَمُنُّ»

۲- خداوند به اسلام و ایمان و عبادت ما احتیاج و نیازی ندارد. «لا تَمُنُّوا عَلَیَّ»

۳- نشانه ایمان صادقانه، خود را منّت دار خداوند دانستن است، نه منّت گذاشتن بر او. «لا تَمُنُّوا ... بَلِ اللّهُ یَمُنُّ ... إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» (مسلمان واقعی خود را طلبکار خدا نمی‌داند.)

۴- منّت نهادن بر پیامبر، در حقیقت منّت گذاردن بر خداست. (خداوند پاسخ منّت بر پیامبرش را آنگونه می‌دهد که گویا منّت بر او گذاشته اند.) «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ ... بَلِ اللّهُ یَمُنُّ»

۵-شما اسلام آوردن خود را منّت می‌گذارید، «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا» در حالی که خداوند شما را به مرحله ایمان هدایت فرموده است. «هَداکُمْ لِلْإِیمانِ»

۶- مقصد نهاییِ تکامل انسان، ایمان است، «هَداکُمْ لِلْإِیمانِ» نه تظاهر به اسلام، زیرامنافقان نیز در ظاهر چنین می‌باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.