جراحت ناسور کرونا بر تن رنجور فرهنگ و هنر

با شیوع کرونا در حوزه های مختلف آسیب زیادی به بخش‌های مختلف جامعه از جمله بخش فرهنگ و هنر وارد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، پاندمی کووید-۱۹ همه عرصه‌ها را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از فعالیت‌ها را با رکود و توقف مواجه کرد که در طول یکسال گذشته، اقتصاد بیشترین ضرر را از این همه گیری دید اما این آسیب در همه بخش‌ها یکسان نبود و به اعتقاد صاحب نظران در بخش‌هایی، بالا رفتن قیمت کالا یا خدمات، برای گروهی اندک نه تنها جبران کننده خسارت‌ها بود بلکه منافع قابل توجهی را به جیب برخی سرازیر کرد.

به اعتقاد بیشتر صاحب‌نظران، با وجود آن که تاثیر شیوع پاندمی کرونا، در ظاهر همه جوامع را با آسیب‌هایی مواجه کرده اما بخشی از افراد و گروه‌ها، نه تنها کمترین آسیب را متحمل شدند، بلکه بعد از طی ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری، وارد روند صعودی سودآوری و کسب ثروت‌های کلان شدند و بیشتر تولیدکنندگان، صاحبان کسب و کارهای مرتبط با تولید، عرضه و واردات محصولات دارویی و بهداشتی  جزء آن دسته از گروه‌ها قرار می‌گیرند که از دوران سختی، برای کسب سود بیشتر، بهره  کافی برده اند.

 علاوه بر تولید کنندگان، دلالان در بازارهای مختلف اعم از محصولات بهداشتی، دارویی، رایانه، موبایل و ارز، سرمایه‌دارانی که به نوعی در بازارهای خودرو و مسکن به واسطه سرمایه‌گذاری‌های سنگین، به نوعی نبض بازار را در دست داشتند جزء گروه‌هایی هستند که طی یکسال گذشته، منافعی را کسب کرده اند.

اما بیشتر جامعه به خصوص صاحبان کسب و کارهای تولیدی، خدماتی و اداری کوچک به ویژه بخش خصوصی که متکی به سرمایه‌های اندک مالی و انسانی خود بود و کمترین حمایت را هم به خود ندید، به شدت از شیوع کرونا آسیب دیدند.

بخش عمده ای از فعالان بخش های حوزه فرهنگ و هنر، در شمار این گروه قرار دارند، گروهی که به واسطه اتکاء کامل به مخاطب، بی اغراق در صدر گروه‌های آسیب دیده از کرونا قرار دارد که گروهی  علی رغم تحمل زیان، حمایت شایانی را هم تجربه نکرده اند.

بهروز مرامی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه کسب و کارهای فرهنگی و هنری در شرایط عادی نیز حال و روز خوشی نداشته و ندارد، گفت: فارغ از آثار مستقیم تعطیلی این کسب و کارها، آثار و نتایج پنهان و غیرمستقیمی نیز بر این رویداد مرتبط است که از آن جمله می توان به تاثیرات روحی و روانی بیماری بر مردم به عنوان مخاطبان فعالیت های فرهنگی و هنری در قالب تماشاگر، هنرجو، مصرف کننده و غیره اشاره کرد.

او، بیان کرد: این مخاطبان با توجه به تاثیر روانی  شیوع بیماری کرونا، خود به خود از حضور در تجمعات فرهنگی و هنری به هر شکلی که باشد خودداری می کنند و این نبود حضور حوزه اقتصاد هنر را از رونق می اندازد.

مرامی، با تاکید بر اینکه فعالیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای استان فارس در ۲۵ عنوان اصلی از جمله فیلم، موسیقی، تجسمی، تبلیغات و رسانه، مطبوعات، آموزش و موارد مشابه تحقق می یابد، تصریح کرد: نزدیک به ۷ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این ۲۵ رشته فعالیت دارند که این آمار شامل فروشگاه های عرضه محصوات فرهنگی و مراکز بازی های رایانه ای و فروشگاه های آلات و سازهای موسیقی و مشاغل مشابه نمی شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، ادامه داد: امکان برآورد رقم ریالی دقیق ضرر و زیان وارد شده به کسب و کارهای فرهنگی و هنری وجود ندارد، اما می توان میزان خسارت وارد شده بر این بنگاه ها را در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان اسفندماه ۹۹، بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ارزیابی کرد.

ضررها با توجه به ادامه تعطیلی ها افزایش خواهد یافت

او، افزود: تداوم شیوع بیماری از دو جهت به مشاغل فرهنگی و هنری آسیب می رساند، یکی از دست رفتن درآمدهای پیش بینی شده و به دنبال آن عقب افتادن تعهدات هزینه ای مانند اجاره بها، حقوق کارکنان و از دست دادن مخاطبان بالقوه ای که به علت شیوع بیماری کرونا به دشواری باز خواهند ‌گشت.

بنابراین رقم ضرر و زیان فوق با توجه به ادامه تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری افزایش می یابد.

مرامی، بزرگترین چالش فعالان فرهنگی و هنری را نامشخص بودن نحوه ادامه فعالیت در وضعیت پس از بازگشایی مراکز دانست و  اضافه کرد: نامشخص بودن زمان پایان این بیماری به همراه تغییر شرایط و سبک زندگی مردم و احتمال اینکه وضعیت از آنچه هست بدتر شود نیز از جمله چالش هایی است که فعالان فرهنگی و هنری با آن مواجه هستند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، با بیان اینکه صاحبان این مشاغل حتی در صورت بازگشایی با چالش میزان استقبال مخاطبان مواجه  می شوند، اظهار کرد: به عنوان نمونه آیا می توان تغییر سبک فیلم دیدن تماشاگران سالن های سینما را انکار کرد؟ و اینکه آن ها مانند وضعیت پیش از کرونا دوباره برای تماشای فیلم به سالن های سینمای باز خواهند گشت؟

او، تاکید کرد: استیجاری بودن مراکز فرهنگی و هنری و دشواری تامین اجاره بها در این شرایط تعطیلی باعث شده تا بیش از ۱۷ موسسه به دلیل ناتوانی در تامین هزینه های خود، ضمن تخلیه محل، تقاضای غیرفعال نمودن پروانه فعالیت شان را داشته باشند.

مرامی، گفت: کارکنان این مجموعه ها نیز در گروه افراد دارای بیمه و افراد بدون بیمه، یا از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شده اند و یا نشده اند، اما در نهایت بیکاری دامن آن ها را گرفته و این در حالی است که فعالان هنری مانند گروه های نمایشی، عکاسان، فیلمسازان و گروه های موسیقی که به صورت آزاد فعالیت می کنند نیز به طورکامل تعطیل شده و هیچ گونه منبع در آمدی ندارند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس،  با تاکید بر برخی عوامل تشدید کننده تنش و بحران های حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: شرایط بد اقتصادی باعث شده تا مردم اندک هزینه‌هایی هم که برای محصولات و کالاهای فرهنگی اختصاص می دادند را حذف کنند، علاوه بر این باورهای اشتباه و قالبی مردم و حتی برخی از مسئولان و مدیران که فکر می کنند همه هنرمندان مانند افراد معروف، متمول هستند و مشکلی ندارند، دامنه چالش را بزرگتر می کند.

اندک کمک‌های ترمیمی به بخش فرهنگ و هنر

او، در خصوص نقش مدیران و متولیان فرهنگ و هنر برای کاهش مشکلات و کمک به فعالان این حوزه چه بوده است، تصریح کرد: کمک های ارائه شده به اهالی فرهنگ و هنر در فارس را می توان در در دو بخش کمک های بلاعوض و تسهیلات دسته بندی کرد، هر چندباید توجه داشت که این کمک ها به منظور ترمیم و جبران بخشی از خسارت ها انجام شده و نه تامین درآمد ثابت برای فعالان فرهنگی و هنری.

مرامی، واریز حق بیمه سه ماه نخست پارسال یک هزار و  ۱۶۵ هنرمند عضو صندوق اعتباری هنر به ارزش ۹میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال به همراه توزیع ۳۰۲ فقره هدایای معیشتی به ارزش ۹۶۰ میلیون ریال را از جمله کمک های بلاعوض  برشمرد و ادامه داد:  به همین منظور  یک هزار و ۶۶۰ فقره هنرکارت به ارزش ۲۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به هنرمندان و فعالان فرهنگی استان فارس اهدا می شود که ۶۳۰ مورد تحویل و مابقی در نوبت ارسال است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، افزود: علاوه بر این پیش بینی شده حق بیمه سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر نیز  از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تعهد پرداخت شود.

او،با اشاره به کمک های انجام شده به تعدادی از گروه های نمایشی و درمان تعدادی از هنرمندان اضافه کرد: در قالب تسهیلات بانکی نیز کمک هایی به کسب و کارهای فرهنگی و هنری و  اشخاص حقیقی فعال در این حوزه ها انجام شد که از آن جمله می توان به پرداخت تسهیلات به  یک هزار و ۶۵۰ متقاضی دریافت وام اشاره کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار