فعال زن سعودی برنده جایزه حقوق بشر اروپا

مجمع پارلمانی شورای اروپا فعال زن سعودی را برنده جایزه واتسلاو هاول معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مجمع پارلمانی شورای اروپا روز دوشنبه جایزه حقوق بشری موسوم به «جایزه واتسلاو هاول» را به لجین الهذلول، فعال سعودی که دو ماه پیش از زندان آزاد شد، اعطا کرد.

لجین الهذلول ۳۱ ساله از فعالان مدافع حقوق زنان در عربستان سعودی است‏ که پس از سه سال زندانی شدن در این کشور، دو ماه پیش آزاد شد، اما همچنان در بازداشت خانگی است.

شورای اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد لجین الهذلول برنده جایزه حقوق بشری «واتسلاو هاول» به ارزش بیش از ۶۰ هزار یورو شده است و این خبر طی مراسم مجازی اعلام شد و جایزه آن طی مراسمی در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به لینا الهذلول، خواهر لجین اعطا شد.

شورای اروپا با همکاری و مشارکت کتابخانه «واتسلاو هاول» و بنیاد «منشور ۷۷» هرساله این جایزه را به افراد و نهاد‌های فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر اعطا می‌کند. مقامات سعودی درتاریخ ۱۰ فوریه گذشته لجین الهذلول را پس از سه سال بازداشت و زندانی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور آزاد کردند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا اعلام کرد لجین الهذلول در زمینه مقابله با ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان و مراقبت بیشتر از زنانی که با خشونت و بدرفتاری مواجه هستند، فعالیت می‌کرد.

در این بیانیه آمده است لجین الهذلول به علت فعالیت هایش در زمینه دفاع از حقوق زنان به مدت یک هزار و یک روز درعربستان زندانی بود و در فوریه ۲۰۲۱ از زندان آزاد شد، اما همچنان در بازداشت خانگی و با محدودیت‌های دیگری در سرزمین مادری اش مواجه است.

لینا الهذلول در حین گرفتن جایزه خواهرش لجین گفت: حمایت بین المللی تنها راه برای افشای ظلم و بی عدالتی در کشورم و حمایت از قربانیان است، از این که به ما توان و قدرت ادامه مبارزه اعطا کردید، متشکرم.

لینا افزود: لجین، خود را فدای زنان سعودی کرد تا از زندگی بهتری برخوردار باشند و به خاطر موضع گیری هایش ربوده و به طور غیرقانونی زندانی شد و تحت شکنجه وحشیانه قرار گرفت. مسئولان سعودی لجین را چندین ماه در سلول انفرادی نگه داشتند و با او مانند یک تروریسم رفتار کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۲۳:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
اروپایی ها چشم چرونن این چون خوشگله بهش جایزه دادن
آخرین اخبار