چاپ نخستین کتاب سواد انتخاباتی کشور در همدان

نخستین کتاب سواد انتخاباتی کشور به همت نویسندگان همدانی به چاپ رسید.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، چندی پیش نخستین کتاب سواد انتخاباتی کشور توسط «یحیی احمدی» و «زهرا بیگدلو» دو نویسنده همدانی به چاپ رسید که یکی از این نویسندگان در خصوص نگارش این کتاب اظهار کرد: «سواد انتخاباتی» نخستین کتابی است که به صورت جدی به مقوله سواد انتخاباتی می‌پردازد و در نوع خود کاری بدیع و نو به شمار می‌آید.

او بیان کرد: این کتاب در ۶ فصل تألیف شده است و می‌کوشد برای اولین بار و در یک قالب جدی به مفهوم سواد انتخاباتی در کنار سواد رسانه‌ای عمق ببخشد.

احمدی افزود: در این کتاب سعی شده به تمام مفاهیم کاربردی در انتخابات که یک عمل سیاسی است توجه شود، از همین رو تعریف انتخابات، تبلیغات، رسانه، شبکه‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و سواد انتخاباتی به‌طور جامع و کامل تشریح شده است.

او با بیان اینکه تالیف و گردآوری مطالب این کتاب تقریبا دو سال طول کشیده است اضافه کرد: در تهیه این کتاب از منابع داخلی، قرآن، نهج البلاغه و احادیث بهره برده شده است.

این نویسنده ابراز داشت: بخش عمده کتاب سواد انتخاباتی به دلیل کمبود منابع داخلی و عدم پرداختن به این موضوع در داخل کشور، از منابع خارجی تهیه و ترجمه شده است.

او با اشاره به اینکه در کتاب «سواد انتخاباتی» به موضوع فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها و تاثیرات آن بر تصمیم‌گیری مردم در زمان انتخابات مفصل پرداخت شده است گفت: مقوله اخلاق از جمله اخلاق رای‌دهندگان و اخلاق نامزد‌های انتخاباتی، قبل، حین و بعد از انتخابات هم یکی از مقوله‌های مهم کتاب است.

احمدی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بخش‌های مهم کتاب موضوع انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است که به تفصیل به آن پرداخته شده ادامه داد: میزان مشارکت مردم در انتخابات یکی از شاخص‌های میزان مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی در بسیاری از کشورهاست و به همین خاطر حکومت‌ها بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید دارند.

او با بیان اینکه حکومتی که بتواند بیشترین میزان مشارکت را در انتخابات جلب کند نه تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه بین المللی نیز قطعا می‌تواند مواضع مقتدرانه‌ای داشته باشد گفت: به همین دلیل مشارکت حداکثری در انتخابات بستری را برای مسوولان سیاسی و منتخبان مردم فراهم می‌کند که در اداره امور کشور رای مردم را پشتیبان تصمیمات خود بدانند.

نویسنده این کتاب با تاکید به اینکه کاهش مشارکت مردم در انتخابات یکی از مسائل اساسی دولت‌ها به شمار می‌آید افزود: در سال‌های اخیر شواهدی در نظام‌های دموکراسی در حال ظهور است که باگذشت زمان میزان رای دهندگان به مرور در حال کاهش است.

او با بیان اینکه برای این مقوله دو دلیل عمده وجود دارد یکی اینکه شور و هیجانی که در نسل اول حاکم در کشور بوده به طور کامل به نسل‌های بعد منتقل نشده است افزود: دلیل دوم به تحولات نظام حاکم در کشور برمی‌گردد که منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.

احمدی یادآور شد: در این شرایط، سواد انتخاباتی همان امکانی است که می‌توان به مدد دستاورد‌های آن مثل اهمیت مشارکت در انتخابات، آگاهی از چالش‌های روز جامعه و جایگاه اخلاق در فرایند انتخابات و در فضای انتخاباتی کنونی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی مردم نفوذ یافته و میزان مشارکت مردم در انتخابات را تقویت کرد.

او عنوان کرد: سواد انتخاباتی فرآیندی است برای تبدیل شهروندان به رأی‌دهندگانی توانمند با کمک به آن‌ها در درک روند انتخابات، لزوم رأی دادن و شرکت در انتخابات به روشی اخلاقی و آگاهانه.

این نویسنده با بیان اینکه آموزش سواد انتخاباتی به اقشار مختلف جامعه امری بدیهی بوده و این ضرورت در سال‌های اخیر بیشتر از پیش احساس شده است ابراز امیدواری کرد با انتشار این کتاب و استقبال از آن توسط سیاسیون و نخبگان انگیزه نویسندگان در پیگیری مطالعات دقیق‌تر و ارائه آثار تخصصی پربارتر دوچندان شود.
منبع فارس
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.