پادکست/ رمضان، قرآن و یک دریا معرفت/ ۲۳

از چه راه‌هایی می‌توان به خداوند متعال متوسل شد؟

حجت‌الاسلام قرائتی با تفسیر آیه سوم سوره زمر، راه‌های توسل به خداوند متعال را معرفی کرد.

به  گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان دل تنگ مومنان الهی را صفا داده است. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می‌خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می‌پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت‌های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

امروز سراغ آیه ای از سوره زمر می رویم؛

خداوند در آیه سوم سوره زمر می‌فرماید: " أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ آگاه باشید که دین خالص مخصوص خداوند است و کسانى که به جاى خداوند معبودهایى را برگزیدند (و در توجیه کار خود گفتند:) ما آن‌ها را نمى‌پرستیم مگر براى آن که ما را هر چه بیش‌تر به خدا نزدیک کنند، همانا خداوند درباره آنچه آنان بر سر آن اختلاف مى‌کنند، میانشان داورى خواهد کرد. البتّه خداوند کسى را که دروغگوى کفران پیشه است، هدایت نمى‌کند."

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی پیام این آیه را این گونه بیان کرد: پیام اول این است که در شیوه‌ تبلیغ، مخاطب را حسّاس کنید. پیام دوم، تمام مکاتب بشرى با خرافات و هوس‌ها آلوده هستند و دین خالص، تنها از آن خداست. ارزش دین به خالص بودن آن است وگرنه هوس‌ها و خرافات آن را مسخ مى‌کنند.

وی افزود: پیام سوم این است که منحرفان، انحرافات خود را توجیه مى‌کنند. بت‌پرستان مى‌گویند: ما بت‌ها را مى‌پرستیم زیرا نمى‌توانیم بدون واسطه به خدا نزدیک شویم. یعنی خداجویى امرى نهفته در وجود انسان حتّى مشرکان است. پیام چهارم این است که در پیشگاه الهى بعضى واسطه‌ها مورد قبول و سفارش خداوند است و از طریق قرائت قرآن، تقوا، عبادت، عشق و مودت به اولیای خدا می‌توان به خدا توسل پیدا کرد. پیام پنجم، بستر هدایت الهى را باید انسان در خود فراهم کند و دروغ و کفران، انسان را از قابلیّت هدایت مى‌اندازد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: تفسیر قرآن ، رمضان1400
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار