تفسیر قرآن؛

خداوند چه کسانی را لعنت می‌کند؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۳ سوره نور و همچنین روایت امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ

کسانی که به زنان با ایمان عفیفه (مبرّا و) بی‌خبر از کار بد تهمت زنند محققا در دنیا و آخرت ملعون و محروم از رحمت حق هستند و هم آنان به عذابی بزرگ معذب خواهند شد.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۳ سوره نور

تفسیر آیه ۲۳ سوره نور

امام باقر (ع) در روایتی می‌فرمایند: خداوند در اینجا کسانی را که افتراء می‌بندند، از ایمان خارج دانسته است و فرموده است: آیا کسی که باایمان باشد همچون کسی است که فاسق است؟! نه، هرگز این دو برابر نیستند. (سجده/۱۸) و همچنین منافقان را فاسق دانسته و فرموده: به یقین، منافقان همان فاسقانند!. (توبه/۶۷) و فاسقان را از دوستان شیطان معرفی کرده و فرموده: جز ابلیس که از جن بود و از فرمان پروردگارش بیرون شد. (کهف/۵۰)

و  همچنین کسانی را که زن‌های پارسا و مؤمنه را متّهم می‌کنند و به آن‌ها افتراء می‌بندند، ملعون دانسته و فرموده: «إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمؤْمِناتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُون»؛ جوارح بر ضدّ مؤمن گواهی نمی‌دهند بلکه برای آن گروهی که مستحق عذاب هستند گواهی می‌دهند.


بیشتر بخوانید


با اینکه در قرآن، کافران، پیمان شکنان، قاتلان، طرفداران طاغوت، منافقان، مفسدان، مشرکان، مستکبران، ظالمان، کتمان کنندگان حقّ و دروغگویان مورد لعنت قرار گرفته اند، ولی لعنت دنیا و آخرت همراه با عذاب عظیم، مخصوص کسانی است که آبروی افراد پاک را می‌برند. امام صادق (ع) این آیه را گواه بر آن دانستند که نسبت ناروا به زنان پاکدامن و عفیف از گناهان کبیره است.

پیام‌های آیه ۲۳ سوره نور

۱- آسیب پذیری زن بیشتر است، باید به افراد آسیب رسان هشدار داد. «یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ»

۲- کسی که پاک‌تر است تهمت به او خطرناکتر است. «الْمُحْصَناتِ الْغافِلاتِ الْمُؤْمِناتِ»

۳- تهمت، علاوه بر عذاب آخرت، در دنیا نیز کیفر دارد. «لُعِنُوا فِی الدُّنْیا» (شایدنمونه لعنت در دنیا، اجرای حدّ و ردّ گواهی او به عنوان فاسق باشد.)

۴- حمایت از حقوق زنان پاکدامن، از برنامه‌های قرآنی است. «یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ... لُعِنُوا»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار