وزير ارشاد:

بیداری اسلامي بشارت پویایی امت اسلام است

همایش منطقه‌ای "مسلمانان و مسیحیان در فضای تحولات بزرگ، چالشهای سرنوشت‌ساز" با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیروت برگزار و طی آن تأکید شد: بیداری امروز بشارت پویایی و بیداری امت اسلام است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این همایش از سوی رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری "الفریق العربی للحوار الاسلامی المسیحی" و با سخنرانی اندیشمندان و شخصیت‌های دینی، فرهنگی مسلمان و مسیحی از مصر، سوریه، لبنان و ایران 26 دیماه برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه همایش که همزمان و بطور زنده توسط دو کانال ماهواره‌ای المنار و NBN لبنان پخش می شد و رسانه‌های متعدد دیداری، شنیداری و نوشتاری آن را پوشش می‌دادند، دکتر محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشورهای اسلامی و عربی در یک دایره واحد به نام "دایره تمدن اسلامی" به سر می برند و تمامی ساکنین این دایره از هر دین و مذهبی، فرزندان این تمدن تلقی می شوند و در برپایی این ساختار تمدنی علاوه بر مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتی ها و صائبی ها مشارکت داشته و همزیستی اتباع ادیان به بهترین وجهی برقرار بوده و هست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی منطقه که در آن پدیده های غیر طبیعی و دور از جهت گیری طرح اسلامی بروز یافته است، عوامل شکل گیری این پدیده ها را به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم نمود و افزود: عوامل خارجی کاملاٌ آشکار هستند و در دخالت نیروهای خارجی به نام حمایت از این یا آن واضح هستند و جایز نیست انکار شوند. شایسته نیست غرب به عنوان نماد دفاع از مسیحیت در جهان اسلام ظاهر شود بلکه اولی آن است که مسیحیان جهان اسلام از ارزشهای پایمال شده در غرب به نام آزادی و مبارزه با تروریسم حمایت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ابراز خوش بینی به آینده ناشی از موج بیداری اسلامی، افزود: این بیداری که جهان عرب و اسلام را در برگرفته، بشارت بیداری و بازگشت زندگی و پویایی به این امت را می دهد و اگر از شرّ دخالت طاغوت ها و مستبدها و از عقب نشینی سست عنصران و از بازی نادان‌ها و متعصبین در امان بماند، بی شک زندگی به این امت باز خواهد گشت و شاهد بازگشت جلوه های همزیستی و همیاری در چهارچوب نظام تمدنی مان خواهیم بود.

عباس الحلبی رئیس‌الفریق العربی للحوار الاسلامی المسیحی از همکاری با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان که دستاورد آن برگزاری این همایش است ابراز خرسندی کرد و گفت: الفریق العربی از ابتدای تأسیس خود راه و روش گفتگو را در بحران‌های گوناگون جهان عرب، بهترین گزینه و مسئولیت خود دانسته و این همایش و محورهای آن در چارچوب اهتمام و در انسجام با روش سنتی آن می‌گنجد.

الحلبی در ادامه با مروری بر تحولات جاری در منطقه و دستاوردهای آن در کشورهای مختلف و وضعیت بعضی دیگر از کشورها، گفت: در چنین شرایطی آیا راه حل در ترس و نگرانی فزاینده است یا در تلاش برای تقویت اندیشه شهروندی؟ آیا ما در صدد برپایی دولت دینی بر ویرانه آنچه که شبیه دولت بود می‌باشیم؟ آیا خطر فقط روابط اسلامی مسیحی را تهدید می‌کند یا روابط اسلامی- اسلامی را هم تهدید می‌کند؟ ما چه نقشی در ضرورت تقویت وجود مسیحیان در شرق زمین داریم و آیا این نقش با ترساندن روز افزون مسیحیان از سرنوشتشان است آنچنان که گویا سرنوشتی جدا از سرنوشت مسلمانان دارند؟

حجت‌الاسلام احمد قبلان مفتی ممتاز جعفری بیروت بود که پیام آیت‌الله عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعی اعلا را قرائت کرد.

وی در پیام خود با اشاره به جایگاه انسان در اندیشه دینی و اسلامی و ضرورت سنجش تحولات و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی با طرح‌های اخلاقی و انسانی، به وضعیت دستاورد برخی جنبش‌های کشورهای منطقه پرداخت و نقش آمریکا و هم‌پیمانهایش در بازی با برگه مذهبی‌گری و نژادپرستی و دامن‌زدن به فتنه دینی و مذهبی و نژادی را بر شمرد و سیاست برخی کشورهای عربی را در هزینه‌کردن برای دامن‌زدن به فتنه دینی و نژادی مورد انتقاد قرار داد.

وی در بخش دیگری از پیام خود تأکید کرد: جوهر اسلام و مسیحیت مبتنی بر حفظ ذات انسان است و این بر ما فرض می‌سازد در میانه تحولات جاری، بر اهمیت شراکت خطاب دینی و محکوم ساختن سیاست‌های منطقه‌ای قدرت‌های بین‌المللی در برانگیختن فتنه‌ها توجه نماییم.

شیخ احمد درویش الکردی پیام مفتی جمهوری لبنان شیخ محمد رشید قبانی را قرائت کرد. وی ضمن تقدیر از اهتمام رایزنی فرهنگی ایران به موضوع مهم روز در سایه تغییرات جاری در منطقه و تبعات آن بر همزیستی مسلمانان و مسیحیان، افزود: از ابتدای پیدایش اسلام، مسلمانان و مسیحیان در سرزمین‌های اسلامی با محبت، احترام و امنیت کامل در کنار یکدیگر زیسته اند و همه شهروندان یک وطن محسوب می شدند و شانه به شانه همدیگر در برابر متجاوزان به این سرزمین که خدای تعالی آن را منزلگاه رسالات آسمانی قرار داده است، جنگیده اند.

سخنران بعدی"عبده ابوکسم"مدیر مرکز رسانه ای کاتولیک به نمایندگی از "پاتریارک بشاره راعی" رهبر دینی مسیحیان مارونی لبنان ضمن تقدیر از برپایی همایش، گفت: شکی نیست آنچه در منطقه می گذرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار و در عین حال خطیراست. زمان، زمان تحولات و دموکراسی است. دموکراسی که دلمان می خواهد، به تمام معنا حقیقی باشد به گونه ای که در آن شهروندان از نظر حقوق و واجبات فارغ از دین و طایفه خود مساوی باشند و ما در لبنان تجربه ای طولانی و ارزشمند متبنی بر همزیستی مسالمت آمیز داریم.

سخنران پایانی این کنفرانس "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان نیز طی سخنانی گفت: ملت‌های منطقه اغلب نظر دینی متعلق به اسلام و مسیحیت هستند و از اسلام و مسیحیت مقاومت ظلم، استبداد و تجاوزگیری الهام می‌گیرند ولی امروزه هدف برنامه جنگی مستمر برای سیطره بر منابع انسانی و طبیعی واقع شده‌اند که تحت عنوان خاورمیانه بزرگ رخ می‌دهد.

وی تأکید کرد: اهداف استعماری این طرح با عناوینی همچون دمکراسی، آزادی، توسعه اقتصادی و حقوق بشر پوشانده شدند که خود نیاز ملت‌های ما و نظام‌های سیاسی عربی و اسلامی می‌باشند. قابل توجه اینکه، نیروها و عواملی که در به راه انداختن این طرح استعماری و تحقق اهداف آن فعال هستند اقدام به برانگیختن فتنه طایفه‌ای مذهبی و نژادی می‌کنند.

رئیس‌ پارلمان لبنان در ادامه با مروری بر وضعیت نظام‌های سیاسی منطقه و عدم توجه به اصلاحات در آنها که زمینه‌ساز تحولات جاری، به بهره‌گیری قدرت‌های استعماری از این فرصت برای تحقق اهداف خود اشاره کرد و نسبت به خطر تجزیه و تقسیم کشورهای منطقه بر اساس دین و نژاد هشدار داد. /ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار