دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران مطرح کرد؛

نقش دانشگاهیان در انتخاب کاندید اصلح ریاست جمهوری

حسینی گفت: دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع می‌توانند در انتخاب کاندیدای اصلح ریاست جمهوری، نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و وزیر پیشین ارشاد در گفت وگوی زنده تلویزیونی که پیرامون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: در راس نظام اسلامی و سطوح مختلف باید افرادی روی کار بیایند که شایستگی و کفایت لازم را داشته باشند و اگر افرادی روی کار بیایند که اهلیت، کارآمدی، توانایی و شایستگی لازم را نداشته باشند به جای اینکه به مردم خدمت کنند و فکر مردم باشند به فکر منافع خودشان هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما حق داریم که رای دهیم، ولی باید در انتخاب افراد هم دقت کنیم. ما یک نظام مردم‌سالار هستیم؛ حضور مردم موجب پیروزی انقلاب شده و تداوم این انقلاب هم برعهده مردم است.

وزیر پیشین ارشاد گفت: مردم حضور در انتخابات را یک وظیفه دینی می‌دانند، ما دشمنان بسیاری داریم و همین که احساس کنند ما انسجام و همبستگی لازم را نداریم از این فرصت برای فشار بیشتر به مردم استفاده خواهند کرد.

حسینی تصریح کرد: برخی می‌گویند شورای نگهبان نمی‌گذارد همه جریان‌ها در انتخابات شرکت کنند، این در حالی است که می‌بینیم در دوره‌های مختلف گفتمان‌ها و جریانات اصلی کشور در انتخابات کاندیدا داشتند، در این دوره هم افراد متعددی از جریانات مختلف سیاسی ثبت نام کرده اند.

او گفت: خوشبختانه شورای نگهبان تعریف خودش را از معیار‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر شفاف کرد، البته وزارت کشور تمکین نکرد و باز دیدیم برخی از کسانی که معیار‌های لازم برای حضور در انتخابات را نداشتند، ثبت نام کردند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: مردم باید نسبت به انتخابات احساس مسئولیت جدی داشته باشند، مسلما نوع انتخاب مردم بر سرنوشت کشور و مردم تاثیر زیادی دارد. معیار‌های فراوانی در اسلام داریم که فردی که شایسته‌تر است باید انتخاب شود. البته افرادی هم که کاندیدا می‌شوند، وظیفه سنگینی دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مردم باید برنامه و سوابق کاندیدا‌ها را بررسی کنند و ببینند این افراد چه عملکردی در دوران مسئولیت خود در گذشته داشته اند. برای نمونه برخی جریانات سال‌ها مدیریت اجرایی کشور را برعهده داشته اند، در هشت سال گذشته هم عملکردشان کاملا مشخص است، مردم اگر به چنین جریانی رای دهند، هیچ تغییری رخ نخواهد داد.

حسینی تصریح کرد: برخی می‌خواهند بگویند رئیس جمهور کاره‌ای نیست در حالیکه در قانون اساسی به صورت مفصل درباره اختیارات ریاست جمهوری بحث شده است. از طرفی انتخاب رئیس جمهور برابر با انتخاب هزاران مدیر در دولت است. قوه مجریه مهمترین قوه کشور است و اگر در قوه مجریه افراد شایسته، کارآمد، متدین و انقلابی روی کار بیایند در قوه قضائیه هم شاهد کاهش پرونده‌های فساد و اختلاس و ... خواهیم بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مردم ما امروز به دلیل عملکرد نامناسب مسئولان دولتی مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی دارند و راه حل این مشکلات این است که فردی که شایستگی‌های لازم را دارد انتخاب شود. اگر این اتفاق رخ دهد مردم به تدریج شاهد کاهش مشکلات خواهند بود.

او گفت: تا انتخابات ۲۸ خرداد فرصتی نمانده و موضوع حضور گسترده در انتخابات برای انتخاب کاندیدای اصلح بسیار اهمیت دارد. قطعا دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع می‌توانند در این راستا نقش آفرینی کنند.

حسینی با بیان اینکه حل مشکلات نیاز به همت و تلاش و اعتقاد و باور دارد، بیان کرد: سیستم اداری ما ضعف‌هایی دارد، اما این که ما کم کاری و تعلل خود را گردن قانون اساسی بیندازیم، درست نیست. این ضعف و ایراداتی که می‌بینیم ناشی از ضعف مدیریتی، عدم پیش بینی و برنامه ریزی درست و همچنین رها کردن امور توسط دولت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی تلاش‌ها برای تحریم انتخابات یادآوری کرد: باید سوالات و ابهاماتی که در این باره وجود دارد را پاسخ داد. باید گفته شود که اگر مشکلاتی هم وجود دارد بخش عمده آن بر می‌گردد به عملکرد کارگزاران و مسئولان که اگر اراده در میان مسئولان وجود داشته باشد، کار‌های بزرگی می‌توان انجام داد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه برخی می‌خواهند در میان مردم ناامیدی ایجاد کنند، گفت: در دولت نهم و دهم جدا از انتقاداتی که امروز به رئیس آن دولت وجود دارد، خدمات بسیار بزرگی صورت گرفت؛ یک مجموعه انقلابی، جهادی، ولایی و نیرو‌های جبهه و جنگ پای کار بودند و تلاش کردند تا این خدمات انجام شود.

او ادامه داد: جریانی در کشور وجود دارد که از روز اول می‌گفت انقلاب تمام شده و چاره‌ای نداریم که برای اداره کشور به دامان غرب و آمریکا برویم، البته فرصت هم برای آن‌ها فراهم شد، ولی دیدیم نظریه آن‌ها شکست خورد و امروز هم بعد از هشت سال نه تنها مشکلات کمتر نشده بلکه افزایش هم داشته است. 

حسینی تاکید کرد: اگر این خصوصی سازی‌های مسئله دار و حیف و میلی که در بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شد نبود، نفع آن به مردم می‌رسید. 

وزیر پیشین ارشاد تصریح کرد: شاید گفته شود این مسائلی که در کشور در بحث اقتصاد ایجاد شده به خاطر روی کار آمدن ترامپ بوده است، ولی اگر این‌ها تحلیل درستی داشتند باید می‌دانستند که ذات استکبار چیزی جز این نیست البته همواره هشدار‌هایی هم داده شد اما توجهی نکردند.

او افزود: مردم دیگر نباید به این جریانی که روی کار بوده و به وعده‌هایش عمل نکرده و کشور را درگیر مشکلات اقتصادی کرده است، اعتماد کنند. اگر دقت نشود این وضعیتی که امروز می‌بینیم ادامه پیدا خواهد کرد و چه بسا بدتر از این هم خواهد شد.

حسینی با اشاره به ویژگی‌های کاندیدای اصلح بیان کرد: ما فکر می‌کنیم باید از  فردی که هم در بین خاص و هم در بین توده‌های مردم جامعیت و محبوبیت داشته باشد و حضورش باعث مشارکت بیشتر شود حمایت کنیم. ممکن است برخی از کاندیدا‌ها در یک حوزه خاص بسیار توانمند باشند و دستاوردی خوبی هم در آن حوزه داشته باشند، اما رئیس‌جمهور دومین مقام عالی کشور است و باید در مسائل مختلف توانمند باشد و باید از یک تجربه، تخصص، پختگی و شایستگی برخوردار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار