نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

میزان مشارکت در انتخابات صد در صد است/ اصلاح طلبان در مسیر حضور جدی؟/ دادخواست علیه وعده‌های پوچ

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سه روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

کیهان: میزان مشارکت در انتخابات صد در صد است

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفته است همه واجدان شرایط در انتخابات شرکت می‌کنند، برخی با حضور در پای صندوق‌ها، رای خود را به صندوق می‌ریزند و برخی دیگر با عدم حضور در پای صندوق‌ها رأی می‌دهند. چرا که بر اساس یک قاعده و فرمول شناخته شده که منطقی و علمی نیز هست، کسانی که در مراکز اخذ رأی حضور پیدا نمی‌کنند و برگه رأی خود را به صندوق‌ها نمی‌اندازند نیز بر خلاف تصور خود، هم در انتخابات شرکت کرده‌اند و هم رأی داده‌اند و نکته درخور توجه آنکه این افراد به نامزدی که قبولش ندارند رأی داده‌اند؛ چرا که اگر رای خود را به صندوق می‌ریختند به حساب نامزد مورد علاقه‌شان و یا نامزدی که به خواسته آن‌ها نزدیک‌تر بود نوشته می‌شد.

رسالت: لزوم وحدت

روزنامه رسالت در گزارشی با تیتر «لزوم وحدت» نوشته که برای درک اهمیت وحدت باید به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال ۹۲ برگردیم که اصولگرایان با اختلاف بسیار کم، رقابت به رقیب خود را واگذار کردند. نکته مهم این بود که در این دوره، چهار چهره اصولگرا نامزد این جبهه بودند و در نهایت و به رغم هشدارها، جز یک نفر از کاندیدا‌ها مابقی حاضر به کناره گیری به نفع دیگری نشدند. در جبهه رقیب، اما ۲ نامزد وجود داشت که در آخرین روز‌های تبلیغاتی، یکی از آن‌ها به نفع دیگری کناره گیری کرد تا در نهایت حسن روحانی رئیس دولت یازدهم شود و جریان اصلاحات، تشکیل دولت روحانی را مدیون رویه اشتباه و عدم وحدت بین اصولگرایان باشد!

وطن امروز: سقوط به سبک همتی

«سقوط به سبک همتی» این تیتر روزنامه وطن امروز بود؛ روزنامه‌ای که در گزارش خود به سراغ وزیر امور اقتصاد و دارایی رفته و نوشته است  فرهاد دژپسند برای نخستین‌ بار نقش بانک مرکزی در سقوط تاریخی شاخص بازار سرمایه را شفاف کرد.

خراسان: اصلاح طلبان در مسیر حضور جدی؟

این سوال روزنامه خراسان بود و در تشریح آن نوشته بود که شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات شروع شده و به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان نیز در این فضا راجع به مشارکت غیرفعال و معرفی نکردن ِکاندیدا تجدیدنظر‌هایی کرده‌اند. همزمان، نظرسنجی‌های اخیر حکایت از اقبال بیشتر مردم به صندوق‌های رای دارد و این طور که نمودار آمار اخیر نظرسنجی «کیو» نشان می‌دهد مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ با احتساب ضریب محافظه کاری به بالای ۴۵ درصد رسیده است.

فرهیختگان: تخریب علیه تغییر از روحانی تا بی بی سی

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با تیتر «تخریب علیه تغییر از روحانی تا بی بی سی» نوشته است که دولـت، اصلاح طلبـان و حـزب عدالـت و توسـعه در تخریـب رئیسـی یـک یـار کمکـی دیگـر دارنـد و آن رسـانه‌های فارسـی زبان ضدانقـلاب به ویـژه شـبکه بی بی سی فارسـی اسـت. ایـن شـبکه پـس از تائید صلاحیـت کاندیداهـا، در گزارشـی بـا عنـوان اولیـن نشسـت انتخاباتی رئیسـی: دفاع از خصوصی سـازی در اتاق بازرگانی تلاش کرد رئیسـی را در مقابل آن چیزی که افکار عمومی باور دارند، تفسیر کند.

فارس: برای رئیس‌جمهور آینده|کدام مطالبات ده‌ها هزار امضایی جامعه دانشگاهی در دولت روحانی بی‌پاسخ ماند؟

این تیتر گزارش خبرگزاری فارس بود که در آن نوشته: دولت روحانی اعتنای چندانی به پاسخگویی نداشت؛ همین موجبات نارضایتی اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد. این گزارش به مرور داغ‌ترین مطالبات دانشگاهیان برای رئیس‌جمهور آینده پرداخته است.

آنا: تکذیب دروغ شاخدار دو نامزد اصلاح‌طلب در مناظرات/ آیا فیلترینگ تنها به دستور قوه قضائیه اعمال می‌شود؟

این تیتر خبرگزاری آنا بود که در آن نوشته است ادعای اعمال فیلترینگ فضای مجازی توسط حجت الاسلام رئیسی، حربه کهنه‌ای از سوی دو نامزد اصلاح‌طلب در مناظرات بود که بررسی دقیق موضوع نشان می‌دهد این ادعای اصلاح‌طلبان از اساس مردود است.

آرمان ملی: دعوت از مردم با افزایش آرای همتی

روزنامه آرمان ملی در گزارش امروز خود با تیتر «دعوت از مردم با افزایش آرای همتی» با رجوع به نظرسنجی‌ها از کم شدن آرای رئیسی و افزایش آرای همتی گفت و با این استناد، از مردم خواست که با صندوق‌های رای قهر نکنند و فرصت تعیین سرنوشت و سپردن زمام امور کشور را از دست ندهند.

آفتاب یزد: چالش همچنان باقی است

روزنامه آفتاب یزد هم در گزارشی با تیتر «چالش همچنان باقی است» با اشاره به تغییر رفتار زاکانی و قاضی زاده و احتمال کناره گیری آن‌ها از انتخابات، از باقی ماندن چالش کنار نکشیدن نامزد‌های جریان انقلاب نوشت. در بخشی از این مطلب آمده است در دو سوی ماجرای انتخابات؛ همواره و همیشه، یکی از چالش‌ها، «انصراف دادن»‌ها و «ایستادگی»‌ها است. داستان انصراف و عدم انصراف حتی در برهه‌هایی باعث شده تا یک جناح به طور کلی انتخابات را واگذار کند، اما در ۱۴۰۰ چالش‌ها، جدی‌تر و تعیین‌کننده‌تر به نظر می‌رسد.

 در ادامه این گزارش آمده است: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای ریاست جمهوری سیزدهم داستان عجیبی پیدا کرده است، انتخاباتی که جمعه ۲۸خرداد برگزار خواهد شد. طی روز‌های اخیر بسیاری از تعیین کننده‌ترین شخصیت‌های جناح اصولگرایی حتی اگر شیخوخیتی نیز نداشته باشند به زبان هشدار، نصیحت و حتی توپ و تشر از نامزد‌ها خواستند تا میدان را به گونه‌ای آماده کنند که زمینه‌های شکست نامزد مورد نظر فراهم نشود، اما در بدو امر برخی از نامزد‌ها با توئیت‌ها و جبهه گیری‌ها چنین وانمود کردند یا اظهار داشتند که برای کنار کشیدن قدم در میدان نگذاشته‌اند و محال است صحنه را ترک کنند، اما یادداشت کیهان و صحبت‌های حدادعادل بازی را اندکی تغییر داد، ولی چالش‌ها و نگرانی‌ها رفع نشد که هیچ؛ به مرحله‌ خطرناک‌تری نیز رسید!

ابتکار: رئیسی، پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی

امروز روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «رئیسی، پیشتاز نظرسنجی‌های انتخاباتی» نوشته: با استناد به آمار و ارقام به دست آمده از نظرسنجی‌ها آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات بر تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها ۳۳.۱ درصد، در سایر شهر‌ها ۴۵.۱ درصد و در روستا‌ها ۴۷ درصد است. ۴۰.۹ درصد مردان و ۴۱.۲ درصد زنان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مشارکت می‌کنند. ۳۱.۷ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۳۸.۶ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵۴.۴ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۵۰ سال به بالا گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت می‌کنند. ۴۴ درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۳۵.۳ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی گفته‌اند قطعاً در انتخابات پیش رو رای خواهند داد.

ابتکار در این گزارش در خصوص آرای نامزد‌ها آورده است: از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند (فارغ از اینکه نامزد نهایی خود را انتخاب کرده‌اند یا انتخاب نکرده‌اند)، ۶۳.۶ درصد ابراهیم رئیسی، ۷.۱ درصد محسن رضایی، ۳.۵ درصد سعید جلیلی، ۳.۱ درصد عبدالناصر همتی، ۲.۸ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۲.۱ درصد علیرضا زاکانی و ۰.۹ درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. ۱۷ درصد به این سوال پاسخ ندادند.

جام جم: دادخواست علیه وعده‌های پوچ

روزنامه جام جم در مطلبی با تیتر «دادخواست علیه وعده‌های پوچ» نوشته است: بار‌ها دیده و شنیده‎‌ایم که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایام تبلیغات، ده‌ها وعده در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داده‌اند و تجربه کرده‌ایم که وعد‌ه‌های بسیاری، بعد از پیروزی در انتخابات و در دست گرفتن سکان هدایت قوه مجریه بر زمین مانده و مردم امیدوار همچنان منتظر تحقق شعار‌ها بوده‌اند، اما یک یا دو دوره چهار ساله گذشته و خبری از وفای به عهد نشده است. به نظر می‌رسد که بعد از گذشت این همه سال و تجربه ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری، شاید این بار وقت آن باشد که نامزد‌های انتخاباتی برابر با توصیه رهبر معظم انقلاب، در قبال وعده‌های داده شده، متعهد شوند که در یک بازه زمانی مشخص به چه وعده‌های می‌توانند جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
کیهان عزیز آسوده بخواب مشارکت از صد هم بالاتر خواهد بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
دمت گرم خیلی با جمله ات حال کردم زنده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
بله
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
شما که راست میگید۰۰۰۰
آخرین اخبار