زاکانی در نشست خبری:

به هیچ وجه به سمتی نخواهیم رفت که جریان مقابل جریان انقلاب پیروز شود/ دولت فعلی ۳۴ هزار میلیارد تومان از پول دولت آینده را پیش‌خور کرده است

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده به شدت به دنبال این هستم که ۵ نفر نماینده جریان انقلاب باهم صحبت کرده و مردم را معطل نکنیم.

به گزارش  خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری خود که امروز سه‌شنبه برگزار شد، درباره همگرایی نامزدهای جریان انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: بنده به شدت به دنبال این هستم که ما ۵ نفر باهم صحبت کرده و مردم را معطل نکنیم؛ هر کدام از این ۵ نفر خودشان را بر دیگری قائل می دانند، هر کدام از ما ۵ نفر برنامه دارند؛ بر خلاف آقایانی که برایشان روی کاغذ نوشتند و از روی آن خواندند، ادعا می‌کردند اقتصاددان هستند و گفتیم درباره اقتصاد و برنامه هایتان صحبت کنید؛ اما نکردند.

وی گفت: جریان انقلاب مسیری را خواهد رفت که این ۵ نفر باهم صحبت‌ کنند و به سمتی بروند که به پیروزی ختم شود. امروز ظرفیت خوبی برای جریان انقلاب ایجاد شده و باید ما ۵ نفر صحبت کنیم تا نتیجه نهایی گرفته شود. این همگرایی شدنی است و هنوز ۳ روز باقی مانده است و نتیجه خواهیم گرفت، اجازه دهید فعلا جلو برویم تا تصمیم نهایی گرفته شود. بنده معتقدم در جلسه ۵ نفره ابتدا تصمیم گیری انجام شود و بعد از آن اعلام کنیم.

زاکانی افزود: تلاش ما این است که در این جلسه ۵ نفره صحبت کنیم و منطق را بگذاریم وسط و نفع مردم را لحاظ کنیم؛ به هیچ وجه با تفرقه و لجبازی به سمتی نخواهیم رفت که جریان مقابل جریان انقلاب پیروز شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم درباره شرایط دولت فعلی و تحویل دولت، بیان کرد: دولت فعلی، دولتی را تحویل می‌دهد که تورم در آن ۴۰ درصد است که این یک فاجعه بزرگ است. دولت را سال ۹۲ با ۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفتند و امروز با ۳ هزار میلیارد تومان دولت را تحویل می دهند. ضریب بیکاری ۱۰ درصد بود، اما حالا این ادعا را دارند که هنوز بیکاری ۱۰ درصد است، اما ما تحقیق کردیم که کف بیکاری ۱۳ درصد است و دولت آمار سازی می‌کند.

زاکانی افزود: روحانی وقتی دولت را وقتی تحویل گرفت دولت قبلی پول دولت آینده را پیش خور نکرده بود، اما حالا دولت فعلی ۳۴ هزار میلیارد تومان از پول دولت آینده را نیز پیش خور کرده است. در کشور با موانع جدی روبه رو هستیم، دولت می توانست یا نمی توانست؟ حتما می توانست، چرا که در مذاکره می توانست اقدامات بهتری را انجام دهم؛ هیچ کس مخالف مذاکره نیست، دولت باید حق مردم را بگیرد، اما این‌ها عرضه نداشتند، وزیر خارجه ما میدان دیپلماسی را با میدان طناب کشی یکی دیده است.

وی ادامه داد: دولت نتوانست از ابزار‌های جدی خود استفاده کند و یا در ستاد اقتصادی و ستاد کرونا از ظرفیت‌های سایر قوا استفاده کند که امروز این مشکلات را نداشته باشیم، اینکه دولت کفایت لازم را نداشته مشخص است و ویرانه‌ای را تحویل دولت آینده می‌دهد، اما دولت آینده می‌تواند، چراکه فرصت‌های طلایی در اختیار ماست، دولت آینده از طریق جهش تولید می‌تواند مشکلات کشور را رفع کند و مالیات را درست بگیرد و هرک سی که در خلق ثروت اقدام می‌کند، باید مالیات نیز پرداخت کند تا کارایی بخش اقتصادی بالا رود و توزیع ثروت داشته باشیم، دولت فعلی وضعیت را اسفناک کرده است، اما کشور توانمندی‌هایی دارد که می‌توانیم شاهد تحول باشیم.

زاکانی افزود: این مسیر نمی‌شود الا اینکه مردم و نخبگان وارد میدان شوند. دولت فعلی دچار سرطان اشرافی گری، خودباختگی، تجاوز به حریم خصوصی افراد و ... است. در مناظره‌ها می‌گوییم که فضای مجازی را موهبت و فرصت برای کشور می‌دانیم و شبکه ملی اطلاعات بخشی از اصلاحات دولت است، ما فیلترینگ را کاسبی می‌دانیم؛ بعد به ما حرف‌های بی منطق می‌گویند آقای همتی و دوستانشان از حضور ما در صحنه می‌ترسند، بنده حرفی در کاشان زدم آقای همتی توئیت از کناره گیری ما زد. نمی‌دانم دنبال چه هستند و از چه می‌ترسند؟

زاکانی گفت: ما می‌خواهیم به خودمان برگردیم، ما به دنبال تحول هستیم و برنامه مدون داریم و به مردم دروغ نمی‌گوییم، دولت فعلی به جای اعتماد به نخبگانِ خود به آمریکا اعتماد کرده است، اما به دنبال این نیستیم و اصل تحول، نخبگان هستند.

وی درباره واگذاری های صورت گرفته در سال‌های اخیر اظهار کرد: در دهه ۷۰، ۸۰، ۹۰ واگذاری‌هایی صورت گرفته است؛ اما واگذاری ها با نگاه غلط بوده؛ چراکه دولت ها خواستند با این واگذاری ها خودشان را ایجاد کنند. در این واگذاری‌ها مفسده صورت گرفته و آدم های بی سواد آمدند کارخانه ها را تحویل گرفتند و مانند اوراقچی رفتار کردند. کاری که ما انجام می‌دهیم اولا واگذاری را برای اداره دولت انجام نمی دهیم بلکه در جهت احیای ظرفیت‌ها انجام می‌دهیم و حراج به مال ملت نمی زنیم، دوما بر اساس صلاحیت ها برای بالا بردن ظرفیت های کشور این کار را انجام می‌دهیم. نگاه کنید چه بلایی سر از کارخانجات ما آوردند؛ ما به دنبال سبک سازی دولت هستیم اما با اهلش اینکار را می‌کنیم. سهمی را برای مشارکت کارگران آن مجموعه گذاشته‌ایم، قیمت را درست تنظیم می کنیم، اساس را بر کارآمدی و کارایی می گذاریم، سهمی برای کارگران اختصاص می دهیم و حسابی بر روی درآمد آن‌ها واگذاری نمی کنیم.

وی درخصوص واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس هم گفت: ما اینجا پیشکسوتان و هوادارانی داریم، این سرمایه برای پیشکسوتان و هواداران است دولت باید حمایت و هواداران را سهیم کند. بهترین کسانی که می‌توانند این باشگاه ها را اداره کنند پیشکسوتان هستند، آقای پروین و آقای دایی دغدغه هایشان تیمشان است؛ اما این باشگاه ها را به سرمایه داران می‌دهند که فقط به فکر جیبشان هستند، اما پیشکسوتان به تیمشان اهمیت می دهند، دولت باید دست امنیتی ها را از ورزش کوتاه کند. هرکسی باید کار خودش را انجام دهد؛ کسی که امنیتی است  باید در جایگاه خودش باشد؛ امنیتی های ما کار ورزشی می‌کنند. این طور که نمی شود؛ آن وقت ورزشی ها کنار می روند، کار باید دست کاردان باشد، باید هواداران سهام دار شوند و اداره تیم دست پیشکسوتان باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر ۷۸ هزار طرح ناتمام در کشور داریم که ۸۰۰ هزار میلیارد تومان این طرح ها نیاز به تکمیل دارند. سرمایه های کشور در حال نابودی است؛ هدایت نقدینگی به این سمت و دادن رانت مولد این امکان را فراهم می کند که مردم صاحب این امکان باشند. کشور را نمی شود با شو و نمایش اداره کرد که دولت فعلی این کار را انجام می دهد.

زاکانی درخصوص کناره گیری نیروهای جریان انقلاب به نفع سید ابراهیم رئیسی، بیان کرد: اینکه ما برای پوشش آقای رئیسی در انتخابات وارد شدیم دروغ ۱۳ است، این ظلم به ما ۵ نفر است، این را مطرح کردند چراکه جرات مناظره نداشتند. آقای همتی دائم این را گفت چون جرات نداشت با ما مناظره کند، هر کدام از این ۵ نامزد برنامه دارند و خود را برتر می دانن.د اما درخواست بنده است که صحبت کنیم که سرمایه ای که برای جبهه انقلاب فراهم شده است نباید از بین برود، تغییر جهت گیری کشور برای ما اولویت اول را دارد تا کسی که مسئول می شود به نیروی‌ها و ظرفیت های کشور اعتماد کند و کشور را به ویرانه تبدیل نکند و بعد تحویل دولت آینده دهد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای ما تغییر جهت گیری کشور اصل است که لازمه‌اش مشارکت بالا و انتخاب اصلح مهم است. بحث اداره خوب یک بحث است و اقبال عمومی به نامزدها نیس بحثی دیگر که دارای اهمیت است، آقای همتی ذوق زده شده که فلانی کنار رفت و توئیت زده، این از خواب های آشفته ای است که دیده؛ ما در جمع خودمان تصمیم می گیریم و بنده حاضر به فداکاری هستم و همه را به غارت گری، فساد، خودکامگی و ... دعوت می کنم و هیچ کس را به خودم دعوت نمی کنم.

وی افزود: اینکه بیان می‌کنند پوششی و ... حرف های نادرستی است امیدواریم ما به وظیفه خود عمل کنیم و انسجام داشته باشیم و مردم هم به حرکت ما لبیک بدهند تا بتوانیم حق آنها را بگیریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره بی توجهی نامزد ها به مسئله علوم انسانی، تصریح کرد: در الگوی پیشرفت اسلامی، زیربنا فرهنگ است که اقتصاد و سیاست به دنبال آن است، ما یک ساخت جدید اجتماعی را دنبال می‌کنیم؛ اما متاسفانه برخی از مسئولان بی توجهی کردند علیرغم اینکه امام و رهبری بر این موضوع تاکیدات بسیاری داشته اند. دقت در حوزه علوم انسانی با این نگاه دقیقی که ما خودمان منشا تولید علوم هستیم، باید در دستور کار قرار گیرد و اولویت ماست. تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده و جمعیت، حفظ محیط زیست، توسعه سلامت، اعتیاد و... را بر این اساس دنبال می کنیم. به شدت به دنبال آزادی های مدنی هستیم؛ چرا که جوهره جمهوری اسلامی است، نگاه به فرهنگ و توجه به آموزش و پژوهش یک امر مهمی بوده و توجه به علوم انسانی مورد توجه است و در دولت اقدام و اصلاح این موضوع دنبال می شود.

زاکانی درباره مذاکره وین و برنامه های خود برای ادامه مذاکرات وین گفت: به هیچ وجه از مذاکرات فرار نخواهیم کرد؛ چرا که اصل مذاکره فراتر از ریاست جمهوری تصمیم گیری می شود. بنده موافق استمرار مذاکرات هستم، این مذاکرات باید با تدبیر رهبری قطعیت پیدا کند. مذاکره کنندگان فعلی را بنده قوی نمی دانم، تیم دیپلماسی آقای روحانی قوی نیست، تیمی نیست که پشتوانه اش کارشناسان داخلی باشد و آرزوهای خودشان دنبال می کنند. بنده حتما منافع ملی را قربانی سلایق سیاسی خودم نخواهم کرد، مذاکرات فعلی و تیم مذاکره کننده را قوی نمی دانم؛ من به دنبال تیم قوی هستم. موضع امروز ما باید طلبکار باشد نه بدهکارانه؛ ما به وظایفمان در برجام عمل کردیم و تکلیف ۳ کشور اروپایی است که وظایف خودشان را انجام دهند و نباید ادعا کنند که آمریکا نمی گذارد، این کشورها باید جبران کنند و استیفای حقوق خودمان را خواهیم‌کرد. آمریکا از برجام رفته و تکلیفش مشخص است؛ آمریکا می‌تواند به برجام برگردد، باید تحریم ها را بردارد و تضمین دهد، موضع فعلی ما مطالبه گری است و تکلیف کشورهای اروپایی و آمریکا مشخص است.

وی در خصوص موضع موشکی کشورمان هم اظهار کرد: ناظر به موضع اتمی آمریکا ما هم حرف داریم؛ برای توسعه سلاح های غیر متعارف آمریکا حرف داریم، کشورهای اروپایی که NPT را قبول نکردند حرف داریم، موضع ما منطقی استy نه آمریکا نژاد برتر است نه اروپایی ها. تبعیض در دنیا محکوم است، دنیا را نمی شود با قانون جنگل اداره کرد؛ آن دوران استثمار گذشت امروز قانون منطق است، خاستگاه اساسی ما در این خصوص قانونی است که مجلس تصویب کرده است، اگر آمریکا مطالبه حقوق بشر می کند خودشان نمی‌توانند ادعای حقوق بشر داشته باشند آمریکا نمی‌تواند درباره زندانیان و شکنجه حرف بزند چراکه خودش بیشترین زندانی و بدترین شکنجه ها را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
سوپر پوششی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
سلام زنده باشی آقای زاکانی یادکار هشت سال دفاع مقدس وشهیدان حتما با اون پنج نفر صحبت کن روح شهدا را شاد ورضایت خانواده محترم شهدا رابدست آورید فردا درمحضر خدا پاسخ گو خواهیم بود خدا نگهدارتان
آخرین اخبار