چند سالی است که دُبی با مشکل غیرمعمول شمار زیاد ماشین‌های اسپرت و پیشرفته رها شده در خیابان‌ها رو به رو است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر در اینترنت کلمه امارات متحده عربی یا شهر دُبی را سرچ کنیم، انواع مختلفی از ساختمان ها، هتل ها، جزایر زیبا  و برج های لوکس را می بینیم. شهری که تصور می شود فوق العاده لوکس و لاکچری بوده و همچون شهرهای اروپایی و آمریکایی است. 

اما با تمام این پیشرفت ها و امکانات لوکس و لاکچری تفاوتی در پایه اقتصاد صنعتی اروپا و اقتصاد امارات وجود دارد. تفاوتی که  ناشی از فاصله بین آنچه ظرفیت‌های تولیدی این کشور‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و آنچه به عنوان سبک زندگی توسط رسانه‌ها به مردم در جهان سوم تزریق می‌شود، است.

دبی  معروف است به شهری که دارای شمار زیادی خودروهای اسپرت لوکس است، اما این خودروهای لوکس گاهی برایشان دردسرساز می شود. چندی پیش تصاویری از خودروهای لوکس که در پارکینگ فرودگاه و در کنار خیابا‌ن‌های سراسر شهر در زیر لایه‌های ضخیمی از گرد و غبار به حال خود رها شده‌اند، منتشر شد.

گزارش -

هنگامی که این شهر کانون اقتصاد نفت و مرکز بازار شکوفای املاک بود، خارجی‌ها به خصوص بریتانیایی‌ها در این بازار داغ سرمایه‌گذاری کردند. خارجی‌های تازه ثروتمند شده در این دوران آخرین ماشین‌های اسپرت ایتالیایی و آلمانی را برای تکمیل کردن سبک زندگی میلیونری‌شان خریدند و بعد از بحران اقتصاد جهانی و ایجاد حباب ناگهان ثروت عمومی به فقر عمومی تبدیل شد و گرانی قطعات و هزینه تعمیرات این خودرو‌ها را روانه پارکینگ‌ها و گوشه خیابان کرد.

ماجرای رها شدن خودروها در خیابان های دبی چیست؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این مدل خودرو‌ها می‌گوید: خودرو‌هایی که در خصوص آن‌ها صحبت شده به نام abandoned car یا همان "اتومبیل‌های رها شده" در دنیا شناخته می‌شوند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: برخی رسانه‌ها در خود کشور امارات می‌گویند که سالیانه بین ۲ تا ۳ هزار خودرو فقط در شهر دبی رها می‌شوند. این داستان در شهر‌های ابوظبی و شارجه هم رخ می‌دهد که بخش مهمی از این خودرو‌ها را ماشین‌های گران قیمت از جمله سوپراسپرت‌ها شامل می‌شوند.

گزارش -


بیشتر بخوانید


فرزانه بیان کرد: این اتفاق در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ که اقتصاد دنیا به ویژه امارات دچار افت شدید شد، به اوج رسید و از آن پس رواج پیدا کرد. برخی ازخودرو‌ها در کنار خیابان، برخی در پارکینگ‌های مجتمع‌های مسکونی و مراکز خرید بزرگ و حتی پارکینگ فرودگاه دبی رها شده و می‌شوند و به دلایل ایمنی و سپس حفظ وجهه شهر و خیابان  توسط پلیس فورا به پارکینگ‌ها انتقال داده می‌شوند.

فرزانه درخصوص دلیل بالای بروز این رخداد گفت: وقتی خودرویی در این شرایط در شهری مثل دبی رها می‌شود، چندین بار به مالک اخطار رسمی و کتبی داده می‌شود و اگر پس از ۱۵ روز ترتیب اثری داده نشود با جریمه‌ای که حدود سه هزار درهم (نزدیک ۲۱ میلیون تومان) است، خودرو به پارکینگ انتقال داده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دلیل اصلی و روشنی که مالکان، ( که برخی از آن‌ها خارجی‌های مقیم دبی هستند) خودرو‌ها را رها کرده و عموما از این کشور خارج می‌شوند، عدم توانایی مالکین در پرداخت اقساط و بعضا هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در مورد خودرو‌های لوکس است.

فرزانه گفت: البته برای خودرو‌های بسیار ارزان قیمت‌تر که مالکان آن‌ها عموما کارمند یا کارگر هستند هم این مشکل به وجود می‌آید و در کل ریشه اقتصادی دارد، زیرا عدم پرداخت اقساط خودرو‌ها در کشور امارات می‌تواند شامل جرایم سنگین نقدی و حتی صدور حکم زندان شود. در نهایت هم این خودرو‌ها توسط سازمان‌های دولتی به حراج یا مزایده گذاشته می‌شوند.

گزارش -

ده‌ها خودرو از خانواده‌های پورشه، فراری، لامبورگینی، بوگاتی و … در گوشه‌ای رها شده اند. در زیر نور شدید خورشید و لایه‌ای از شن دفن شده اند.  این خودرو‌ها بخاطر شرایط بد آب و هوایی در حال فرسودگی هستند و به یکی از معضلات شهری تبدیل شده اند. سرمایه‌های عظیم میلیون دلاری که با تابش سوزان خورشید و توفان‌های شن در حال از بین رفتن هستد.

رها شدن خودروها، ناشی از فوق لاکچری بودن است؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زمانی که اقتصاد کشوری دچار حباب می‌شود تنها کسانی برنده هستند که پول نقد در اختیار دارند، گفت: در قانون اقتصاد اینگونه است که ارزش هیچ چیز برابر با میزان پولی که در بازار در ازای آن پرداخت می‌شود نیست و این بیماری اکثر اقتصاد‌های مصرفی و بدون تولید خاورمیانه است.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: برخی تصور می کنند این خودروهای لوکسی که در کنار خیابان های دبی رها شده ، ناشی از فوق لاکچری بودن مالک و ثروتمندی این مالکان است، اما اینگونه که تصور می شود نیست. این خودرو‌ها اغلب به صورت لیزینگ خریداری شده و زمانی که فرد  نه به دلیل عدم پرداخت اقساط، بلکه اصولا وقتی ور شکست می‌شود و دچار کمبود مالی می‌شود، یا باید تعهدات مالی سنگین را پرداخت کند، سعی می‌کند فرار کند.

او ادامه داد: در دبی اینگونه است که مالک برای اینکه مشمول قوانین سختگیرانه دولت نشود،  همه دارایی خود را رها می‌کند. در سال ۲۰۰۸ اقتصاد دبی بسیار دچار مشکل شد و در آن سال این اتفاق بسیار رخ داد.

گزارش -

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: یعنی در سال ۲۰۰۸  سقوط اقتصادی سنگینی در دبی رخ داد و خودروهای رها شده زیادی در خیابان دیده می شد. در  آن سال ها افراد دارایی خود را رها و از آن شهر و کشور فرار می‌کردند.

زاوه افزود: یعنی زمانی که فردی ثروتمند از پس قسط‌های بانک‌ها، قسط ماشین و وسایلی که خریده بود، بر نمی آمد بهترین کار این‌ بود که دارایی را رها کرده و کشور امارات را ترک کند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اکنون در دبی همین اتفاقات به صورت نادر رخ می دهد، گفت: این موضوع در حال حاضر به اندازه گذشته شایع نیست، اما اگر کسی از پس قسط‌های خانه، ماشین و سایر دارایی ها  در امارات بر نیاید، شاید ساده‌ترین راه این باشد که آن ها را رها کند، اما زمانی این کار را انجام می‌دهد که میزان دارایی پولی از ماشین بیشتر باشد و کفاف بدهی را ندهد.

گزارش -

جالب آنجاست که صاحبان هراسان این خودرو‌ها که توان پرداخت بدهی‌های سنگین را ندارند با حداکثر سرعت خود را به فرودگاه می‌رسانند و خودرو‌ها را در پارکینگ فرودگاه رها می‌کنند و با پرواز بعدی از دبی خارج می‌شوند و هرگز باز نمی‌گردند. صاحبان فراری با نوشتن یک یادداشت عذرخواهی روی شیشه جلو خودرو‌ها دبی را با فقر و بدهی ناشی از ترکیدن حباب تنها می‌گذارند. دولت امارات تلاش می‌کند تا با فروش این خودرو‌ها برخی از هزینه‌های ناشی از رکود اقتصادی این کشور را جبران کنند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خوبه حداقل عکساشون رو میبینیم چقدر ما ایرانیا بدبختیم که گیر دو خودرو ساز افتادیم اون دنیا مسئولین باید جوابگو باشن به خاطر افرادی که از بی کیفیتی این دو خودرو ساز جان باختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
خودرو های موجود در دبی همه از شرکت های آمریکایی و اروپایی هستند نه اماراتی و تولید داخلی. نمی دانم این کجایش افتخار است؟؟؟؟ دنا و تارا و شاهین و ... جز بهترین خودرو های ایران هستند و پراید جز بدترین خودرو های ساخت ایران. باید همیشه بر اساس واقعیت ها قضاوت کرد نه سیاست ها.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۹ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
پراید را نمیدانم، ولی خودرو هایی مثل سمند‍، دنا، تارا، k125 به 64 کشور جهان داره صادر میشه. برای صادر کردن هم باید استاندارد های کیفیتی و ... دارا باشند.
دبی اگر راست میگه یک خودرو ملی بسازه. مشکل خودرو های ایرانی، بالا بودن قیمتش هست که دست پخت دولت 11 و 12 است.
Iran (Islamic Republic of)
Farid
۰۲:۰۷ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
اینجا یه پراید و سمند داره بوق میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
خداییش شما دگه ب دبی و امارات ایراد نگیرین و ب تولید خودروی ملی ادامه دهید خدا قوت پهلوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
الان تو ایران کسی رو پیدا میکنین کهماشین که هیچ، فرغونش و رها کنه؟!!.همینکه به هر دلیلی این ماشینا رها میشه نشون میده که وضعشون خیلی بهتر از ماست.با خودمون که تعارف نداریم داشتن یه چرخ این خودروهای رها شده آرزوهای خیلی از ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
من الان 15 سال یه پراید دارم!اگه این پرایدم رو بفروشم پول هام رو جمع کنم و یه وامم تازه بگیرم شاید بتونم یه پراید صفر بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
رفاه در کشوری که سیاست اقتصادی داره میشه رفاه و آسایش برای مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
چقدر امنیت اونا بالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مگه تو ایران هست که ماشین تا 5 سال کار کند تو کشورهای عربی هر سال می گذرد تمام وسائل خانگی وحتا لباس هاشون عوض می کنن وهرسال ماشین ها بهتر ی می آید عوض می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
این خبر واقعیت داره. جمله Abandoned cars in Dubai را در وب جستجو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مشابه این خبر را در رسانه های خارجی دیدم، پس بیخودی جبهه نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
بعضی ها فکر میکنند ایران 40 سال پیش مثل شهر دبی بوده و یا تا حالا دبی شده بودیم.
مصر، عربستان، قطر،ترکیه،روسیه و ... 40 سال پیش از ایران خیلی مدرنتر و پیشرفته تر و قدرتمندتر بودند اما مثل دبی نشدند.
پس مثل انسانهای ساده و عقده ای خودتان را تخریب نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
مصر و عربستان و قطر و ترکیه؟! واقعا هدفت از این حرف چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دوست عزیز ۴۰ سال پیش ترکیه از ایران مدرن تر بود ؟ یا معنی مدرن رو نمیدونی یا مثل کبک سرت رو کردی زیر برف.
نکته دوم اینکه شما برو امکاناتی که تو کشور قطر هست رو یه تحقیق در موردش انجام بده بعد بیا بگو مثل انسان های ساده خودتان را تخریب نکنین.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
بله شما چهل سال پیشو یادت نمیاد. نه خبری از زندگی مدرن و رفاه امروزی بود و نه جاده های بیشمار اسفالته و نه فراوانی مواد غذایی و ... . درسته ما امروز مشکل شدید اقتصادی داریم ولی قبل انقلاب را هم فراموش نکردیم. بچه ها آرزوی داشتن یک دوچرخه دستدوl به دلشان میموند تا بزرگ بشوند. اکسریت مردم عادی که بیشتر از روستاها آمده بودند همه کارگر روز مزد بودند و سطح رفاه و بهداشت مردم کاملا مشابه کشورهای فقیر بود.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۵۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
برو یه کم مطالعه کن اطلاعاتت رو بالا ببر دوست عزیز،سرت رو از برف بیار بیرون خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
دبی یک شهر کوچک و حمایت شده سرمایه گذاران جهان است و مقایسه آن با کشور ایران کاملا اشتباه. در غیر اینصورت هیچ کشوری در جهان مثل دبی نیست. مثلا انگلیس، چین، روسیه.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۳:۲۲ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
من مسکو و پکن رفتم خیلی سرتر از دبی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
بعضی ها فکر می کنند خودروهای فوق لوکس در دبی مجانی و ارزانه. اگر قیمتش این باشه که مگر سرمایه گذار و تولید کننده این خودروها، دیوانه است در دبی سرمایه گذاری کنه. بیشتر خودرو ها لیزینگی هستند و قطعات و تعمیرات آن کمیاب و گران.
۱۲۳۴
آخرین اخبار