ارتقای بنادر شمالی کشور به بنادر نسل سوم/ روند ترانزیت کالا در بنادر کشور توسعه می یابد

یک مقام مسئول گفت: با افزایش ظرفیت و ایجاد ارزش افزوده در بسیاری از بنادر شمالی کشور از جمله بندر امیرآباد این بندر را به نسل سوم ارتقاء داده ایم.

فرهاد منتصر کوهساری معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت بنادر اصلی در شمال کشور به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است، گفت: از بنادر جنوبی تا بنادر شمالی کشور از جمله بندر امیر آباد و نوشهر ما هیچ مشکلی در روند تخلیه و بارگیری و ترانزیت کالا نداریم.

او ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی در بخش دریای کشور با جدیت در این حوزه مشغول به کار هستند به طوری که روند ترانزیت و حمل کالا با مدیریت ویژه‌ای در این حوزه انجام می‌شود.

معاون بندری سازمان بنادر و دریا نوردی بیان کرد: سازمان بنادر در این حوزه سعی کرده است تمام بخش‌های زیرساختی و رویه‌های لازم برای انجام ترانزیت کالا در این بخش را در دستور کار خود قرار دهد و از لحاظ تامین تجهیزات هم هیچ مشکلی تاکنون مطرح نشده است.

منتصر کوهساری با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرای طرح‌های توسعه در بنادر شمالی است و با اتمام این طرح‌ها ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شمالی افزایش خواهد یافت، افزود: بنادر شمالی کشور به دلیل وسعت آبی گسترده دریای خزر و هم جواری آن‌ها با کشور‌های مهمی هم، چون روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین منظور یکی از اهداف مهمی که سازمان بنادر  در راستای آن گام بر می‌دارد، ارتقاء و تبدیل این بنادر از نسل دوم به نسل سوم است.

معاون بندری سازمان بنادر با تاکید بر اینکه بندر امیر آباد را با اقداماتی که در این حوزه انجام داده ایم تبدیل به بندر نسل سوم کرده ایم، گفت: با ارتقاء بنادر به بنادر نسل سوم زمینه ایجاد فعالیت‌های دارای ارزش افزوده اقتصادی و صادرات مجدد کالا، فراهم می‌شود و در همین راستا به منظور احداث صنایع و کارخانجات تولیدی متعدد، چون کارخانه‌های فولاد، گچ و آرد در بندر امیر آباد اقدام شده است.

منتصر کوهساری بیان کرد: از سوی دیگر احداث کارخانه‌های استحصال روغن از دانه سویا، خوراک دام و طیور، چوب خشک کنی و فرآوری قهوه در بنادر امیر آباد و نوشهر در دست اقدام است؛ چنین فرآیندی باعث افزایش اشتغال زایی و کاهش قیمت تمام شده کالا در کشور می‌شود.

او یادآور شد: برای اجرای این برنامه‌ها ما همواره سعی کرده ایم اراضی لازم را برای پشتیبانی در این بخش اختصاص دهیم، در نتیجه در بنادر نسل سوم ما سعی کرده ایم کالای داخلی را که وارد بنادر می‌شود، تغییر شکل دهیم و با ایجاد ارزش افزوده در بحث ترانزیت بتوانیم قیمت تمام شده کالا را کاهش دهیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دیگر اقدامات مهم این سازمان در راستای فعال سازی هرچه بهتر بنادر شمالی ایران، عنوان کرد: فعال سازی ترمینال اختصاصی کانتینر یخچالی، ارتقاء ظرفیت سیلو‌های موجود و ایجاد سیلو‌های جدید نگهداری غلات و ارتقاء ظرفیت مخازن روغن خوراکی و ایجاد مخازن جدید از مهم‌ترین اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه است.

کوهساری ادامه داد: استراتژی جذب و فعال سازی اسکله‌های رو-رو بنادر و انعقاد تفاهم نامه با خط کشتیرانی جهت حمل رو –رو کامیون ها، لایروبی بنادر شمالی در راستای پذیرش شناور‌های با ظرفیت بالاتر، توسعه خطوط ریلی بنادر و توسعه صادرات و ترانزیت فرآورد‌های نفتی از بنادر شمالی دیگر اقداماتی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به منظور فعال سازی هرچه بهتر و بیشتر بنادر شمالی کشور مدنظر قرار گرفته است.
منتصر کوهساری در پایان بیان کرد: ما در این بخش سعی کرده ایم با ایجاد ارزش افزوده برای کالا‌ها توسعه اشتغال را در تمامی بنادر کشور فراهم کنیم و بتوانیم قیمت تمام شده کالا را در تمامی حوزه‌ها کاهش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار