مشاور معاون علمی و فناوری مطرح کرد؛

گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان؛ الزامی برای آیندگان

کرمی گفت: نباید از گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان در سطح جامعه غافل شویم. به گونه‌ای که تمام اقشار مردم باید با آن آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز اظهار کرد:  سال ۹۲ را باید شروع تحول برای اقتصاد کشور بدانیم. آغاز حرکت برای رهایی از اقتصاد نفتی تا سایه دکل‌های نفت بر اقتصاد کشور را کم و کوتاه‌تر کنیم.

او افزود: حرکتی دشوار؛ چرا که باید بر فرهنگی که نفت بیش از صد سال در کشورمان ایجاد کرده بود غلبه می‌کردیم. پس تکاپو برای بازگشت به فرهنگ اصیل کارآفرینی ایرانی آغاز شد تا با اتکا به خلاقیت و داشته‌های خودمان گام برداریم. دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها به میدان آمدند. مدد نیروی انسانی متخصص و خلاق به کار بسته شد. زیست بوم فناوری و نوآوری هر روز قوی‌تر شد تا امروز به نقطه‌ای رسیدیم که بسیاری از نیاز‌های کشور را در حوزه‌های گوناگون ایران ساخت کرده ایم.

او بیان کرد: این زیست بوم بازیگران مختلفی دارد. خانه‌های خلاق و نوآوری، شتابدهنده ها، استارتاپ‌ها، کارخانه‌های نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان و خلاق که همگی برای حرکت در مسیر خودکفایی و پیشرفت در تلاش هستند. در حال حاضر با وجود این زیست بوم؛ اقتصاد دانش بنیان و بازار جذب نیروی متخصص و خلاق در کشور به رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

کرمی گفت: اما نکته مهم که نباید از آن غافل شویم گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان در سطح جامعه است. به گونه‌ای که تمام اقشار مردم با آن آشنا شوند و این گفتمان به دل جامعه راه یابد. در این راستا نیز ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری فعالیت‌های ترویجی بسیاری انجام می‌دهد تا فرهنگسازی این زیست بوم به خوبی در کشور انجام شود.

مشاور معاون علمی و فناوری تصریح کرد: در این مسیر نیز از تلاش‌های بسیاری شد از برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و ملی ایران ساخت تا برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات ایران ساخت در نمایشگاه بین المللی و رویداد‌های کارآفرینانه که نقطه آغاز هر فعالیت استارتاپی بود.

او عنوان کرد: کمک به تثبیت گفتمان علم و فناوری و اصلاح فرهنگ اقتصادی و علمی جامعه به عنوان زیر ساخت اساسی و الزام برای موفقیت کشور در عرصه اقتصاد خلاق و دستیابی به اهداف نظام در حوزه گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان و تحقق اقتصاد مقاومتی از اهداف این ستاد است.

شناسایی گروه‌های مخاطب گفتمان‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان

کرمی بیان کرد: در گام نخست حرکت در مسیر فرهنگسازی باید گروه‌های مخاطب شناسایی می‌شد. این کار با برنامه و دقت هر چه تماتر انجام شد تا تولید محتوا بر اساس هر یک از این گروه‌ها انجام شود. گروه‌های فعالان اقتصادی، نهاد‌های دولتی و حاکمیتی، نخبگان علم و فناوری (اساتید، پژوهشگران و دانشجویان)، عامه مردم و مراکز و سازمانی دولتی این مخاطبان هستند.

مشاور معاون علمی و فناوری گفت: از سویی ستاد برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت نهاد‌های تاثیرگذار در گفتمان سازی علم و فناوری و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان از اولویت‌های خود قرار داد و در این راستا نهاد‌های تاثیر گذار را شناسایی کرد.

برنامه‌های اجرایی برای توسعه گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان

او با اشاره به اینکه برای توسعه گفتمان سازی اقتصاد دانش بنیان برنامه‌های اجرایی توسط ستاد در نظر گرفته شد، گفت: گسترش رویداد‌های کارآفرینی با رویکرد فرهنگسازی و توانمندسازی، مستندسازی از فعالیت‌های مرتبط و موفقیت‌های مربوط به حوزه‌های دانش بنیان، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مرتبط برای تشویق مخاطبان، حمایت از تشکیل گروه‌های دانشجویی و دانشکده‌های مرتبط، حمایت از نشریات تخصصی حوزه اقتصاد دانش بنیان، تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی در دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط، برگزاری تور‌های علمی و فناوری و حمایت از سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و آشنایی آن‌ها با زیست بوم دانش بنیان برخی از این برنامه‌ها برای نخبگان علمی و فناوری است.

او بیان کرد: البته برنامه‌هایی همچون کمک به راه اندازی نشریات مرتبط مانند اقتصاد دانش بنیان و سرآمد، کمک به برندسازی محصولات موفق ایران ساخت از طریق ترویج و تبلیغ، تدوین گزارش‌های اقتصادی و معرفی فضا‌های نوین کسب و کار و انتشار کتاب‌های مرتبط با این حوزه مانند تجربیات جهانی استارتاپ‌های برتر نیز در میان فعالان اقتصادی برای رونق این گفتمان سازی انجام شد.

برنامه‌هایی برای عموم مردم

کرمی با اشاره به برنامه هایی برای عموم مردم گفت: اما عامه مردم بخش مهم ماجرا برای توسعه این گفتمان بودند که ستاد برنامه‌های متنوعی را برای این بخش در نظر گرفت. تولید فیلم و سریال و برنامه‌های مرتبط در شبکه‌های مختلف رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، تولید انیمیشن و موشن گرافی برای صدا و سیما، تولید محتوا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراگیر، تور‌های علم و فناوری برای اقشار مختلف، بهره گیری از پژوهش سرا‌های دانش آموزی، کمک به ایجاد سایت ها، شبکه‌ها و نشریات دانش آموزی و برنامه‌های ترویجی با همکاری امور مساجد و دیگر نهاد‌های مردمی و فرهنگی این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
دوستان بفرمایند کدام فعالیت دانش بنیان نیست؟ بازی با الفاظ و کلمات را خوب یاد گرفتیم. میشود اثبات کرد اختلاس ها و احتکارها و ... هم دانش بنیان هستند. اساسا همه کارها بر پایه دانش هستند. ولی احتمالا منظور اصلی، بکارگیری دانش در خدمت سلامت و امنیت و رفاه جامعه است. بله چشم ها را باید شست
آخرین اخبار