گوترش: افغانستان درحال تجربه بحران غذایی است

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تحولات افغانستان اعلام کرد این کشور درحال تجربه بدترین بحران غذایی جهان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در خصوص تحولات افغانستان اعلام کرد این کشور درحال تجربه بدترین بحران غذایی جهان است.

او در ادامه افزود: باید به کارکنان سازمان ملل اجازه داده شود وظیفه خود را بدون ترس در افغانستان انجام دهند. در افغانستان نیازمند پل هوایی برای رساندن کمک‌ها به مناطق مختلف هستیم.

دبیر کل سازمان ملل افزود: ما باید کمک‌های بشردوستانه را تقویت کرده و یک مسیر هوایی به چندین منطقه در این کشور باز کنیم.

باید اطمینان حاصل کنیم تیم‌های ما آزادانه درخصوص حقوق زنان در افغانستان کار کنند. افغانستان برای دریافت کمک‌های فوری و بشردوستانه به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد، به ما اجازه دهید یک راه نجات برای مردم افغانستان فراهم کنیم، زیرا زمان کوتاه است و رویداد‌ها با سرعت اتفاق می‌افتند.

خدمات اساسی در افغانستان در آستانه فاجعه است و بسیاری از افغان‌ها ممکن است تا پایان ماه جاری مواد غذایی خود را تمام کنند.

گوترش گفت: پس از دهه‌ها جنگ، رنج و ناامنی افغان‌ها با خطرناک‌ترین ساعت روز‌های زندگی خود روبرو هستند و اکنون زمان آن است جامعه بین‌المللی در کنار آن‌ها بایستد. حتی قبل از حوادث تلخ هفته‌های گذشته، افغان‌ها یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه را در جهان تجربه کردند، امروز از هر سه افغان یک نفر نمی‌داند وعده غذایی بعدی وجود دارد یا نه؟ نرخ فقر درحال افزایش است و صد‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند‌

دبیرکل سازمان ملل افزود: در همین حین افغانستان با خشکسالی روبروست و چهارسال است که خشکسالی افغانستان را تهدید می‌کند، همچنین کووید-۱۹ هم در این کشور وجود دارد.

گوترش گفت: ما مکانیزم‌های محکمی برای هماهنگی در توسعه و تلاش‌های بشردوستانه ایجاد کردیم. سازمان ملل برای اجرای برنامه خود به بودجه، سرعت عمل و انعطاف‌پذیری نیاز دارد. روز گذشته پروازی از اسلام‌آباد به کابل صورت گرفت، اما تنها این پرواز کافی نیست و باید روزانه پرواز‌های بیشتری به افغانستان وارد شوند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.