کاربردهای سنجش از دور در پایش کشاورزی و منابع طبیعی

کارشناس منابع طبیعی گفت: رصد و پایش کشاورزی و منابع طبیعی باسیستم های سنجش از دور با کمترین هزینه قابل انجام است.

فهیمه یوسفی کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاربرد سنجش از دور در پایش کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: افزایش در تولیدات کشاورزی و صیانت از منابع طبیعی باید با مدیریت پایدار اراضی همراه باشد تا از ایجاد تاثیرات منفی بر تنوع زیستی، کیفیت و کمیت منابع آبی و خاک، تخریب اراضی، انتشارگاز‌های گلخانه‌ای و همچنین افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند. اگر مدیریتی پایدار در زمینه اراضی نباشد آسیب‌های جدی در بخش‌های کشاورزی و منابع آبی خواهیم داشت.

او گفت: فناوری سنجش از دور با مزایا‌های متعددی از جمله وجود دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای هست که این رشته با خود به همراه دارد. ماهواره‌ها، هواپیما‌ها و پهپاد‌ها که با تکنولوژی روز در حال پیشرفت هستند کمک شایانی در اخذ داده‌های سنجش از دور برای ما می‌کند. این تجهیزات توانایی حمل سنجنده‌های مختلفی از جمله پوشش وسیع از منطقه را برای ما دارند.

یوسفی با اشاره به سیستم‌های سنجش از دور ادامه داد: سیستم‌های سنجش از دور به دو بخش مجزا جمع آوری داده و استخراج داده تقسیم می‌شوند. در جمع آوری داده باتوجه به تجهیزاتی که در رشته سنجش از دور وجود دارد مثل سنجنده ها، ماهواره‌ها و طیف سنج‌ها و انواع اقسام دستگاه‌هایی که در فناوری سنجش از دور استفاده می‌کنیم، می‌توانیم جمع آوری داده و اطلاعات داشته باشیم. در استخراج داده باید بدانیم هدفمان از جمع آوری اطلاعات و داده‌ها چه بوده و به چه چیز‌هایی قرار است برسیم.

او بیان کرد: فناوری سنجش از دور در منابع آبی، برف و یخ، کشاورزی، گسترش شهری، زمین شناسی، نقشه‌های پوششی و در مدیریت بحران کاربرد‌های بسزایی دارد.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به کاربرد سنجش از دور در کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی پایش زمین‌های زراعی، محدوده‌های زمین‌های زراعی و نقشه زمین کشاورزی نه تنها برای کشاورز اهمیت دارد بلکه برای جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌ها است. کشاورز اگر بخواهد مدیریت و امنیت غذایی داشته باشد باید تخمین مساحت و پیشبینی سطح زیر کشت را در اولویت قرار دهد. طی سال‌های اخیر کشورمان به سمت پایش خشکسالی حرکت کرده و روی کشاورزی تاثیر زیادی داشته است.

او افزود: بسیاری از بخش‌های کشاورزی ایران آبیاری‌های سنتی دارند و باتوجه به بحث خشکسالی که پیش آمده خیلی از زمین‌های کشاورزی به دلیل کم آبی زراعتی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد و این موضوع به ضرر کشاورز تمام می‌شود.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه یوسفی
۰۸:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
با سپاس از به اشتراک گذاری مطالب فوق، البته بنده کارشناس سنجش از دور می‌باشم.
آخرین اخبار