برخی افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیفیت خوبی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رانندگی کردن برای بسیاری از مردم در هرجای دنیا جذابیت خاصی دارد و سعی می‌کنند آن را هرچه سریع‌تر یاد بگیرند اما طبیعتا افرادی هم در این بین وجود دارند که یا از رانندگی هراس دارند و یا از شرکت در کلاس‌های رانندگی بیزار هستند.طبق شنیده‌ها، علت بیشتر هم این است که ترس قبول نشدن آزمون رانندگی را دارند؛ حالا این آزمون رانندگی در کشورهای جهان متفاوت است و هر کشوری شرط و شروط خودش را برای پذیرفتن شهروندان در این کلاس‌ها دارد.

مثلا از همین ایران خودمان شروع می‌کنیم اکثر افراد بر این باور هستند که آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و کیفیت خوبی ندارد و با 6 الی 12 جلسه کلاس آموزش کسی راننده نمی‌شود.

در ایران با قبول شدن در آزمون آیین‌نامه و آزمون عملی کار متقاضی تمام می‌شود اما در برخی کشورها این فرآیند به مراتب پیچیده‌تر است و نه‌تنها ماه‌ها، بلکه ممکن است سال‌ها طول کشد.

حتی با تعدادی از مربیان آموزش رانندگی هم که هم صحبت شدم به من گفتند که الفبا را یک سال طول می‌کشید که بیاموزید حالا چطور است وقتی به رانندگی می‌رسید می‌خواهید چند جلسه‌ای همه چیز را یاد بگیرید.

متأسفانه این خطرناک‌ترین نوع آموزش است و یا بیشتر هنرآموزان به فکر امتحانند یعنی می‌خواهند در کمترین زمان ممکن جلسات را بگذرانند. به خاطر همین آموزش در شهر و آن هم در نقاط خلوت شهر انجام می‌شود. 

تاپ//

متاسفانه به نظر می‌رسد که در كشور ما هنوز فرهنگ صحیح رانندگی و احترام به حقوق دیگران معنا پیدا نکرده است همچنین در جامعه ما شهروندان می‌توان گفت اصلا توجهی به خودروهای آموزش رانندگی ندارند و مشكلاتی را هم برای فرد و مربی به وجود می آورند و شاید بهتر باشد که پروسه گرفتن گواهینامه سخت‌تر شود و این طور نباشد که هنرجو بعد از گرفتن گواهینامه سریعا پشت خودرو بنشیند و رانندگی کند برای مثال حتی پلیس هم بر این باور است که داشتن مهارت نقش ویژه‌ای بر رانندگی دارد.

سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک تهران بزرگ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که بیشتر تصادفات در  تهران به علت عدم توجه به جلو است زمانی که عابران از عرض بزرگراه یا خیابان رد می‌شوند و از پل عابر استفاده نمی‌کنند و راننده‌ها به دلیل عدم توجه منجر به تصادف می‌شوند و حدود ۳۴ درصد تصادفات به این دلیل بوده است.»

سرهنگ علی سلیمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شرق استان تهران هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که «عدم توجه رانندگان به جلو بیشترین علت وقوع تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری است که برای حل این موضوع رانندگان وسایل نقلیه باید حین رانندگی حواسشان به جلو باشد و از انجام هر عملی مانند: خوردن و آشامیدن، استعمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه و وسایلی شبیه آن که باعث انحراف ذهن و اختلال در رفتار راننده وسیله نقلیه می‌شود، خودداری کنند.»

تاپ//

افزون بر این، هزینه‌های کلاس رانندگی هم که سرسام‌آور است یعنی کیفیت پایین و عملا هزینه‌های هنگفتی هم برای آن اخذ می‌کنند و نکته جالب این جاست که نرخ این کلاس‌ها هر روز در حال افزایش یافتن است و انگار هیچ کس بر آن نظارتی ندارد.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور نرخ مصوب هزینه‌های کلاس‌های رانندگی را از سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دریافت می‌کنند، افزود: «پلیس راهور در نرخ گذاری کلاس‌های رانندگی نقش جدی ندارد.

وی گفت:در جلساتی که با نمایندگان کانون آموزشگاه‌های رانندگی کشور داشتیم تاکید کردیم که هزینه‌ها را برای مردم کاهش پیدا کند چراکه هزینه‌های کلاس‌های رانندگی غیرمتعارف درحال افزایش است.»

اما تا به امروز خبری از کاهش قیمت کلاس‌های رانندگی نشده و همچنان این آموزشگاه‌ها در حال دریافت مبالغ بالای هستند بدون آنکه نظارتی انجام شود.اما در کشورهای دیگر اوضاع به چه صورت است؟ آنها چه شرایطی برای گواهینامه دارند؟ 

تاپ//

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در کشورهای دیگر

از کشور کانادا شروع می‌کنیم، در مرحله اول باید در سنجش بینایی و آزمون کتبی علائم راهنمایی و رانندگی بزرگراه‌ها قبول شوید تا بتوانید گواهی سطح ۱ بگیرید و پس از ۱۲ ماه می‌توانید در آزمون شرکت کنید که اگر موفق شوید به شما گواهینامه سطح ۲ تعلق می‌گیرد، اما با گذشت ۱۲ ماه دیگر، نوبت به آزمون G۲ می‌رسد که دشوارتر است و مهارت‌های پیشرفته رانندگی را محک می‌زند. با موفقیت در این آزمون می‌توانید گواهینامه کامل رانندگی دریافت کنید.

همچنین در اونتاریوی کانادا، در بهترین حالت برای کسب گواهینامه باید دو سال صبر کنید.

تاپ//

کشور دانمارک قوانین سختگیرانه‌ای دارد، یعنی اگر عاشق لایی و ویراژ در خیابان هستید در این کشور‌ها باید بسیار ثروتمند باشید وگرنه صورتحساب سنگین جریمه باعث میشود که حتی شما مجبور به فروش خودروی خود شوید همچنین گواهینامه رانندگی ایران در این کشور به اندازه ۳ ماه اعتبار دارد، اما اگر به صورت دائم می‌خواهید رانندگی کنید حتما باید گواهینامه رانندگی در این کشور را بگیرید اگر دارای گواهینامه از یک کشور اروپایی هستید می‌توانید به مدت ۷ ماه رانندگی در دانمارک را تجربه کنید.

تاپ//

در کشور کاستاریکا هم برای دریافت گواهینامه رانندگی باید سه آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید. اول باید آزمون تئوری بدهید، دوم آزمون عملی است. این تست عملی با شبیه ساز انجام می شود و با خیابان های واقعی کشور کاری ندارد. وقتی از دو آزمون تئوری و شبیه سازی بگذریم، نوبت به آزمایش پزشکی می رسد. فشار خون و بینایی تنها دو جزء از موارد آزمایش شده هستند. در کاستاریکا تنها زمانی می توانید گواهینامه بگیرید که علاوه بر آزمون های عملی و تئوری، از آزمایش پزشکی سربلند بیرون بیایید.

تاپ//

اما به راستی مسئله رانندگی آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که در کشور ما باید، مسئولان نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا نادیده‌گرفتن آن به نوعی بازی با جان مردم است پس بهتر است کمی نظارت بیشتری بر روند کاری و نوع آموزش کلاس‌های آموزش رانندگی شود تا هرکسی به راحتی و با گذراندن تنها چند جلسه فکر راننده شدن به سرش نزند زیرا عواقب چنین کاری آن هم بدون یادگیری مهارت‌های لازم و مشخص شاید جبران ناپذیر باشد؛ به امید روزی که آمار تصادفات در کشور ما به حداقل ممکن برسد و ناظران بر این حوزه هم با جدیت بیش از پیش کار خود را انجام دهند...!


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۲۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
به جناب سردار هادیانفر بفرمایید افغانی های مقیم کشور های دیگه که پول یک ساعت کلاس آموزش عملیشون 70 یورو بر میدارن میان ایران باهاش 20 جلسه کلاس میرن ایشون اگه میفرمایند کلاسهای آموزشی بی کیفیت هست دلیلش کارشناسهای آزمون هستند که بالاترین تایم ازمونش 5 دقیقس و فقط هم پارک دوبل میگیرن اگع راست میگرن ببرن تو سط شهر ببین طرف چکارس وقتی ملاک امتحان کرده پارک دوبل و سنجش مربی خوب قبولی ازمون هنرجوشه مربیهم فقط پارک دوبل به هنر جو یاد میده اول از خودتون شرو کنید سردار ضمنا ماشین و قطعاتش سر به فلک کشیده کرایه خونه معیشت زندگی لطفا خودتون یه تجربه مربیگری یکماهه داشته باشید بعد از پشت میز با مربی صحبت کنید موسسین اموزشگاهها هم که همه دزدن راننده ها رو برای خودشون جدا میکنن پول بنزین به مربی نمیدن جدیدا هم که از مربیا مالیات هم کم میکنن میزارن جیبشون
Iran (Islamic Republic of)
سعیدملکی کازری
۱۷:۲۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
طرف موتور سواری بلد مشکلی نیست پول میده گواهینامه میخره یه تصدیق میخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
آموزش اولیه عملی رانندگی اول باید با ماشینای اتوماتیک باشه و بعد که طرف چارچوب رانندگی دستش اومد نوبت یاد دادن طرز عوض کردن دنده است
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۱۴:۲۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
با نیم ساعت رانندگی در خیابان های شهر می توانید جواب سوال خود را دریابید.
در ایران نه عابرین پیاده و نه رانندگان به حقوق یکدیگر احترام نمی گذارند. اصلا خطوط عابر پیاده معنا و مفهوم خاصی برای رانندگان ندارد ، عابرین پیاده هم چه چراغ سبز باشد و قرمز باز هم از خیابان عبور می کنند .
چراغ راهنما هم معنا و مفهوم خاصی ندارد و بطور کلی در خودرو چراغ راهنما زاید می باشد.
بوق خودروها واقعا برای سلامتی انسانها مضر می باشد ، حدود ۹۵ درصد بوق هایی که زده می شود واقعا بی مورد می باشد و پلیس متاسفانه در این خصوص هیچ نظارتی ندارد .
موتورسیکلت ها که به حال خود رها شده اند و از وقتی که انواع و اقسام پیک های موتوری و اینترنتی رواج پیدا کرده این موضوع حادتر شده است و خیلی از مشکلات دیگر و در تمامی این موارد پلیس فقط نقش تماشاچی را دارد و اوج هنر پلیس جریمه کردن رانندگان می باشد که با نصب دوربین ها این کار را به نحو احسن انجام می دهد در صورتی که پلیس دارای وظایف راهنمایی و رانندگی نیز می باشد که به نظر من پلیس به هیچ عنوان به وظایف راهنمایی و رانندگی خود عمل نکرده است .
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۴۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
همه چی خوبه.استاندارد تصدیق رانندگی هم در سطح دیگر مولفه های کشور می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
بحث سخت گیری در گواهینامه به کنار، بحث نظارت به رانندگی هم در ایران خبری نیست! طرف با سرعت سرسام آور در جاده میره و یا چراغ قرمزها رو راحت رد میکنند و کسی نیست که جلوشون رو بگیره و یا با موتور سیکلت هایی که ویراژ میدن و یا سن زیر هجده سال هستند و وسیله بر میدارن و یا بعضی ها اصلا گواهینامه ندارند و پشت ماشین سفر بین شهری میرن و اصلا کسی جلوشون رو نمیگیره که مدارک رو چک کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
بحث سخت گیری در گواهینامه به کنار، بحث نظارت به رانندگی هم در ایران خبری نیست! طرف با سرعت سرسام آور در جاده میره و یا چراغ قرمزها رو راحت رد میکنند و کسی نیست که جلوشون رو بگیره و یا با موتور سیکلت هایی که ویراژ میدن و یا سن زیر هجده سال هستند و وسیله بر میدارن و یا بعضی ها اصلا گواهینامه ندارند و پشت ماشین سفر بین شهری میرن و اصلا کسی جلوشون رو نمیگیره که مدارک رو چک کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
سلام همه نظر دادین بریدین دوختین ولی یک بار از حال مربی سوال کردین پرسیدین شما دارین به عنوان مربی آموزشگاه کار می‌کنید آنقدر کار سنگین وسختی از لحاظ روحی دارین کسی هست از شما همایت بکنه حقوق. استحلاک. بیمه. ومزایای دیگر به شما تعلق میگیره وقتی از پایه کار اشتباه هستش چه انتظاری میخواین از آموزشگاه یا مربی داشته باشین مربی از جان ومال خودش بگذره هیچی هم در ماه نگیره چون کارآموز میخواد راننده بشه بقیه گشورها هم اینجوری قوانین دارن. کشورهای دیگه اول مربی یا کارمند آموزشگاه رو تامین میکنن تا دقدقه هیچی نداشته باشن بعدا آموزش رانندگی رو به نحو احسن به کارآموز یاد میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
تو ایران مربی تمام مراحل پشت سر میزاره تا مربی بشه کمترین حقوق کشور میگیره بیمه و مزایا که صفر سوخت و اسنعلاکش همه آزاد حساب میشه امنبت شغلی وجود نداره تازه در طول روز علاوه بر آموزش باید فحش ناسزای بقیه رانندهها هم تحمل کنه باز از مربی انتظار میره تو ۱۲ جلسه یه راننده تمام عیار بدون عیب و نقص تحویل بده ای کاش بجای نظر دادن مردم و مسئولان یکم تحقیق و حمایت میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۵ مهر ۱۴۰۰
به نظرم برای اینکه الودگی هوا رفع کامل بشود گواهینامه جدید صادر نکنید و ان قبلی ها را هم از دور خارج کنید تا جمعیت خودرو ها کم بشود و به جای ان دوچرخه را باب کنید دانش اموز معلم و ... همگی با دوچرخه یا پای پیاده مسافرت کنند. هم چاقی میاد پایین هم الودگی کم می شود و هم تصادف نداریم و هم سیاست های غلط دولت اصلاح می شود. برای سفر بین استانی گواهی تردد را باب کنید مثل اسکاندیناوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
كاش فقط در حد مقايسه ايران و كشورهاي ديگه باقي نمونه.
بايد قوانين رانندگي در ايران اصلاح بشه.
بعضيا خيلي خيلي بد و خطرناك مي رونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
به یک مسئله هیچکدوم از دوستان توجهی نمیکنند افرادی که به آموزش هنر آموزان رانندگی میپردازند به هیچ عنوان صلاحیت آموزش دادن را ندارند آیا قانونی برای آموزش دهندگان آموزشگاه های رانندگی وجود دارد آیا آزمونی برای استخدام این افراد برگزار میشود آیا آموزش دهنده باید دارای شرایط خاصی باشد اغلب مربیان آموزش اغلب به هیچ عنوان صلاحیت آموزش دادن را ندارند چون نه به قوانین آگاهی دارند و نه خودشان تبهری در رانندگی دارند. برای آموزش زبان مربی آموزشی باید دوره هایی را گذرانده باشد امتحان تئوری و عملی بدهد تا بتواند در آموزشگاه زبان مشغول به تدریس شود برای آموزش رانندگی چطور ؟امروزه این آموزشگاه ها فقط به آموزش مجرمین میپردازند .مربی در حال استفاده از گوشی همراهش میباشد و شاگردش بی توجه ورود ممنوع میرود بدون راهنما تغییر مسیر میدهد تمامی خلاف ها را انجام میدهد و مربی ناواردش هم مشغول استفاده از تلفن همراه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
فجایع شلمچه رو چرا پوشش نمیدین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
چطور
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
قوانین رانندگی تو ایران و شرایط دادن گواهینامه افتضاحه.....
تو ایران کافیه یکم سر کیسه رو شل کنی
یا اون روز افسر آزمون حالش خوب باشه
یا یکم خوشکل باشی و موهاتو افشون کنی و کمی هم عشوه بیای برای افسر
گواهینامه هواپیما هم بهت میده.............!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تو ایران که قبول یا رد شدن هنرجوی رانندگی در ازمون شهری بستگی به احوال افسری که ازمون میگیره داره،و همچنین پارتی
۱۲۳
آخرین اخبار