باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

خط دوم قطار شهری اصفهان نیازمند اعتبار/ بخش خصوصی به کمک بیاید

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دریافت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خط دوم قطار شهری و خرید چهار واگن برای خط یک در شورا به تصویب رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، خط دوم قطار شهری اصفهان به طول ۲۵ کیلومتر، شمال شرق اصفهان را به غرب شهر متصل می‌کند، طبق برنامه‌ریزی مدیریت شهری، حفاری مکانیزه خط دو از شمال شرق در باند شرقی به طول حدود ۱۴،۵ کیلومتر از اسفند ۹۷ آغاز شد؛ برای این قسمت ۱۶ ایستگاه در نظر گرفته شده که احداث ۱۲ ایستگاه در حال اجراست، از اواخر سال گذشته نیز  حفاری از جبهه غربی آغاز شده است.

تاکنون برای اجرای خط دوی مترو دو میلیون و ٢٠٠ هزار مترمکعب خاکبرداری شده   که معادل ٣۶۶ هزار کامیون حمل خاک پشت سر هم از اصفهان تا استانبول است، همچنین در این طرح۷۸۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی شده که معادل ۱۳۰ هزار میکسر حمل بتن پشت سرهم از اصفهان تا تبریز است، آرماتور مورد نیاز طرح نیز ۷۵ میلیون کیلوگرم، معادل میزان آرماتور مورد استفاده برای ساخت ۲۰ هزار واحد آپارتمان است.


بیشتر بخوانید 


متروسازی با بدهی و کمبود اعتبار

محمدرضا بنکدار هاشمی مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان  در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضع خط دوم متروی اصفهان  گفت:

در تعریف جدید، مراحل خط دوی قطارشهری از سه به شش فاز تغییر کرد، بر این اساس مرحله اول از دارک تا لاله تعریف شده که از سال ۹۶ تا کنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده و شهرداری نیز ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است، منابع این مرحله به اتمام رسیده و اکنون ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم.

او افزود: مرحله دوم از ایستگاه کهندژ تا خیابان خلجا تعریف شده است، هر ایستگاه یک پیمانکار جداگانه دارد، ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این فاز دریافت شده است از این مقدار ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ۵۰ میلیارد تومان نیز از منبعی دیگر هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، بیان کرد: در فاز سوم از میدان امام حسین تا میدان قدس قرار بوده ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که ۳۰۰ میلیارد تومان آن با اوراق مشارکت و ۱۵۰ میلیارد تومان آن از منابع دیگر تأمین و هزینه شده است.

بنکدار هاشمی اضافه کرد: برای مرحله چهارم ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که ۴۳۰ میلیارد تومان را بانک سپه و مابقی را بانک شهر پرداخت می‌کند. 

او ادامه داد: مرحله پنجم نیز دپوی خط دو است و با توجه به مشکلاتی که در تملک زمین این فاز وجود داشته، اجرای آن به تعویق افتاده است، در بودجه ۱۴۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان باید در این مرحله هزینه شود، بنابراین درصددیم تملک آن را امسال کامل کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها احداث ایستگاه‌های خط دو باید پیش از ورود تی بی ام اجرا شود، بنابراین برای ساخت این ایستگاه‌ها مشکلات ترافیکی برای شهروندان ایجاد نمی‌شود، همچنین در کاهش هزینه‌ها نیز تأثیر بسزایی داشته است، در این زمینه از ایستگاه دارک تا لاله همه ایستگاه‌ها پیش از ورود تی بی ام آماده شده است.

خط دوی قطار شهری اصفهان نیازمند اعتبار؛ بخش خصوصی به کمک بیاید

فقط ۳۲ درصد پیشرفت اجرایی، در دو سال

بنکدار هاشمی اذعان کرد: مجموع پیشرفت خط دو در دو سال و نیم اخیر۳۲ درصد در بخش سازه و عمران بوده است و از مدیریت شهری درخواست حمایت و پیگیری داریم تا در این دوره مدیریت شهری، خط دو به طور کامل راه اندازی شود.

او اظهار کرد: برای تجهیزات و تأسیسات خط دو نیز به صورت موازی اقدامات در حال انجام بوده و قرارداد آن با شرکت مپنا بسته شده و در صدد جذب منابع دولتی برای این بخش هستیم.

به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان، به جز هزینه واگن‌ها، خط یک حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

بنکدار هاشمی افزود: توسعه خط یک از ایستگاه قدس به سمت دانشگاه صنعتی نیز در دستور کار بوده و به دلیل آنکه از روی پل می‌گذرد به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان آن را عملیاتی کرد.

پایان مطالعات خط سه قطارشهری اصفهان

او گفت: در فاز چهارم خط دو مترو، در طراحی اولیه احداث ایستگاه امام علی (ع) نیاز به آزادسازی ۱۰ هزار متر مربع از بافت تاریخی داشت بنابراین طراحی این بخش تغییر کرد و در ایستگاه ابن‌سینا و امام علی (ع) تغییرات قابل توجهی صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اضافه کرد: هیچ چراغ راهی برای مسیر کهندژ تا خمینی شهر نداریم، ۳۰ مگاوات برق نیز برای خط دو خریداری شده که ماهیانه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان هزینه برای اقساط آن پرداخت می‌شود.

بنکدار هاشمی ادامه داد: به طور کلی حدود هشت هزار میلیارد تومان برای بخش سازه خط دو باید هزینه شود که تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است البته این مبلغ اکنون به میزان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

او اظهار کرد: با وجود همه مشکلات، خط سه قطار شهری اصفهان از میدان آزادی تا پایانه زندان تعریف شده که مطالعات اولیه آن انجام شده و می‌توان آن را نیز در دستور کار قرار داد.

خط دوی قطار شهری اصفهان نیازمند اعتبار؛ بخش خصوصی به کمک بیاید


بخش خصوصی برای احداث مترو به میدان بیاید

محمد نور صالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر از روند پیشرفت خط دو مترو اصفهان گفت: با توجه به رقم‌های سنگینی که برای احداث مترو باید هزینه شود، استفاده از توان بخش خصوصی در این زمینه بررسی می‌شود و به نظر می‌رسد این کار به تکمیل سریع‌تر طرح کمک کند.

او افزود: با تکمیل این طرح کلان شهری در مدت زمان کمتر، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، مردم نیز می‌توانند زودتر از مزایای آن بهره‌مند شوند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حفاری تونل خط دو از دارک تا نزدیک میدان لاله تکمیل شده و به زودی به این میدان نیز خواهد رسید، همچنین از سمت دیگر حفاری تونل مترو از ایستگاه کهندژ تا میدان امام علی (ع) آغاز شده و قرار است این دو حفاری از دو طرف در میدان امام حسین (ع) به یکدیگر برسند.

نورصالحی بیان کرد: ۱۶ ایستگاه در این مسیر ۱۵ کیلومتری پیش بینی شده که احداث ۱۳ ایستگاه در حال اجراست، اما این عملیات با تأخیر مواجه است که از مدیران سازمان قطار شهری خواسته شده تا برنامه جبرانی و زمان بندی نهایی را ارائه کنند تا مشخص شود پروژه در چه موقعیتی قرار گرفته است.

تصویب خرید اوراق مشارکت برای تامین هزینه‌ها
 

او تصریح کرد: با توجه به اینکه خط دو از منطقه ۱۴ و محدوده زینبیه به سمت مرکز شهر حرکت می‌کند، اجرای طرح منجر به ارتقای کمی و کیفی این منطقه کمتر برخوردار نیز خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، افزود: تاکنون ۳۲ درصد از کار ساختمانی و ۱۲ درصد از بخش تأسیسات مکانیکی، ناوگان و … خط دو مترو اصفهان اجرایی شده است.

نور صالحی با بیان اینکه بر اساس برآورد‌ها برای بهره برداری کامل از خط دو مترو اصفهان ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است گفت: یکی از مصوبات اخیر شورای اسلامی شهر اصفهان، تصویب دریافت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل خط دوی قطار شهری و خرید چهار واگن برای خط یک بوده است.

خط دوی قطار شهری اصفهان نیازمند اعتبار؛ بخش خصوصی به کمک بیاید


منفعت تکمیل قطار شهری برای مردم و دولت

عباس حاج رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصاد، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، با تاکید بر اینکه حمایت دولت و در رأس آن رئیس جمهوری برای تکمیل خطوط مترو در کلانشهر‌ها به ویژه خط دو اصفهان در نهایت به نفع دولت و مردم خواهد بود، گفت: اجرای خط دوی قطار شهری اصفهان از دوره چهارم آغاز شد و با قدرت در دوره پنجم ادامه یافت که شورای ششم نیز سعی دارد با جذب منابع مالی این طرح کلان را به سرانجام برساند.

او افزود: هر چقدر بتوانیم باید برای جلب حمایت جدی دولت و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به منظور تمکیل طرح‌های کلان اقدام کنیم هرچند از طرح‌های کوچک و محلی نیز نباید غفلت شود، چون گاهی یک محله را آباد می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: برای جلب مشارکت بخش خصوصی سقفی قائل نمی‌شویم، خط سه مترو یک پروژه با هزینه هنگفت است که با مشارکت بخش خصوصی می‌توان آن را اجرا کرد.

حاج رسولی‌ها تاکید کرد: در‌های شورای شهر به روی شهروندان باز است و از ایده‌های مردم در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استقبال می‌کنیم تا بتوانیم مشکل محلات را رفع کنیم و با مشارکت مردمی چالش‌هایی را که نتیجه مشکلات اقتصادی است، پشت سر بگذاریم.

اشتغال هزاران نفر برای بهره‌برداری خط دو مترو

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر از روند پیشرفت خط دو مترو اصفهان، گفت: امید است بتوان سرعت اجرای طرح را بیشتر کرد به طوری که در پایان این دوره مدیریت شهری، خط دو مترو نیز به بهره برداری برسد.

او با اذعان به وجود مشکلاتی در مسیر ساخت خط دو، افزود: شاید مردم از عملیاتی که در زیر زمین در حال اجراست اطلاع نداشته باشند، اما در عمق بیش از ۲۰ متری شهر اصفهان، اکنون هزاران نفر مشغول به کار هستند تا خط دو به بهره برداری برسد و در اختیار مردم قرار گیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان پیش بینی کرد: احتمالاً در دو سال آینده، مسیر کهندژ به میدان امام حسین (ع) بهره برداری خواهد شد، اکنون حفاری این تونل از دو طرف با تی بی ام در حال انجام است.

قربانی تاکید کرد: شورای ششم برای توسعه مترو مصمم است و تلاش خود را برای ارتقای سامانه‌های حمل و نقل عمومی اصفهان دو چندان می‌کند.

کارگاه زیرزمینی خط دوم قطار شهری اصفهان از کم برخوردارترین محلات در شمال شهر شروع می‌شود، در ایستگاه میدان امام حسین (ع) در مرکز شهر با خط یک تقاطع پیدا می‌کند و مسیر ۲۰ کیلومتری اش را، در همسایگی غرب اصفهان به پایان می‌رساند. امید و توجه شورای ششم، غلبه بر مشکلات مالی و ... برای تکمیل خطوط دو و سه مترو برای ارتقای تردد شهروندان و کاهش بار سفر‌های درون شهری است.

گزارش از فائزه عباسپور
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.