نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

اطلاعات زیادی از کائنات داریم، اما به رغم تمامی این اطلاعات هنوز دقیقاً نمی‌دانیم در کائنات چه خبر است. خوشبختانه به لطف پیشرفت فناوری، دانشمندان پرده‌های بیشتری از راز‌های کائنات برداشته‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اطلاعات زیادی از کائنات داریم، اما به رغم تمامی این اطلاعات هنوز دقیقاً نمی‌دانیم در کائنات چه خبر است. خوشبختانه به لطف پیشرفت فناوری، دانشمندان پرده‌های بیشتری از راز‌های کائنات برداشته‌اند. این شرایط باعث شده تا نظریه‌های جالبی درباره دلایل ایجاد کائنات مطرح شود.

در این نظریه‌ها به آینده کائنات هم پرداخته شده است. این نظریه‌ها نه‌تن‌ها برای دانشمندان، بلکه برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند سر از اسرار کائنات در بیاورند هم جالب است. به همین منظور در ادامه با هم نگاهی به نظریه‌های عجیبی درباره کائنات می‌اندازیم که هوش از سر شما می‌برد.

نظریه دنیای غشایی

همان‌گونه که حتماً شنیده‌اید، در دنیایی سه‌بعدی زندگی حضور داریم. بر اساس این نظریه، در ۳ مسیر مستقیم حرکت می‌کنیم. در این بین نظریه‌هایی هم وجود دارد که از وجود بعد‌های دیگری خبر می‌دهد. یکی از این نظریه‌ها، نظریه دنیای غشایی (BraneWorld)، است. در این نظریه بعد بالاتری هم وجود دارد که به آن «بالک» (Bulk)، گفته می‌شود. دنیای سه‌بعدی ما در داخل این بعد بالاتر، شناور است.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

این نظریه واقعاً عجیب‌و‌غریب است، اما با در نظرگرفتن نظریه دنیای غشایی می‌توان به پرسش‌های مهمی در فیزیک پاسخ داد. لیزا رندال (Lisa Randal)، از دانشگاه هاروارد و رامان ساندرام (Raman Sandrum)، از دانشگاه مِریلند، مدلی از دنیای غشایی را پیشنهاد داده‌اند که نامتقارن‌بودن نیرو‌های داخل اتم را دلیلی بر وجود دنیای‌های غشایی موازی با دنیای ما می‌داند. در حال حاضر دلایل محکمه‌پسندی برای اثبات نظریه دنیای غشایی وجود ندارد. با این حال از آن دسته نظریه‌هایی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن رد شد.

نظریه بیگ اسپِلَت

در آینده‌ای بسیار دور، کهکشان‌ها نهایتاً به اندازه‌ای از هم دور می‌شوند که نور یک کهکشان به کهکشان دیگر نمی‌رسد. با این حساب وقتی که ستاره‌ها سرد می‌شوند و می‌میرند، زمانی فرا می‌رسد که دیگر نور و گرمایی در کهکشان باقی نمی‌ماند. این شرایط باعث می‌شود کائنات، سرد و بی‌نور شود و در خلاء قرار بگیرد.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

ممکن است با خود فکر کرده باشید که این وضعیت به معمای پایان همه‌چیز است. اما بر اساس یک نظریه جالب، چنین رویدادی می‌توان آغاز کائنات جدیدی را فراهم کند. این شرایط کائنات را در چرخه تکرار قرار می‌دهد. نظریه دنیای غشایی را که در بالا به اشاره کردیم را به خاطر دارید؟

این شرایطی است که یک دنیای غشایی سرد و خالی با دنیای غشایی دیگری برخورد می‌کند. با در نظر گرفتن فراهم‌بودن زمان کافی، این اتفاق درنهایت رخ خواهد داد. نیل تاروک (Neil Tarok) و پل استِین‌هارت، کهکشان‌شناس‌های برجسته، بر این باور هستند که چنین برخوردی میان دنیا‌های غشایی، انرژی لازم برای ایجاد یک کائنات جدید را فراهم می‌کند.

کائنات‌های سرشار از پلاسما

بیگ‌بنگ (Big Bang)، همچنان به عنوان پرطرفدارترین نظریه در میان کائنات‌شناسان به حساب می‌آید. در نظریه بیگ‌بنگ، ۲ شاخصه مهم وجود دارد. گسترش کائنات و تابش زمینه کیهانی. از قرار معلوم پس از بیگ‌بنگ، کائنات کوچک‌تر و داغ‌تر بود. با این حال کائنات پر شد از پلاسمای درخشان، شبیه چیزی که در خورشید وجود دارد. ما هنوز مراحل پایانی این فاز بسیار گرم را در قالب دریایی از پرتو‌های نورانی که سراسر فضا را پر کرده، مشاهده می‌کنیم. گسترش کائنات در بازه زمانی میلیارد‌ها سال باعث شد تا این پرتو‌ها سردتر شود و به زیر ۲۷۰ درجه سانتی‌گراد برسد. این پرتو‌ها به‌رغم سردشدن، هنوز هم توسط رادیوتلسکوپ‌ها ردیابی می‌شود.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

تابش زمینه کیهانی عملاً در تمامی جهت‌ها پرتو دارد. با این حال اگر کائنات همیشه با سرعت فعلی در حال گسترش بود، امکانی برای تعریف تابش زمینه کیهانی وجود نداشت. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که تابش زمینه کیهانی از مرحله گسترش بسیار سریع در کمتر از یک ثانیه پس از بیگ‌بنگ گذر کرده و به ناگاه از مقیاس فرو اتمی به ابعادی برابر با چندین هزار سال نوری افزایش حجم داشته است.

کائنات هولوگرافیک

برای توضیح این نظریه باید یک هولوگرام امنیتی را در نظر بگیرید. چنین هولوگرام‌هایی عموماً چیزی ۲ بعدی هستند که یک تصویر سه‌بعدی کامل را به نمایش می‌گذارند. بر اساس نظریه کائنات هولوگرافیک، تمامی کائنات سه‌بعدی ممکن است توسط سرحد‌های دو بعدی رمزگشایی شود.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

به زبان ساده‌تر نظریه کائنات هولوگرافیک، از زندگی در دنیایی شبیه‌سازی شده خبر می‌دهد. ایده زندگی در دنیای شبیه‌سازی‌شده ممکن است در نگاه اول نه چندان جالب به نظر برسد، اما این برتری را دارد که نظریه‌ای است که از لحاظ علمی می‌توان آن را امتحان کرد. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان انجام شد، مشخص کرد این نظریه با الگوی متغیر مشاهده شده در تابش زمینه کیهانی هماهنگی دارد.

نظریه حالت پایدار کائنات

در حال حاضر ناسا نظریه بیگ‌بنگ را بهترین نظریه برای توضیح درباره آغاز کائنات می‌داند. بر اساس این نظریه، کائنات در ابتدا در هم پیچیدگی زیادی داشت و با گذشت میلیون‌ها سال، در هم پیچیدگی کمتری پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد. با این حال نظریه بیگ‌بنگ، تمامی دانشمندان را قانع نکرده است. به همین دلیل دانشمندانی هستند که اعتقاد دارند حتی کائناتی که در حال گسترش است نیز در نهایت ثابت می‌ماند.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

به این نظریه، حالت پایدار کائنات (The steady-state universe)، گفته می‌شود. بر اساس این نظریه، با دورشدن کهکشان‌ها از یکدیگر، ماده هیدروژن‌مانندی در فضای بین کهکشان‌ها قرار می‌گیرد. این ماده باعث ایجاد کهکشان‌های جدیدی می‌شود. همان‌گونه که از نام نظریه حالت پایدار کائنات پیداست، در این نظریه به رغم اینکه همیشه ماده جدیدی تولید می‌شود، کائنات در حالتی پایدار قرار دارد. بر اساس نظریه حالت پایدار کائنات، جهان آغاز و انتهایی ندارد.

نظریه چندجهانی

بعضی از دانشمندان بر این باور هستند زمانی که کائنات ما در مرحله گسترش متوقف شد، فقط حبابی کوچک در دریایی بزرگ از فضای روبه گسترش بود. بر اساس نظریه چندجهانی (The MultiVerse)، کهکشان‌های دیگری هم در قسمت‌های مختلف کائنات دائما ایجاد می‌شود.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

این کهکشان‌ها، کائناتی چندجهانی را تشکیل می‌دهد. این نظریه به مجموعه‌ای فرضی از جهان‌هایی اشاره می‌کند که فضا، زمان، ماده و انرژی خاص خودشان را دارند. در هر کدام از این جهان‌ها، قوانین فیزیکی مشخصی وجود دارد. نظریه چند‌جهانی یکی از جالب‌ترین نظریه‌ها درباره کائنات به حساب می‌آید. این نظریه به دنیای ادبیات هم راه پیدا کرده و داستان‌های جالبی را سراغ داریم که در چندین جهان مختلف رخ می‌دهد.

برداشت نادرست از جاذبه

نظریه‌هایی که درباره کائنات وجود دارد وابسته به درک دقیقی است که از جاذبه داریم. جاذبه تنها نیروی فیزیک است که در ابعاد بسیار بزرگ در حد کائنات تاثیر می‌گذارد. با این حال جاذبه به تنهایی نمی‌تواند برای بررسی‌های مشخص نجومی توضیح داشته باشد. اگر سرعت ستاره‌ها را در گوشه‌و‌کنار کهکشان اندازه بگیریم، این ستاره‌ها بسیار سریع حرکت می‌کنند تا در مدار باقی بمانند. تنها چیزی که جلوی خروج ستاره از مدار را می‌گیرد، جاذبه کششی کهکشانی است که آن را مشاهده می‌کنیم. این شرایط برای کهکشان‌ها نیز صدق می‌کند. به عبارت دیگر جاذبه ماده مشهود، نیروی قوی برای نگه‌داشتن کهکشان‌ها در کنار یکدیگر است.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

برای توضیح بیشتر درکی که از جاذبه داریم، ۲ راه‌حل وجود دارد. راه‌حل اول که در بین دانشمندان محبوبیت بیشتری دارد به ماده تاریک (Dark Matter)، اشاره می‌کند. این ماده فقدان جاذبه را جبران می‌کند. در این بین دانشمندان دیگری هم بر این باور هستند که ما برداشت نادرستی از جاذبه داریم. این دانشمندان معتقدند تعریف فعلی ما از جاذبه باید با مفهوم جدیدی با نام دینامیک نیوتونی اصلاح‌شده (Modified Newtonian Dynamics)، جایگزین شود. در حال حاضر اطلاعات کاملی از ماده تاریک و دینامیک نیوتونی اصلاح‌شده وجود ندارد. با این حال چه‌بسا مفهومی که فعلاً از جاذبه داریم نادرست باشد.

نظریه فضا زمان فوق مایع

حتی اگر باور داشته باشیم که فضا سه‌بعد دارد، باز هم بعد چهارمی با نام زمان را نمی‌توان نادیده گرفت. با این حساب می‌توان وجود کائنات را با چهار بعد فضا زمان متصور شد. بر اساس بعضی از نظریه‌ها، کائنات را نمی‌توان به ستاره‌ها و کهکشان‌ها محدود کرد. برای بررسی کائنات باید ماده‌ای فیزیکی، شبیه به اقیانوسی از آب را در نظر داشت. بر اساس نظریه فضا زمان فوق مایع (Space Time SuperFluid)، همانند آب که از مولکول‌های بی‌شماری تشکیل شده، فضا زمان نیز از ذرات میکروسکوپی تشکیل شده است. این ذرات در سطحی بسیار عمیق‌تر از ابزار‌های تشخیص ذرات وجود دارد.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

نظریه فضا زمان فوق مایع، فضا و زمانی را ترسیم می‌کند که فوق‌مایع است و هیچ مقاومتی در برابر جاری‌شدن ندارد. این ماه به ذرات متلاطم بسیار ریزی تقسیم می‌شود و ممکن است از حالت کهکشانی درست شده باشد. برای توضیح‌دادن نظریه فضا زمان فوق‌مایع، می‌توان این‌گونه گفت که اگر دنیا در حال چرخیدن باشد، بعد چهارم فوق‌العاده رسانایی تحت‌تاثیر این چرخش قرار می‌گیرد و پراکنده می‌شود. این چرخش‌ها، ساختار‌هایی مانند کهکشان‌ها را گسترش می‌دهند.

نظریه شبیه‌سازی

تمامی نظریه‌هایی که تاکنون به‌آن‌ها اشاره کردیم، ماحصل تحقیقات دانشمندان بودند. در این بین، نظریه‌ای که اکنون به آن اشاره می‌کنیم، توسط فلاسفه مطرح شده است. برخی از فلاسفه معاصر، احتمال می‌دهند کائنات توسط رایانه‌های بسیار پیشرفته‌ای شبیه‌سازی شده باشد.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

اگر اهل تماشای فیلم‌های پرهیجان باشید، حتماً با نظریه دنیای شبیه‌سازی‌شده در فیلم ماتریکس (Matrix)، آشنا شده‌اید. از آنجایی که این نظریه هیچ پشتوانه علمی ندارد، با علم‌و‌دانش نمی‌توان آن را امتحان یا اثبات کرد. با این حال فیلسوفان مطرحی را سراغ داریم که مدعی هستند در یک دنیای کاملاً شبیه‌سازی‌شده زندگی می‌کنیم.

نظریه سفر خویش‌کامگی کائنات

قدرت جاذبه بر اساس چندین ثابت اصلی مانند الکترومغناطیس و نیرو‌های درون‌اتمی مشخص می‌شود. تا جایی که علم ثابت کرده، این اعداد، می‌توانند هرگونه ارزش کاربردی داشته باشند. اما اگر ارزش آن‌ها به مقدار بسیار کمی تغییر کند، کائنات با چیزی که اکنون می‌شناسیم تغییرات مهمی پیدا می‌کرد.

نظریه‌های عجیبی از کائنات که هوش از سر شما می‌برد

به زبان ساده‌تر تغییر ثابت‌های الکترومغناطیس و نیرو‌های درون‌اتمی، زندگی ما انسان‌ها و تمامی محیط اطرافمان را کاملاً دگرگون می‌کرد. چه بسا که اگر محاسبات کائنات به این گونه انجام نمی‌شد، وجود ما انسان‌ها غیرممکن بود. به همین دلیل برخی از افراد، مدعی هستند کائنات با دقت بسیار زیاد برای زندگی و دگرگونی پیوسته انسان‌ها طراحی شده است. نظریه سفر خویش‌کامگی کائنات (Cosmic ego-trip)، یکی دیگر از نظریه‌هایی درباره کائنات است که اثبات آن با علم‌و‌دانش اکنون انسان بعید به نظر می‌رسد.

 

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

 

برچسب ها: کائنات ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۳۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
هاوکیز به این نتیجه رسیده که تمام اتفاقات کائنات از بیگ بنگ تا به امروز رو لحظه به لحظه ش رو میشه توضیح داد و این نشان دهنده پیشرفت بسیار بالای علم است تمام اتفاقات این عالم توضیح علمی دارد تاکید میکنم تمام اتفاقات ازشروع تا به الان صرف اینکه دانشمندان در مورد یک اتفاق نمیتوانند توضیح دهند دلیلش نمیتواند معجزه و خرافات خنده داره و غیر علمی باشد بلکه نرسید علم انسان به اون اندازه است .مثال:کالیله گفت زمین گرد است و ...میخواستند آتشش بزنند که حرفش را پس گرفت در یک شب یک تومور سرطانی کاملا از بین میرود دکترها آزمایش میکنند میگویند هیچ اثری از آن نمیبینیم معجزه شده و هزاران خرافه گویی اما نمیگویند علم به آنجا نرسیده که دلیل از بین رفتن آن را بفهمیم اگر ۲۰۰ سال پیش یک نفر در مورد گوشی موبایل در جامعه صحبت میکرد همه در برابرش موضع گیری میکردند چون آن روز هیچ کس نمیتوانست توضیح علمی برایش پیدا کند پس التماس تفکر به دوستانی که فکر میکنند همه اینها کار از ما بهتران است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی همه چیز معلوم می‌شود که امام زمان علیه السلام ظهور کند شکوفایی علم و عقل آغاز مي شود
Iran (Islamic Republic of)
سلطانی
۰۲:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
آخر چرا این عظمت خدا را فقط محدود به یک شبه جزیره افسانه ای میبینید! از بی انتهایی کاینات واز
خدای تمام هستی که زمین اصلا درآن دیده نمیشود،شرم نمیکنید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ما انسان ها در بین این جهان هستی اندازه ی یک میکروب هم نیستیم


چقدر جهان هستی بزرگه یعنی ارم مغزش قد نمیده!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
اینکه آفرینش خداوند بی نهایت بزرگه هیچ شکی نیست

ولی خیلی از این فرضیه ها تو چند سال آینده و با پیشرفت علم رد خواهد شد

مثل نظریه داروین که گفته بود ما انسانها از نسل میمون هستیم ولی با پیشرفت علم فرضیش رد شد

میخوام بگم هیچ کدام از این فرضیه ها نمی‌تواند عظمت جهان آفرینش رو به تصویر بکشونه.
United States of America
خخخخخ
۱۹:۴۹ ۰۴ دی ۱۴۰۰
اتفاقا نظریه اداروین تایید شده رد نشده
Iran (Islamic Republic of)
sadegh
۱۵:۲۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
هر آنچه در بدن ما هست در عالم هستی هم وجود دارد.خلاصه اینکه دنیا چیزی جز خود ما وما چیزی جز کائنات نیستیم . ذراتی که در ما وجود دارد در عالم هست .مانند سلولهای بدن ما و لایه های همین زمین و مثال دیگر لایه ازن که محافظ زمین از برخود اجرام سماوی است و غشای مغز که از برخورد ضربات سنگین به مغز جلوگیری میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
مغز انسان توان پردازش چنین چیزی را ندارد ... . تمام این چیز ها وقتی معلوم میشود که ما می‌میریم ... . من خودم هم دوست دارم کلی ترین چیز ها را بدانم اما بیایید پی زندگی خودمان باشیم تامرگ ... .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۵۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
تمام مشکل از جایی شروع میشه که انسان خودش رو منشا و معیار هستی قرار میده و بر این اساس اندازه و مقیاس ها رو محاسبه میکنه بخاطر اینه که همه چیز انقدر بزرگ و غیر قابل تصوره
ما خیلی کوچیکیم وگرنه این چیزا انقدر بزرگ نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
یعلم غیب السموات و الارض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
در یک کلمه ما هیچیم و مای انسان میخواهیم راز خلقط تمام عناصردر عالم را کشف کنیم مای هیچ خلقط هر عنصری با عناصردیگری در ارتباط بوده یا خیلی راحت درارتباط هستندو علم ما به حدی نریسده و نخواهد رسیدچون کائنات رو به جلو هست شاید ما بتوانیم در زندگیمان چیزهای جدیدی کشف کنیم اما کائنات قبل از شکل گیری زمین درحال شکل گرفتن از حالت توهی بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
اطلاعات زیادی دارید اما نمیدانید چه خبر است . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کل عالمتابه یک اسول ان هم هوش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۷ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
در مقابل : پس باید گفت همه این پیشرفت‌هایی که اسمش رو میبریم ،هنوز قطره‌ای در دریا نیست.
همانطور که میبینید، در مقابل یه ویروس هنوز عاجز موندیم ، ای کاش میدانستیم این عالم به چه بزرگی هست، و همینطور سئوال های زیادی بدون جواب خواهد ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
اشتباهی دستم منفی خورد رای ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
ما اگر قویترین تلسکوپ جهان را بسازیم که با آن اعماق دنیا را ببینیم خواهید دید که جهان های دیگری کشف خواهد شد

و اگر هزار سال بعد آیندگان ما با آن همه پیشرفت علمی باز هم به فکر ساخت قویترین تلسکوپ باشند بازهم دنیاهای دیگری دیده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مگه هوشی هم واسمون باقی مونده که بخواد از سرمون بپره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ها ایییی الان چی وَگُفتَ بیدَ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
هزاران سال پیش بزرگی دنیا از نظر انسان ها فقط در حد آسمان بود
اما هنگامی که اولین تلسکوپ ها کشف شد و چشم بشر به اولین کهکشان ها رسید تصور بشر از عظمت خلقت عوض شد

در واقع این علم بشر است که باعث میشود دید ما نسبت به خدا و خلقتش عوض شود.

مطمئنا اعماق جهان آفرینش را هیچ کس نخواهد دید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۰۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
از کجا انقدر مطمئن حرف میزنی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
کهکشان ما با این همه بزرگی در مقابل عظمت آفرینش ،

اگر در مقیاس کیهانی اندازه گیری شود از اتمی که ما کشف کردیم بسیار کوچک تره

شما فکر کنید کهکشان آندرومدا که همسایه ماست و تقریبا دو برابر کهکشان راه شیری اندازشه ، در مقابل این عظمت اونقدر ناچیزه که با چشم غیر مسلح دیده نمیشود .

جهان ما بیشمار کهکشان و بی نهایت بزرگ است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
استفاده از کلمه کائنات ،نابجا بود در تمام مطلب. بهتر بود کیهان یا گیتی استفاده میشد. کائنات معمولا به نیروهای فرضی و غیر قابل اندازه گیری و اثبات نشده از لحاظ علمی اطلاق میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
چند سال پیش فقط در یک نقطه از فضا ، تلسکوپ فضایی هابل توانست بیش از دو هزار میلیارد کهکشان کشف کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
الله اکبر
خدواند بزرگتر از آن است که تصورش کنیم
ذهن ما ادما بزرگی قدرت خدواند رو نمیتونه تحلیل کنه
همونجور که نمیتونیم زمان و مکان رو برا خلقت متصور بشیم

چون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
بر اساس نظریه چند جهانی اینو میشه گفت که هر جهانی تو جهانی دیگه قرار داره

همان طور که زمین در منظومه خورشیدیست ، منظومه خورشیدی هم در کهکشان راه شیری قرار داره ، کهکشان راه شیری هم در یک دنیای دیگه به نام ابر خوشه کهکشانی قرار داره

و این ابر خوشه در یک مجموعه ای بزرگ از هزاران هزار میلیارد کهکشانه

جهانی در جهان های دیگر
خدا از هر چی ما تصور می‌کنیم بسیار بسیار بزرگتره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مهندس بسی جوید از رازشان نداند که کی کردی آغازشان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
کاش محققین ایرانی هم بتوانند در این زمینه و حتی هفت آسمان و هفت زمینی که جزئی از اعتقادات ماست نظریه جهانی بدن .
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۰۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
دانشمندان به این آیه قرآن کریم توجه فرمایند
بسم الله الرحمن الرحیم
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ
ﻭ ﺍﻭ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺶ ﺭﻭﺯ ﺁﻓﺮﻳﺪ ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﺨﺖ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﺵ ﺑﺮ ﺁﺏ [ ﻛﻪ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻱ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺖ ، ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺗﺮﻳﺪ ؟ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻲ : [ ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ] ﺷﻤﺎ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺟﺰ ﺟﺎﺩﻭﻳﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ .(هود:٧)
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۵:۴۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
خدایا خیلییییی بزرگی و توانا. دوستت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
کی گفته که ما از کائنات اطلاعات زیادی داریم ؟

اطلاعات ما از جهان آفرینش شاید به اندازه یک برگ از کل برگ درختان دنیا هم نباشه

ما هنوز تو منظومه شمسیه خودمون موندیم
با چند تا عکس از کهکشانها که نمیشه اطلاعات بدست آورد کی می‌دونه تو این کهکشانها چه خبره
ما داریم فقط از دور کائنات رو تماشا میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ولی با همین فرضیات و نظریه پردازی ها است که علم پیش رفت می کند
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۰۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
من که هیچی از این نظریه ها نفمیدم
Netherlands
حمیدرضا
۲۰:۰۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
آفرین به این صداقتت . . .
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۲:۰۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
بعد از این همه سال و پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف هنوز نتوانسته اند درک کنند که آفرینش خلقت و فضایی که ما در آن قرار داریم دقیقا به چه صورت است! بعد با این همه ضعف و کمبود ادعاهای عجیب و غریب هم دارند. خنده دار است انسانی که هیچ قدرت و توانایی در برابر پروردگار ندارد این همه غرور و تکبّر و ادعا را از کجا می آورد؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
درک آفرینش خلقت و فضا پیش کش ، ما هنوز مغر خود و کار کرد و اجزای آن را نفهمیده ایم اما انسان با آن روحیه شیطان صفت و خود پسندانه از همان روز های آغازین تمدن غرور فرعونی و نمرودی داشته و خواهد داشت و با مرگ صفات رذیله بخشی از حقایق الهی را درک خواهیم کرد ولی این مسیر در جهان سرمایه داری و سرمایه پرستی بسیار دشوار است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
اگر نقد درستی داری بفرما بگو متعصب نباش و اینکه در طول سالیان درازی حقانیت دانشمندان ثابت شده است این بر همه دنیا اشکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
تلاش برای رسیدن به پاسخ بهتره یا اینکه یه گوشه بشینیم و فکر کنیم پاسخ همه سوالاتمون در توهمات بشر اولیه است. لااقل به اندازه همون ها به خودمون زحمت بدیم و سعی کنیم از علمی که دیگران با تلاش و کوشش تا اینجا رسوندندش استفاده کنیم و سعی کنیم قدم کوچیکی در جهت پیشرفت اون برداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
برجهان آفرین آفرین
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۰۹ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
بر آفریدگار این جهان هزاران آفرین آفرین
Iran (Islamic Republic of)
محمدتقی صالحی مجومرد
۱۰:۳۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
سلام..وقتی حضرت علی علیه السلام در یکی از خطبه‌های خود میگوید جهان چون خوشه ی انگوری است .....همه چیز معلوم می شود.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مثلا حالا چی برای شما معلوم گشت ما را هم منور گردانید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۱۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
الله اکبر خدا بزرگتر است از آنچه که به تصور آید .
هفت آسمان که آسمان اول نسبت به آسمان دوم مانند یک حلقه است در یک بیابان وآسمان دوم نسبت به سوم هم مانند یک حلقه است در بیابان تا هفت آسمان .. این آسمانی که ما درآن هستیم حدود ۲۰ هزار سال نوری است حساب کنید آسنان دوم و تا... آسمان هفتم را سبحان الله
Romania
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
بین این نظریه ها واقعا احمقانه ترین نظریه اینه که در دنیایی زندگی میکنیم که توسط رایانه های دیگه شبیه سازی شده... چون به فناوری رایانه های پیشرفته دست پیدا کردند فکر میکنن شبیه سازی هر چیزی امکان پذیره پس همه ما شبیه سازی شدیم توسط یه رایانه ی دیگه... و وجود خدا رو انکار میکنن... پس اونایی که ما رو شبیه سازی کردن هم توسط یه رایانه ی دیگه شبیه سازی شدن و این فرضیه تا بی نهایت میتونه ادامه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
پوپک
۰۲:۲۸ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
شاید نمیتونن باور کنن ک همه ی اینها ساخته خدا هستش و درکش براشون سخته البته خدا خودش هم گفته جهان رو برای کسایی ساخته ک در اون تفکر میکنن .واقعیت هم همینه ما فقط میگیم خدا هست ولی تلاشی برای اثبات وجودش نمی کنیم ولی این دانشمندا جالبن واقعا بهاره حرف بسنده نمیکنن میخوان خودشون به این نتیجه برسن ک این واقعا شگفت اوره و هیجان انگیز .البته اگر قرآن رو کامل و با جزئیات بخونن زودتر ب نتیجه میرسن ک چه خبره به ما هم میگن
France
فیدبک پور
۰۹:۴۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
نظریه اون دانشمند ایرانی رو نگفتید ک هوش از سر آدم میبره : الان جشن تولد یه کودک ۷ سالس که یه حباب ساز دادن دستش و داره فوت میکنه و حباب می‌سازه با اسباب بازیش و کل هستی ما داخل یکی از این حباب هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
سبحان الله العظیم وبحمده
تسبیح وستایش خدای بلند مرتبه وبسیار بزرگ‌
وما انسانها مخلویات کوچکی از خداوند هستیم که از سر نادانی، عظمت خالق این جهان بی نهایت بزرگ را فراموش کرده و شکر وستایش وفرمان برداری از دستورات او را بخوبی انجام نمیدهیم .استغفرا لله ربی واتوب الیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
سبحان الله و تامل در سکوت
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۰۰:۰۶ ۱۵ مهر ۱۴۰۰
کاری که دانشمندان انجام میدن کار درستی هستش میخوان جهان اطراف رو بیشتر درک کنند که تا کنون هم موفق شده اند ابعاد تازه ای از هستی و موقعیت انسان رو کشف کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
خب چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ALFA
۰۸:۳۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
جهان در داخل حباب هست و این حباب درون اقیانوس بی انتهایی قرار دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
این جهان و هر کهکشان حبابی است از بیشماز حباب ایی که از دیگ شلم شور بای الهی در فضا پراکنده می شوند و بعد سرد شدن حباب می ترکد و مانند بخار در فضا پراکنده شده و مواد بین کهکشانی را تشکیل می دهد اما با باافزایش این مواد ، مانند میعان به آب تبدیل شده تا دوباره در چرخه مواد کهکشانی ودر آشی جدید بکار گرفته شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
مگر چیزی فهمیدی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
من هم ی نظریه دارم. نظریه تانژانت. در این نظریه هر هستی یک هستی متضاد خودش را دارد که در مجموع با هم، نیستی ایجاد می کنند. جدایش این دو طبق اراده و نیروی خداوند می باشد که هیچ نفوذ و شناخت مطلقی از آن بدست نخواهد آمد (تانژانت مثبت منفی 90 درجه). در این نظریه حد نهایی وجود ندارد و امکان عبور از مقیاس بی نهایت ریز به بی نهایت بزرگ در زمان بی نهایت صفر، محتمل است. جالبه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
اولا فعلا که هستی ایجاد شده نه نیستی دوما اگر هیچ شناخت مطلقی بدست نمی آید پس شما چرا حرف میزنیدو نظریه پردازی می کنید؟ سوما شا هم حد اقل بعد بی نهایت ریز و بی نهایت بزرگ و حرکت و زمان را قبول دارید اما وجود و ارتباط و آنها و سرنجام را مسکوت مگذارید؟ تنها با این دلخوشی که جالبه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
ابوعلی سینا ستاره پرفروغ آسمان طب، فلسفه، حکمت، هندسه، نجوم ، علوم طبیعی و دهها شاخه دیگر علم و عصاره بشر نوع ایرانی است که سرشار از هوش و ذکاوت و تلاش و پویایی که همه علوم را یکجا در خود دارد .
ایشان بدون کوچکترین تفاخری پس از سالها علم آموزی در واپسین روزهای عمر اذعان می کند که "تا بدانجا رسید دانش من، که بدانم همی که نادانم"
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۴۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
جهان آغاز و انتهایی ندارد !!
بفرمایند ماده موجود در عالم می توانست بیشتر باشد یا کمتر؟ چرا بیشتر نشد؟ چرا کمتر نشد؟ جز اینکه ماده حادث است و توسط خالقی مقدر شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
این فرضیه چه منافاتی با وجود خدا داره .
چطور قبول میکنی خدا بوجود نیامده و پایانی نداره .
ولی اینو رد میکنی .
اصلا چه اشگالی داره خدا همین باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْ‌ضِ
آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، از آنِ اوست.

وَسِعَ كُرْ‌سِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا
كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست
(برگرفته از قرآن کریم آيَةُ الْكُرْسى‌)

«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست.