پادکست تیزبین؛

از دست داشتن داعش در حمله بالای شفاخانه۴۰۰ بستر کابل تا برگزاری تورنمنت چهارجانبه تیم های فوتبال افغانستان سر از پنجشنبه هفته پیش رو

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

داعش مسئولیت حمله بر شفاخانه 400 بستری در کابل را پذیرفت

حمله بر شفاخانه 400بستری سردار داوودخان با وقوع چندین انفجار پی هم آغاز شد و سپس چند تن مهاجم مسلح با طالبان به درگیری پرداختند. بر اساس گزارشها دراین حمله، 25 تن جان باخته و نزدیک به 50 نفر زخم برداشته اند.

حمله به شفاخانه 400 بستر در کابل، چهارمین حمله تروریستی داعش در سه ماه گذشته پس از حمله به مسجدهای عیدگاه، قندوز و قندهار است. این حملات تروریستی در حالی اتفاق می افتد که طالبان پس از به قدرت رسیدن گفته بودند حافظ امنیت مردم هستیم اما تاکنون بیش از 400 نفر در این حملات شهید شده و یا زخمی شده اند. از این سو، نوک پیکان انتقاد مجامع بین المللی و کارشناسان به سمت طالبان است که باید جلوی چنین اتفاق هایی را بگیرد.

ممنوعیت استفاده از اسعار خارجی در افغانستان

طالبان استفاده از اسعار خارجی را در کشور ممنوع اعلام کرد. در اعلامیه منتشره آمده است که حالت اقتصادی در کشور و منافع ملی ایجاب می‌کند تا تمام مردم در دادوگرفتشان از پول افغانی استفاده کنند.

طالبان در این اعلامیه هشدار داده که اگر کسی از این حکم سرپیچی کند با برخورد «قانونی» مواجه خواهند شد.

کشته شدن 12 خبرنگار در یکسال گذشته

کمیته حفاظت از خبرنگاران افغانستان در اعلامیه ای که به مناسبت روز جهانی رفع هرگونه تبعیض علیه خبرنگاران نشر شد با اعلام اینکه از ماه نوامبر سال گذشته تاکنون ۱۲ خبرنگار در افغانستان کشته و ۲۳۰ خبرنگار دیگر با خشونت‌های مختلف روبرو شده اند، از خشونت های جاری علیه خبرنگاران در افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرده است. به گفته این کمیته پس از تسلط طالبان تا کنون، قتل یک خبرنگار و ۶۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان، ثبت شده اند.

حذف جنایات آمریکا از سایت وزارت خارجه

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که پس از آغاز روند خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در اوایل ماه آگست، ۱۲۴ هزار عکس، ۱۷ هزار ویدیو و معلومات تمامی افغان‌های آسیب پذیر از وب سایت این وزارت برداشته شده.

به گفتۀ او، زمانی که تهدیدی متوجه این افغان‌ها نباشد، عکس‌هایشان دوباره نشر خواهد شد. این درحالیست که با وصف اعلام عفو عمومی از سوی طالبان، افغان هایی که با نیروهای بین‌المللی در افغانستان کار کرده، گفته اند که با خطر روبه‌رو هستند.

آغاز تورنمنت چهارجانبه فوتبال با حضور تیم افغانستان 

تورنمنت چهارجانبه با شرکت تیم‌های فوتبال افغانستان برگزار می‌شود. فیروز مشعوف سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان می گوید این تورنمنت با شرکت تیم‌های برتر شاهین آسمایی، طوفان هریرود، دمیوند اتلان و داباسین څپی از روز پنجشنبه هفته پیش رو آغاز خواهد شد.

این مسابقات با برگزاری ۶ مسابقه به صورت دوره‌ای در استدیوم فدراسیون فوتبال افغانستان میزبانی خواهد شد. فیروز می‌گوید در این رقابت‌ها هشت تیم خواسته شده بودند اما تنها چهار تیم با هزینه شخصی شان اشتراک می‌کنند.

فیروز افزود، هدف از راه اندازی این رقابت‌ها، بازگشت شور و هیجان فوتبال به افغانستان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار