شهیدی از جنس آسمان / بهترین خلبان «F-4» جهان را بشناسید

حسین خلعتبری خلبانی که نشریات جنگی آمریکا چه پیش از شهادتش و چه پس از آن، او را بهترین خلبان اف ۴ دنیا نامیدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ۱۳۲۸ شهید حسین خلعتبری در روستای بصل کوه از توابع رامسر به دنیا آمد. کودکی او در روستا گذشت و در منطقه خود دوران تحصیل را به پایان رساند. در ۱۳۴۹ شهید خلعتبری برای گذراندن خدمت سربازی راهی شد و از آنجایی که او به خلبانی علاقه داشت، وارد دانشکده خلبانی نیرو‌های هوایی شد و دوره مقدماتی پرواز را گذراند. نیروی هوایی تصمیم گرفت برای دوره پیشرفته او را به ایالات متحده آمریکا بفرست که شهید خلعتبری پیش از اعزام شدن به آمریکا، مادرش را وکیل در امور مالی خود کرد تا همه حقوق ماهیانه‌اش را خرج فقرا و نیازمندان کند.

دانشگاه شپارد و دانشگاه تگزاس دو مرکز تحصیلی شهید حسین خلعتبری بودند که او تخصص خود را در آنجا گرفت. شهید خلعتبری با رتبه عالی فارغ‌تحصیل شد و عنوان دانشجوی ممتاز را به خود اختصاص داد. او به حدی رسیده بود که همه اساتید از او به عنوان یک دانشجوی برجسته یاد می‌کردند. وی به دلیل مهارت خاصی که در خلبانی کسب کرده بود موفق به گذراندن دوره شلیک موشک ماوریک شد.

حسین خلعتبری با اخذ گواهینامه خلبانی اف ۴ به کشور بازگشت و محل خدمت او را پایگاه ششم شکاری بوشهر تعیین کردند. چندی نگذشت که جنگ تحمیلی شروع شد و وقت آن رسیده بود که حسین خلعتبری از آموزه‌ها و مهارت‌های خود علیه دشمن بهره گیرد.

نیروی هوایی دو عملیات را طراحی کرد که یکی از آن‌ها برعهده پایگاه هوایی بوشهر بود. ایران پایگاه شعیبیه در استان بصره را هدف داشت و شهید خلعتبری مامور شد تا از مهارت‌های ویژه خود در این عملیات استفاده کند. او راهی عملیات شد سپس دستورات خواسته شده را به اجرا گذاشت و همه اهداف عملیات البرز را با موفقیت بمباران کرد.

نیروی هوایی ایران در هفتم آذر ۵۹، عملیاتی بنام مروارید انجام داد و خسارت سنگینی را به عراق تحمیل و ناو‌های اوزا، مین جمع‌کن‌ها، ناو‌های نیروبر و اژدرافکن‌ها ارتش رژیم بعث را به آهن‌پاره تبدیل کرد. آسیب‌های این شکست برای عراق از لحاظ مالی، نزدیک به ۲۴۰ میلیون دلار تعیین شد.

شهید حسین خلعتبری در عملیات مروارید حضور داشت و به حدی تاثیر گذار بود که عراقی‌ها او را حسین ماوریک یا قاتل اوزا نام گذاشتند. تبحر شهید خلعتبری تا جایی بود که از هواپیمای خودش پیاده و با سوار شدن به هواپیمای دیگر، ناو‌ها را مورد اصابت قرار می‌داد و آنقدر در استفاده هواپیمای اف ۴ و مانور‌های مختلف مهارت داشت که در هر شیرجه می‌توانست چندین هدف را مورد اصابت قرار دهد.

هدایت هواپیمای اف ۴ به وسیله حسین خلعتبری، موضوعی بود که نشریات جنگی آمریکا چه در زمان حیاتش و چه پس از شهادتش به آن پرداختند تا جایی که در سال ۲۰۰۶ یکی از نشریات، ویژه نامه‌ای درباره مهارت‌های پروازی، ابتکار عمل و خلاقیت‌های او منتشر کرد و از او به عنوان بهترین خلبان اف ۴ جهان نام برد.

ایران تصمیم گرفت پایگاه الولید عراق را بدلیل اینکه همه هواپیماهایش را در این نقطه ذخیره کرده بود، مورد حمله قرار دهند. پانزدهم فروردین ماه سال ۶۰ عملیات صورت گرفت و حسین خلعتبری بر اساس برنامه، با مانوری‌های متعدد، همه بمب‌های خود را بر اهداف از پیش تعیین شده ریخت.

شهیدی از جنس آسمان / بهترین خلبان «F-4» جهان را بشناسید

شهید خلعتبری بوسیله عملیات موفقی که انجام داده بود، بعثی‌ها برای مرده یا زنده‌اش جایزه گذاشتند. ماموریتی دیگر به پایگاه نیروی هوایی داده شد و این بار هم خلعتبری برای انجام آن انتخاب شد. در حین عملیات شهید خلعتبری متوجه خانه‌های متحرک شد و به جای بمباران هدف، آن‌ها را مورد اصابت قرار داد.

فردای روز عملیات، خبر رسید که او کار بسیار بزرگی را انجام داده است و موفق شده با این عملیات، ۴۸ افسر عالی رتبه و دو ژنرال ارتش بعث را که داخل خانه‌های متحرک بودند از بین ببرد. بیش از ۷۰ عملیات برون مرزی را در کارنامه خود به ثبت رساند و پزشکان از او خواستند که دیگر پرواز نکند، اما او راضی به این کار نشد.

در اولین روز عید ۱۳۶۴، حسین خلعتبری و ستوان محمدزاده، شیفت آلرت پایگاه سوم شکاری همدان هستند که ناگهان صدای آژیر بلند و در پایگاه اعلام آماده باش داده می‌شود.

شهیدی از جنس آسمان / بهترین خلبان «F-4» جهان را بشناسید

حسین خلعتبری، همراه کمک خود ستوان با یک فروند هواپیمای فانتوم دی با نام رمز آریو ۳۱ برای مقابله با هواپیما‌های دشمن به پرواز در می‌آیند و در کردستان با دو فروند میگ ۲۳ عراقی و یک فروند میگ ۲۵ عراقی درگیر شده و یکی از میگ‌های ۲۳ را نابود می‌کنند.

در حین عملیات از ایستگاه‌های رادار زمینی مرزی به آگاهی خلعتبری می‌رسانند که یک فروند میگ ۲۵ پی دی در تعقیب آنهاست. میگ ۲۵ اقدام به شلیک یک تیر موشک r-۴۰ می‌کند و موشک با فانتوم برخورد کرده و ستوان محمدزاده موفق به اجکت می‌شود، اما از ناحیه دست راست آسیب جدی می‌بیند که توسط نیرو‌های امداد و نجات نیروی هوایی نجات می‌یابد. ولی سرلشکر خلبان حسین خلعتبری فرصت اجکت پیدا نمی‌کند و به شهادت می‌رسد.

شهیدی از جنس آسمان / بهترین خلبان «F-4» جهان را بشناسید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
وقتی وطن پرست باشی میروی آمریکا دوره ممتاز خلبانی میبینی و برمیگردی دوباره به وطنت و جان فدای وطنت میکنی اما وقتی وطن فروش باشی خیانت میکنی به سرزمین و مردمت و اختلاس نجومی میکنی و میروی کانادا و به ریش همه میخندی... تفاوت از کجا تا کجاست؟!!
Iran (Islamic Republic of)
اهورا
۲۰:۵۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
درودبرخلبانان وشهدای نیروی هوایی ارتش میهنمان،واقعااسطوره وپهلوانان زیادی درارتش ایران داشتیم وداریم ولی متاسفانه بیشترنویسندگان وتهیه کنندگان وکارگردانان فیلمسازفقط به خاطرفیلم های مربوط به سپاه وبسیج میسازند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
شهید بابایی, شهید شیرودی , شهید کشوری ,شهید دوران , شهید ستاری فیلم هایی هستند که از فرماندهان ارتش هستند فیلم مربوط به سپاه و بسیج رو نام ببرید
United Arab Emirates
یک نظامی زاده
۲۰:۵۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
با شرف ، با غیرت ، دلیر مرد ، درود درود درود
درود بر روح بلند پروازت
Iran (Islamic Republic of)
ا خ
۲۰:۰۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
خدایا کاری کن که ما در آخرت شرمنده شهدا نشیم ، خدایا به ما حس حرکت در راه خودت را عنایت کن ، آمین !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
رحمت خدا بر مردان آسمانی سرزمینم
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۶:۵۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
ما برای آنکه ایران ایران ۱۴۰۰ شود خون دلها خورده ایم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
حرفه ای بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بزرگ مردی بوده که بهترین خلبان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
رحمت الله برشیرمردایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
واقعا شهیدی از جنس آسمان هست
آخرین اخبار