
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که در بسیاری از کشورهای غربی؛ تاریخی برای آغاز خریدهای کریسمس و سال نو است. در کشورهای مختلف برندها، مغازهها و حتی فروشگاههای اینترنتی، تخفیفات و حراجهای فوق العادهای روی اجناس خودشان اعمال میکنند و همین حراجهای عجیب و غریب، خریداران را تشویق میکند تا خرید کنند.
مردم در برخی از کشورها از شبهای قبل جلوی فروشگاهها صف میکشند تا بتوانند از تخفیفهای بلک فرایدی استفاده کنند، این هجوم به فروشگاهها برای خرید، درباره فروشگاههای اینترنتی هم صدق میکند و در برخی از مواقع، سایتها با اختلال عمده روبهرو میشوند. مهمترین نقطه جذاب در بلک فرایدی، تخفیفات باورنکردنی روی اجناس است. تخفیفاتی که در برخی از مواقع به حدود ۹۹ درصد هم میرسد.
با این که بلک فرایدی سنتی آمریکایی است، اما این فرهنگ به سایر کشورهای دنیا نیز کشیده شده است. این سنت به ظاهر عجیب و جالب به کشور ما و فروشگاههای اینترنتی و مغازهها هم رسیده و در این روز و روزهای پس از آن شاهد تخفیفات عجیبی در کشور هستیم. بلک فرایدی را میتوان ترویج مصرف گرایی و اسراف نیز نامید. فرهنگی غربی و عجیب که این روزها به فرهنگ ایرانی-اسلامی ما نیز رخنه کرده است.
کافی است چرخی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بزنیم تا تخفیفات گستردهای که از سوی فروشگاهها اعلام شده را ببینید. تخفیفاتی که ادعا شده دروغ است، اما ارائه دهندگان آن هیچ توضیحی درباره آن نداده اند و هنوز هم این تخفیفات ادامه دارد و مردم بدون دانستن داستان پشت این تخفیفات در حال خرید هستند.
یکی از فروشگاههای اینترنتی معروف کشور، برای روز بلک فرایدی مسابقهای را با نام «شکار گنج» آغاز کرده که در آن تخفیف ۹۹ درصدی را روی برخی از کالاهای سایت ارائه میکند. کاربران برای پیدا کردن کد تخفیف باید بیش از ۱۵۰۰ کالا را مشاهده کنند تا بتوانند آن را پیدا کرده و استفاده کنند، البته اگر کد تخفیفی وجود داشته باشد!
یکی از کاربران توئیتر فارسی، رشته توئیتی را از تخلفات این تخفیف منتشر و ادعا کرده که با استفاده از سایتهای تحلیلی و کدنویسی توانسته این تقلبی بودن را پیدا کند. او میگوید که توانسته کد تخفیف محصول را سریعا پیدا کند، اما هم کد تخفیف و هم کالایی که ارائه شده فیک و تقلبی است.
در موردی دیگر این کاربر نوشته که برای دو محصول متفاوت که در دو زمان مختلف عرضه شدند، این فروشگاه اینترنتی یک کد تخفیف یکسان ارائه کرده است.
این کاربر در ادامه و برای تایید تقلبی بودن این مسابقه رشته توئیت دیگری را منتشر و ادعا کرد کسانی که برنده این تخفیفات هستند از قبل کدها را دارند و از شرکا و همکاران این فروشگاه هستند.
این فروشگاه اینترنتی اعلام کرده که نام هرکسی که کد تخفیف را پیدا میکند را در صفحه اینستاگرامی و سایت خودش اعلام میکند، اما برخی از کاربران مدعی شدند که این نامها هم جعلی یا از کارکنان و شرکای همین فروشگاههای اینترنتی هستند.
در راستای ادعای منتشر شده و صحت مسابقهای که این فروشگاه اینترنتی برگزار کرده، با روابط عمومی این فروشگاه تماس گرفتیم، اما در جواب سوال ما گفتند که پاسخ این ادعا در توئیتر داده شده و قرار است پس از پایان مسابقه، با برندگان مصاحبهای صورت بگیرد، اما پاسخ دقیق و روشنی به سوالات خبرنگار ما داده نشد.
تاکنون شکایات بسیاری از مشکلات فروش و پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی در فضای مجازی منتشر شده، اما هربار حسابهایی از پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی فقط کد پیگیری کاربران را دریافت کردند، اما هیچ پیگیری صورت نگرفته و پاسخ دقیقی به مشتریانی که به این فروشگاه اعتماد و از آن خرید کرده اند، داده نشده است.
در اینجا لزوم نظارت بر این فروشگاههای اینترنتی بیش از پیش احساس میشود و باید ساز و کاری اندیشید تا هم مردم بتوانند خریدهای بهتری داشته باشند و هم نظام خرید اینترنتی بتواند کارش را به درستی انجام بدهد.
گزارش از مائده زمان فشمی
انتهای پیام/
من دوباره با قیمت گرونتر سفارش ثبت کردم ۲۹ اردیبهشت و جنس تو انبار فروشنده بود و از طریق دیجی کالا بعد ۲ روز کاری ارسال می شد . البته روز سوم رو که میگه ظرفیتا تکمیله و روز ۴ امم میگه برا کاربران دیجی پلاسه . نزدیک ترین تاریخ ارسالش ۳ خرداد بود . الان ۸ خرداده و از ۲ خرداد مرسوله من تو پردازش گیر کرده . فروشنده کالا رو ارسال کرده دیجی کالا فاکتور کرده بسته بندی کرده ولی یه هفتس که از مرکز پردازش زرین مرسوله رو نمی فرسته مرکز توزیع و من تا الان ۸ بار زنگ زدم و پیگیری کردم همش میگن پیگیری میکنیم و بهتون زنگ می زنیم برای هماهنگ کردن زمان ارسال سفارشتون ولی زهی خیال باطل ، بشین تا بیاد . اپراتور هایی که تماس ها رو جواب میدن کاری جز زدن تیک فوری نمی تونند براتون بکنن که اونم هیچ تاثیری نداره . پولشم پیش پیش گرفتن اگرم بخوام الان کنسل کنم ۵ روز کاری پیگیری می خواد تا بتونم پولمو پس بگیرم .
البته من قبل اینکه این کیبرد رو سفارش بدم حسابی تحقیق کردم و 4 تا پاساژ رو گشتم ولی پیدا نکردم و مجبوری از دیجیکالا سفارش دادم . همیشه هم پرداخت در محل رو میزدم اما این دفعه برای اینکه از پست رایگان استفاده کنم اکانت جدید ساختم و موجودی کالا هم ۱ عدد بود اگرچه که همون فروشنده همون کالا رو تو یه آگهی دیگه داشت صد تومن گرونتر میفروخت و مشکلش کمبود جنس نبود ! و همراهش چندتا چیز دیگه سفارش دادم و گفتم تو ۲ تا مرسوله برام بیارن. این شد که دیگه گزینه پرداخت در محل نداشت رفتم پرداخت اعتباری رو امتحان کنم دیدم بهرش زیاده نمی صرفه بازگشت رو زدم پیام داده که کالای شما تا یکساعت فقط رزرو میشه . رفتم دیدم اون فروشنده ناموجود کرده و حالا باید گرونتر بخرم این بود که گفتم همینکه ارزونتره بذار پرداخت اینترنتی کنم . الان یه مرسولم ۱ خرداد اومده ولی کیبرده هنوز بعد ۱۰ روز از ثبت سفارش نیومده و معلومم نیست کی بیاد . حالا من کاری که کردم این بود که از یه فروشنده دیگه ای با قیمت بالاتر پرداخت در محل سفارش دادم برا ۱۱ خرداد ، هر کدوم که زودتر اومد اون یکی رو کنسل می کنم . و رسیدن مرسوله تازه اول بدبختیه که جنس مرجوعی یا فیک نباشه و پیگیری دریافت پول پرداخت اینترنتی.
کلا دیجی کالا گزینه آخرتون باشه
تو دیجی کالا هم فقط از فروشنده خود دیجیکالا بخرید
یا فروشنده هایی که هم نظر خریدارنشون خوبه و هم کالاشون تو انبار دیجی موجوده
و گرنه اسیر میشید خییییییییییلی بدم اسیر میشید
من اگه می تونستم به عقب برگردم یه کیبرد جایگزین انتخاب می کردم و از بازار حضوری می خریدم ، حتی یه کیبرد پایین تر ولو گرونتر . خیلی راحت تر بودم .
متعاقبِ بروز رسانی های نرم افزاری این مارکتینگ پلیس که صد البته همچنان درگیر اشکالات نرم افزاری موجود در آن می باشیم، دیجی کالا بخشی را در پروفایل کاربری مشتریان پنهان نمود که شامل دو گزینه واریز به حساب بانکی و دیگری واریز به کیف پول بود!! بدین معنا که اگر کاربری سفارشی را لغو یا مرجوع نمود وجه مرجوعی به کدام یک از گزینه های مورد نظر واریز شود!! گزینه دیفالت (پیش فرض) را نیز واریز به کیف پول منظور نمود! بدین ترتیب دیجی کالا توانست بخش زیادی از مشتریان را که چه بسا تمایلی به خرید از آن نداشتند به دلیل قرار گرفتن وجوه مشتری در کیف پول دیجی پی وادار به خرید نماید!!! (دسترسی به مقادیر موجود در کیف پول تنها از طریق خرید از دیجی کالا امکان پذیر است) اما همزمان با آشکار شدن این مساله دست به ابتکار جدیدتر دیگری نیز زد!!! برای مشتریان سقف معینی در پرداخت به حساب بانکی آنان نیز منظور نمود تا مشتریان نتوانند کلیه وجوه مرجوعی خود را علیرغم انجام تنظیمات در پروفایل خود به حساب بانکی منتقل کنند!! برای مثال کاربری که وجه مرجوعی وی ۴۰ هزار تومان بود دیگر نمی توانست این وجه را به حساب بانکی خود عودت داده شده ببیند! این عدد در زمان نگارش این کامنت افزایش یافته است اما علیرغم تماس با پشتیبانی خودشان نیز سردرگم هستند و عده ای ارقامی نزدیک به صد هزار تومان را رقم جدید این مقدار توصیف می کنند!!!!! از این همه دروغ تعجب نمی کنید که حتی خودشان نیز با این اعمال ابایی از تحمیل یک کاربر به خرید از این فروشگاه اینترنتی ندارند!! اوج سوء استفاده این شرکت از مشتریان در دوران کرونا بود آنهم بدون کوچکترین اعمال نظارتی که آنان را وقیح تر از قبل نمود!!
بنده خدا اونور حداقب یه تخفیف درس حسابی میدن چیزایی که مردم میخوان رو بتونن بخون شما ها چی فقط قیمتارو ۱۰ برابر میکنید
یا ب گوشت میرسه