نگاهی به اخبار منابع طبیعی استان فارس

مهمترین رویداد‌های خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۱۳ آذرماه را بخوانید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری اداره کل منابع طبیعی استان فارس در روز ۱۳ آذرماه را بخوانید.

آغاز عملیات ممیزی در مراتع قشلاقی کازرون

عملیات تجدید ممیزی پس از گذشت ۴۷ سال در ۴۴۰ هکتار از مراتع قشلاقی شهرستان کازرون اجرا شد.

سید مجتبی ایران محبوب رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون گفت: همزمان با آغاز فصل ممیزی مراتع، مرتع تنگ گربه کوه پهن جره واقع در بخش جره و بالاده توسط هیات ممیزی مراتع مطابق با شیوه نامه فنی مراتع مورد ممیزی قرار گرفت.

او بیان کرد: این عملیات به منظور ساماندهی و رفع اختلافات مرتعی موجود با حضور مرتعداران انجام شد.

ایران محبوب با اشاره به اینکه عملیات ممیزی مرتع تنگ گربه کوه پهن جره برای نخستین بار در سال ۱۳۵۳ اجرا و از آن زمان تاکنون مورد تجدید ممیزی قرار نگرفته تصریح کرد: با توجه به این گذشت زمانی تجدید ممیزی با توجه به شرایط حاکم بر مراتع امری اجتناب ناپذیر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون ادامه داد: با اجرای ممیزی و ارزیابی مراتع دامداران ذیصلاح مورد تشخیص قرار گرفته ومرتعداران فاقد صلاحیت مرتعداری اعمال قانون می‌شوند.

صدور سند تک برگ برای اراضی ملی سرچهان

به منظور اجرای طرح کاداستر و پیشگیری از تخریب و تصرفات احتمالی برای بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان سرچهان سند تک برگ صادر شد.

کیومرث احمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان گفت: این اقدام با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک انجام و در این راستا سند تک برگ اراضی ملی پلاک‌های کرکویه، صوفیان، سلطان آباد و قاسم آباد این شهرستان صادر شد.

احمدی با اشاره به اهمیت صدور اسناد تک برگ اراضی ملی بیان کرد: جلوگیری از زمین‌خواری، ایجاد اطمینان و اعتماد در معاملات املاک، کاهش چشمگیر تصرفات ملکی و دعاوی مربوط به دادگاه‌ها و نیز آمار پرونده‌های قضایی، تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تجاوز و تعرض به اراضی ملی از جمله اهداف این طرح است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان تصریح کرد: با صدور این اسناد علاوه بر کاهش تداخلات و تعارضات موجود در اراضی منابع ملی از بسیاری از تصرفات و سوء استفاده‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌شود.

احیاء عرصه‌های طبیعی اقلید

با همکاری اعضای انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید، فرهنگیان و اهالی طبیعت دوست شهرستان بخشی از فضای طبیعی پارک پارسیان اقلید با بذرگونه‌های مرتعی و جنگلی سبز و احیاء شد.

اسحاق امیدوار رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید با اشاره به همکاری انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت در برنامه جنگلانه چند سال اخیر در اقلید گفت: انتظار می‌رود با همکاری مسئولان و مردم طبیعت دوست شاهد احیاء و توسعه بیش از پیش عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان باشیم.

عملیات بذرکاری عرصه‌های منابع طبیعی خرم بید

عملیات بذرکاری با مشارکت گروه کوهنوردی عظمت و همکاری اعضای انجمن مردم نهاد ورزش و نشاط فرو آب، همیاران و دوستداران طبیعت و دهیار روستای شهیدآباد و نیرو‌های منابع طبیعی شهرستان خرم بید اجرا شد.

کمال میرزایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم بید گفت: در این عملیات بخش‌هایی از عرصه‌های منابع طبیعی مراتع دشت ارژن و میان ملاء خرم بید بذرکاری و احیاء شد.

او بیان کرد: این عملیات که از اواخر آبان ماه آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

میرزایی هدف از این اقدام را احیاء مراتع، تثبیت خاک و حفاظت از ذخایر جنگلی و نیز احیاء وتوسعه پوشش گیاهی در اراضی ملی دانست و بیان کرد: ۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، مراتع دشت ارژن و میان ملاء بخش شهیدآباد شهرستان خرم بید با بذر گونه‌های بادام کوهی و ارژن بذرکاری می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم بید تصریح کرد: اجرای عملیات بیولوژیکی و بذرکاری در اراضی جنگلی و مرتعی علاوه بر احیاء پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک موجب کاهش آلودگی و تولید اکسیژن و نیز جلوگیری از ریزگرد‌ها می‌شود.

او ادامه داد: مشارکت مردم در اجرای اینگونه برنامه‌ها ضمن ترویج فرهنگ منابع طبیعی موجب حفاظت از این عرصه‌ها و احیاء و توسعه آن می‌شود.

احیاء مناطق جنگلی و مرتعی سوخته در سرچهان

عملیات بذرکاری در مناطق جنگلی و مرتعی آسیب دیده از آتش سوزی در محدوده‌ی طرح مرتعداری منطقه مظفرآباد شهرستان سرچهان اجرا شد.

کیومرث احمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان گفت: این عملیات به منظور احیای مناطق آسیب دیده از آتش سوزی اجرا و بخش‌هایی از این منطقه با کاشت گونه‌های بومی ارژن و بادام کوهی احیاء شد.

او با اشاره به تداوم عملیات بذرکاری در تمامی مناطق جنگلی و مرتعی آسیب دیده از آتش سوزی بیان کرد: این عملیات با همکاری نیرو‌های منابع طبیعی و بهره برداران در حال اجرا است.

احمدی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی عرصه‌های مرتعی و جنگلی جزئی از سرمایه‌های ملی و ثروت جامعه محسوب می‌شوند تصریح کرد: حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرچهان ادامه داد: حفاظت از منابع آب و خاک، کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی از جمله اهداف این عملیات است که انتظار می‌رود با ادامه روند بذرکاری شاهد احیاء و توسعه بیش از پیش رویشگاه‌ها و اراضی جنگلی باشیم.

او افزود: حفاظت و نگهداری از مناطق بذرکاری شده وظیفه همه ذینفعان وبهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی است و ضمن اخذ تعهد، مرتعداران مکلف به مراقبت از این عرصه‌ها هستند.

احیای عرصه‌های بیابانی در لامرد

۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی بخش خیرگو شهرستان لامرد با کاشت نهال سبز و احیاء می‌شود.

مرتضی نکوگو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در پلاک رو گیر حاجی اجرا می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به قرار داشتن شهرستان لامرد در منطقه گرم و خشک و بیابانی، توسعه و غنی سازی جنگل‌ها و مقابله با بیابان زایی امری ضروری بوده که طی چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است.

نکوگو با اشاره به استفاده از نهال‌های بومی و کم آب شهرستان از جمله کنار، کهور پاکستانی، مغیر و کَرَت در این عملیات تصریح کرد: کاشت این نهال‌ها در طرح مدیریت بیابان علامرودشت و در بخشی از عرصه‌های طبیعی پیش بینی شده که با مساعد شدن شرایط آب و هوایی این عملیات در حال اجرا است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لامرد با تاکید بر کاشت ۵ هزار اصله نهال ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر توسعه فضای سبز، جلوگیری از فرسایش خاک، استحصال نزولات جوی و مقابله با ریز گرد‌ها نقش موثری در لطافت آب و هوا و ایجاد چشم اندازی زیبا در بخش خیرگو دارد.

توقیف پنج دستگاه خودرو حامل چوب جنگلی قاچاق در ممسنی

با تلاش ماموران یگان حفاظت شهرستان ممسنی ۵ خودروی حامل چوب آلات جنگلی قاچاق در شهرستان ممسنی توقیف شد.

بهنام امیران رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی گفت: با تلاش ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی طی گشت زنی شبانه در ایست بازرسی پنج دستگاه خودرو شامل پژو، پراید و پیکان حامل چوب جنگلی در محور اصلی فهلیان به نورآباد شناسایی و توقیف شدند.

او بیان کرد: پس از انتقال خودرو‌ها به پارکینگ نیروی انتظامی متخلفان برای سیر مراحل قانونی به به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

امیران با قدردانی از همکاری نیرو‌های انتظامی و بسیج شهرستان ممسنی تصریح کرد: علی رغم تلاش‌های انجام شده در برخورد با متخلفان اراضی ملی باز هم شاهد روند افزایشی وقوع جرم بویژه قاچاق چوب و زغال جنگلی در این عرصه‌ها هستیم که این امر نیازمند همراهی بیشتر مردم و سایر طبیعت دوستان و نیرو‌های منابع طبیعی شهر ممسنی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی ادامه داد: سامانه تلفنی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع آمد به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی به منظور هر گونه تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی شهر ممسنی است.

اجرای عملیات قرق از ذخیره گاه جنگلی خنج

به منظور حفظ و حراست از رویشگاه‌های جنگلی عملیات قرق در سطح ۹۸ هکتاری ذخیره گاه جنگلی منطقه کورکی شهرستان خنج اجرا شد.

بهرامی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنج گفت: نوع پوشش غالب این ذخیره گاه جنگلی کهور درختچه‌ای می‌باشد و به مدت ۱۰ سال تحت قرق و حفاظت قرار می‌گیرند.

او بیان کرد: این عملیات براساس ماده ۵۰ قانون حفاظت و بهره برداری از اراضی جنگلی و مرتعی اجرا می‌شود.

بهرامی تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف، چرای دام، بوته کنی، تخریب و قطع بوته و یا درختان جنگلی در این محدوده به استناد مواد ۴۲ و ۴۳،۴۴ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع و نیز ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی ممنوع و در صورت ارتکاب جرم متخلفان تحت تعقیب مراجع قضایی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خنج از طبیعت دوستان شهرستان خنج درخواست کرد با حفظ و حراست از منابع طبیعی و تشویق مردم به این امر در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف در اراضی جنگلی و مرتعی مراتب را به سامانه رایگان و شبانه روزی ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

رفع تصرف اراضی ملی در زرین دشت

با حکم دستگاه قضایی ۷۷ هزار مترمربع از اراضی ملی شهرستان زرین دشت از چنگال زمین خواران آزاد و به دولت بازگردانده شد.

صابر مریدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت گفت: این حکم قضایی به استناد تبصره ۱ ماده ۵۵ اصلاحی قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع صادر شد.

او بیان کرد: در این عملیات ۷۷ هزار مترمربع از اراضی تصرفی و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی ملی پلاک‌های گلبهاری، گچکویه، پاکو و برکه درویش رفع تصرف و قلع و قمع شد.

مریدی تصریح کرد: افراد متخلف با سوء استفاده و تخریب بخشی از اراضی ملی این شهرستان زرین اقدام به تصرف این اراضی کرده بودند که با تلاش نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به دام افتادند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرین دشت ادامه داد: پس از پاکسازی و جمع آوری ادوات و ابزار آلات جرم، اراضی مذکور آزاد و به بیت المال بازگشت.

او از مردم درخواست کرد در صورت هرگونه تجاوز و تخریب منابع طبیعی مراتب را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع اطلاع دهند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار