تسلیحاتی که نصیب ارتش افغانستان نشد راهی اوکراین می‌شود

مقامات آمریکایی در تلاش هستند تجهیزات نظامی که برای ارتش افغانستان درنظر گرفته بودند را به اوکراین تحویل دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی و اوکراینی اعلام کردند دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طرحی است تا تجهیزات نظامی مانند بالگردها و سایر تجهیزاتی که برای ارتش منحل شده افغانستان در نظر گرفته بود، به اوکراین ارسال کند. چرا که براساس گزارش این مقامات آمریکا نگران استقرار نیرو‌های روسی است که در مرز‌های اوکراین مستقر شدند و می‌خواهد قدرت دفاعی نظامیان اوکراین را به سرعت تقویت کند.

در این میان مقامات اوکراینی نیز با گفت‌وگو با فرماندهان پنتاگون به دنبال راهی هستند تا آمریکا تسلیحاتی بیشتر از چیزی که در نظر گرفته است به کی‌یف تحویل دهد.

بر اساس گزارش روزنامه «وال استریت ژونال» مقامات آمریکا و شورای امنیت ملی این کشور هنوز این طرح را تایید نکرده اند، زیرا به دنبال حل کردن تنش با روسیه از طریق دیپلماسی هستند و می‌خواهند تا جایی که امکان دارد از مسیری غیرنظامی ارتش روسیه را از مرز اوکراین دور کنند.

مقامات آمریکایی درخصوص طرح تحویل تسلیحات به اوکراین اعلام کردند این تجهیزات نظامی که قبلا برای نیرو‌های امنیت ملی افغانستان در نظر گرفته شده بود شامل بالگرد است که حرکت بیشتر نیرو‌های اوکراینی را به سوی جبهه‌های دفاعی فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید:

آمریکا قصد ندارد خطوط قرمز ما را بشناسد

امیدواری پاریس به پیشرفت در مسئله اوکراین از راه مذاکره با روسیه


اوکراین نیز در سال ۲۰۱۴ زمانیکه شبه جزیره کریمه با یک همه پرسی از این کشور جدا شده و به خاک روسیه ملحق شد، هواپیما‌های خود را از دست داد. یک مقام اوکراینی در همین راستا فاش کرده است مقامات کی‌یف همچنین دولت را برای دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی از جمله موشک‌های زمین به هوای «استینگر» تحت فشار قرار می‌دهند که به آن‌ها کمک می‌کند از کشورشان در برابر هواپیما‌های روسی دفاع کنند.

اوکراین در حال حاضر از سیستم‌های زمان شوروی سابق استفاده می‌کند که مدرن‌سازی شده‌اند، اما از تجهیزات پیشرفته‌ای که توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود عقب‌تر مانده است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره تسلیحات جدیدی که ممکن است در دست بررسی باشند صحبت نکرد، تنها به کمک‌‎های نظامی ۲.۵ میلیارد دلاری که واشنگتن از سال ۲۰۱۴ از جمله ۴۵۰ میلیون دلار در سال جاری به اوکراین ارائه داده است، اشاره کرد.

کشور‌های غربی از جمله آمریکا ادعا کردند برآورد‌های اطلاعاتی آنان نشان می‌دهد افزایش نیرو‌های روسیه در نزدیکی اوکراین ممکن است در ماه آینده تکمیل شود، و دولت بایدن در حال بحث در مورد چگونگی دنبال کردن دیپلماسی با مسکو و متعادل کردن آن با افزایش توانایی‌های نظامی اوکراین است.

تسلیحاتی که نصیب ارتش افغانستان نشد راهی اوکراین می‌شود

برای سال‌هاست که آمریکا با ارائه کمک‌های به اصطلاح کشنده به اوکراین مانند موشک‌های ضد تانک «گاولین» سعی دارد بدون تحریک یک باره روسیه به کی‌یف کمک کند.

برخی از اعضای کنگره و مقامات دولتی آمریکا اعلام کردند شورای امنیت ملی به دلیل ترس از تشدید تنش‌ها با مسکو و خنثی کردن تلاش‌های نوپا برای آغاز گفتگو با کرملین، نگران تشدید ارسال تسلیحات است.

گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات که در اوایل ماه جاری از سفر حقیقت یاب به اوکراین بازگشتند، ادعا کردند تهدید بایدن مبنی بر تحریم‌های اقتصادی برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به اوکراین کافی نیست. آن‌ها خواستار تحریم‌هایی شدند که قبل از حمله به اوکراین اعمال شوند و تسریع پشتیبانی نظامی از جمله دفاع هوایی و سامانه‌های موشکی دریاپایه شدند که می‌توانند به سرعت در ارتش اوکراین ادغام شوند.

چندین ماه است تنش‌ها میان روسیه و ناتو بالا گرفته و مقامات ناتو و برخی از آمریکایی‌ها ادعا کردند با شروع سال جدید میلادی روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد، زیرا ارتش خود را نیز نزدیک مرز این کشور با اوکراین مستقر کرده است. با این وجود مقامات روسی نیز هربار این ادعا را رد و اعلام کردند روسیه به دلیل تحرکات اعضای ناتو در نزدیکی مرز‌های خود اقدام به اعزام نیرو‌های رزمی به مناطق هم مرز با اوکراین کرده است و هیچ قصدی برای حمله به این کشور ندارد.

با وجود اینکه مقامات روسیه قصد حمله به اوکراین را تکذیب کرده‌اند، اما اروپا و آمریکا این کشور را تهدید کردند درصورتی که به اوکراین حمله کند با تحریم‌های شدیدی مواجه خواهد شد که اقتصاد روسیه را فلج خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار