مصرف کُندُر و مویز نقش مؤثری در افزایش هوش جنین ندارد

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم گفت: مصرف کُندُر و مویز نقش مؤثر و اثبات‌شده‌ای در افزایش هوش جنین ندارد و این موضوع، باوری عامیانه است.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نجمه‌ السادات مصلی‌ نژاد متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم  بیان کرد: در باور عام این موضوع شکل گرفته که مصرف کندر و مویز در سه ماه اول بارداری نقش موثری در افزایش هوش جنین دارد،  این باور درست نیست و یک یا دو نوع ماده غذایی خاص هیچ تاثیر شناخته شده‌ای روی جنین ندارد.

او تصریح کرد: در بارداری باید از تمام دسته‌های غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات، غلات و حبوبات سبزی و میوه‌ها استفاده کرد.

مصلی‌ نژاد ادامه داد:‌ هیچ نوع گیاهی به صرف گیاه‌بودن مفید نیست هر گیاهی عوارضی دارد که برای ما ناشناخته است که گاهی گیاهان عوارض کشنده یا ناتوان‌کننده دارند. ایجاد بیش‌ فعالی یکی از عوارض مصرف کندر است که توصیه نمی‌شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم افزود: کلیدواژه هوش و کندر آن قدر همه را درگیر خود کرده که هیچ کس به ورزش فکر نمی‌کند.

او گفت: کُندُر نوعی صمغ مانند سقز است و افزون بر خوراکی بودن به عنوان خوشبو کننده در آتش افکنده می شود. 

مصلی نژاد بیان کرد: مواد غذایی حاوی فسفر هچ تاثیری روی هوش جنین و سلامت او ندارد و مادران بارداران فقط دوبار در هفته اجازه مصرف غذاهای دریایی را دارند چون این نوع غذاها حاوی جیوه  بوده و خطرناک است.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم تصریح کرد: تغذیه به عنوان یکی از موارد اثرگذار داخل رحمی مهم مؤثر بر رشد جنین است که می‌تواند به طور دائم تغییر کند.

او ادامه داد: برای تقویت هوش جنین در دوران بارداری مادر باید از یک تغذیه سالم و متعادل پیروی کند و در دوران بارداری تحرک کافی داشته باشد. 

مصلی نژاد افزود: مطالعات علمی نشان داده که وزن بیش از حد سنگین جنین در رحم مادر با عوامل موثر بر هوش آن در ارتباط است و شنوایی، بینایی و توانایی به دست آوردن دانش را در جنین کاهش می دهد.

 متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جهرم با اشاره به اینکه  در دوران بارداری مادر باید روند افزایش وزن خود را کنترل کند، گفت: مادر برای تقویت هوش جنین در دوران بارداری باید از مصرف سیگار، الکل و مواد غذایی مضر خودداری و  آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده، نور خورشید به میزان کافی دریافت کند، تنوع غذایی داشته باشد و مصرف مکمل ها را فراموش نکند. 

او بیان کرد:‌ مهم‌ترین عامل رشد مغزی کودک آرامش مادر در دوران حاملگی و پس از زایمان است،دلشوره مادر اثرات منفی روی رشد مغزی کودک دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است. 

انتهای پیام/ت

 

برچسب ها: بارداری ، سقط جنین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار