وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

از بلاتکلیفی پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری تا اعلام برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه ها

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان - حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

ساختار معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه‌‌ها تفکیک نمی‌شود

پیمان صالحی در چهل و چهارمین نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌های بزرگ کشور که در دانشگاه تهران برگزار شدگفت: استقلال معاونت فناوری از پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها اتفاق نخواهد افتاد و این استقلال صرفاً در سطح وزارتخانه بوده است.

او در عین حال تصریح کرد: جدا شدن معاونت فناوری از پژوهشی در وزارت علوم، باعث افزایش توجه بیشتر به نوآوری و فناوری می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: با وجود اینکه دو حوزه فناوری و پژوهشی در ساختار از هم جدا شده و مستقل دیده شده‌اند، اما هیچ انشقاقی بین پژوهش و فناوری ایجاد نخواهد شد و این جدایی برای تمرکز بیشتر وزارت علوم بر فناوری و نوآوری اتفاق افتاده، که درگذشته کمتر بوده است.

او ایجاد استراتژی در گفتمان پژوهش، شبکه‌سازی و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز حال و آینده، استفاده بهتر از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و ایجاد اکوسیستم حل مسأله را از مهم‌ترین ماموریت‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

صالحی در ادامه با اشاره به وجود ۶۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان که هنر حل مسأله را در سال‌های اخیر نهادینه کرده‌اند، افزود: اکوسیستمی ایجاد شده که در سال‌های اخیر وقتی مسأله‌ای وارد و مطرح می‌شود، راه حل ارائه می‌کند. باید در وزارت علوم نیز اکوسیستمی ایجاد شود که هر زمان مسأله‌ای وارد شد، در حد ماموریت خود با تقسیم کار در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و موسسات پژوهشی راه حل ارائه کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، واقعی شدن پژوهش و فناوری؛ افزایش قطب‌های علم و فناوری؛ مسأله‌یابی و حل مسأله؛ سیاست تشویقی؛ حضور در عرصه‌های بین‌المللی، اولویت‌بندی مجله‌ها و انجمن‌ها و ایجاد هم‌افزایی با سایر سازمان‌ها را از اولویت‌های معاونت پژوهشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

در این جلسه، معاونین پژوهشی دانشگاه‌های کشور با بیان مشکلات مالی و ساختاری موجود، به اعلام نظر و ارائه راهکار پرداختند و خواستار افزایش بودجه، برقرای ارتباط دانشگاه با صنعت؛ تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌ها؛ فراخواندن دانشگا‌ه‌ها برای رفع مسائل و مشکلات کشور؛ توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها برای حل مسائل و مشکلات کشور؛ ایجاد شرکت‌های دانشگاهی؛ انجام پروژه‌های ملی؛ اصلاح کسری بودجه و نحوه اختصاص آن شدند.

اتصال سامانه «سجاد» سازمان اموردانشجویان به سامانه پلیس گذرنامه

الکترونیکی شدن خدمات سازمان امور دانشجویان در قالب سامانه سجاد، سهولت در پیگیری و سرعت در خدمات رسانی به دانشجویان، دانش آموختگان و سایر دریافت کنندگان خدمت از این سازمان را به دنبال داشته است.

در حال حاضر سامانه سجاد این سازمان خدمات ارزیابی مدارک تحصیلی را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد و قرار است همین سامانه به زودی به سایر سامانه‌های خدمت مانند سامانه خدمات الکترونیک نظام وظیفه تحت عنوان سایت «ای پلیس» متصل شود. همچنین سامانه سجاد با همکاری خوب پلیس گذرنامه به سامانه پلیس گذرنامه متصل خواهد شد.

این یکپارچگی سامانه‌ها بسیاری از خواسته دانشجویان خارج از کشور را تأمین می‌کند و فرایند‌ها را راحت و سریع می‌کند و خدمات را در محل تحصیل ارائه خواهد کرد.

در برخی موارد دانشجویان باید مدتی صبر کنند، به عنوان مثال دانشجویان در فرایند ارزیابی مدارک تحصیلی باید پایان نامه خود را در سامانه ایرانداک بارگزاری کنند البته هنوز امکان اینکه دانشجویان از خارج از کشور بتوانند پایان نامه‌های خود را درسامانه ایرانداک بارگزاری کنند وجود ندارد.

این دانشجویان برای طی این فرایند کافی است که پایان نامه خود را به یکی از اقوام و یا وکیل خود ایمیل کنند تا آن‌ها در سامانه ایرانداک بارگزاری کنند و ادامه بارگزاری مدارک را در سامانه سجاد را از خارج از کشور انجام دهند.

پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری همچنان در انتظار تخصیص بودجه!

رضا نقی زاده عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درباره آخرین وضعیت از پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری گفت: پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری از محل فروش اموال دولت بوده که مبلغ آن ۵۰ میلیارد تومان است.

پژوهانه اعتبار مالی تخصیص داده شده به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌هاست که مبلغ آن هر ساله مطابق آئین نامه تصویب شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعیین می‌شود و هدف آن ارتقای کیفیت پژوهش‌های اساتید و رساله‌های دانشجویان در جهت نیاز‌های اساسی کشور، گسترش تولید و حل مشکلات جامعه، تحقق اهداف و نیاز‌های کشور و.. است که به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اختصاص داده می‌شود. سازمان برنامه و بودجه ۸۰ درصد منابع را به اولویت‌ها اختصاص می‌دهند و با پیگیری چند ماهه مسئولان وزارت علوم این موضوع هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. 

نقی زاده تاکید کرد که تا الان هیچ مبلغی برای پرداخت حقوق به پژوهشگران دکتری به حساب وزارت علوم واریز نشده است و اگر دولت پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام دهد سازمان برنامه و بودجه می‌تواند مبلغ مورد نظر را پرداخت کند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری می‌گوید که هیچ نهادی تاریخ دقیقی برای پرداخت مبلغ حقوق پژوهشگران دکتری به وزارت علوم اعلام نکرده است و در این زمینه باید دید که دولت چه فعالیت‌هایی جهت فروش اموال خود انجام داده است تا بتواند این مبلغ را واریز کند و گفتنی است که تاکنون هیچ مبلغی در این زمینه پرداخت نشده است.

احتمال ادغام برخی از دانشگاه‌ها وجود دارد

اعتبار دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال آینده ۳۰ درصد افزایش یافته است و کافی نیست. 

وزیر علوم می گوید که  برگزاری کلاس‌ها در مقاطع مختلف به تدریج حضوری خواهد شد که این مهم دانشگاه‌ها را با مشکل کمبود اعتبار مواجه خواهد کرد.

زلفی گل تاکید می کند که بخش زیادی از آموزش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت حضوری برگزار می‌شود. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای انجام امور پایان نامه و کار‌های پژوهشی از خوابگاه استفاده می‌کنند، در حال حاضر مشکل خوابگاه در دانشگاه‌ها وجود ندارد. با واکسیناسیون دانشجویان و تزریق دز دوم و سوم شرایط برای استفاده آنان از خوابگاه در حال فراهم شدن است،  در حال حاضر پذیرش خوابگاه بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله در حال انجام است.

وزیر علوم تاکید کرد که هیچ دانشگاهی در کشور حذف نمی‌شود، احتمال ادغام دانشگاه‌هایی که نیاز به امکانات آموزشی، رفاهی و فیزیکی ندارند وجود دارد.  مسئله آمایش و ساماندهی دانشگاه‌های مربوط به دانشگاه‌های فاقد استاندارد‌ها است.

نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در تمام دانشگاه‌های کشور اعلام شد

 مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌های کشور گفت: باتوجه به سویه‌های جدید بیماری کووید ۱۹ منتظر آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بر مبنای حضوری شدن امتحانات پایان ترم هستیم.

آهنچیان می‌گوید که اگر ستاد کرونا در زمینه حضوری شدن امتحانات تصمیم گیری نکند، ستاد از سرگیری وزارت علوم به شورا‌های استانی آموزش عالی که در ۳۱ استان کشور فعال هستند این امکان را می‌دهد که بر اساس آخرین وضعیت کرونا در هر استان و بررسی مرحله به مرحله‌ای هر کدام از آن‌ها و با توجه به امکاناتشان برای حفظ شیوه نامه‌های بهداشتی امتحانات پایان ترم را حضوری یا مجازی برگزار کنند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد، ستاد از سرگیری آموزش‌های وزارت علوم به دانشگاه‌ها اعلام کرده که آن‌ها می‌توانند از دانشگاه‌های همکار در سایر استان‌ها برای امتحانات پایان ترم استفاده کنند. برای مثال دانشجوی دانشگاه تهران ساکن در استان بوشهر می‌تواند در دانشگاه خلیج فارس حضور پیدا کند و به همان شیوه هم در امتحان حضوری شرکت کند.

آهنچیان می‌گوید، ستاد از سرگیری آموزش دانشگاه‌ها توصیه کرده که امتحانات پایان ترم به شرط حفظ سلامت دانشجویان با ضمانت خود دانشگاه‌ها حضوری برگزار شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد، امتحانات پایان ترم دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه آزاد به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار