مقام آلمانی:

خروج روسیه از سوئیفت به ضرر تجارت اروپا است

رئیس کمیته شرق اقتصاد آلمان گفت اگر روسیه از ‎سوئیفت خارج شود، مشکلات بزرگی برای اقتصاد غرب ایجاد خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - الیویر هرمس گفت: اگر کشور‌های اروپایی در چارچوب تحریم‌های خود بخواهند روسیه را از جامعه جهانی ‏ارتباطات ‏مالی میان بانکی (سوئیفت) خارج کنند این کار در نهایت به ضرر تجارت کشور‌های عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا تمام می‌شود.

هرمس در گفتگویی اختصاصی با مجله تجاری Wirtschaftswoche به بررسی چشم‌انداز همکاری اقتصادی کشور‌های عضو منطقه یورو و اتحادیه اروپا با روسیه پرداخت و گفت: تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی سطح روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو طرف را به مخاطره می‌اندازد.

یکی از عواملی که تنش‌های ژئوپلیتیک را تشدید می‌کند تهدید به قطع ارتباط روسیه از شبکه سوئیفت است که جزء تحریم‌های ضد روسیه مطرح شده است.

این اقتصاددان و کارشناس مسائل مالی تحقق چنین سناریویی را عاملی دانست که روسیه را بیش از پیش به چین نزدیک کند و به جای گسترش روابط با کشور‌های اروپایی از این به بعد به فکر تقویت هر بیشتر روابط خود با پکن باشد.

فیلپ پگوریه، اقتصاددان فرانسوی که حدود ده سال پیش تاکنون در مسکو مستقر است و به خوبی روسیه و مناسبات سیاسی آن را می‌شناسد با دیدگاه این نماینده محافل تجارت آلمان هم نظر است. پگوریه معتقد است که خروج روسیه از سوئیفت به معنای شلیک گلوله به پای شرکت‌های اروپایی است.

این اقتصاددان می‌گوید: همین حالا شرکت‌های اروپایی بیش از ۳۱۰ میلیارد یورو در روسیه و در طرح‌های زیربنایی و عمرانی آن سرمایه گذاری و تامین اعتبار کرده اند. حالا تصور کند بدون سوئیفت شرکت‌های فعال در خاک روسیه چگونه می‌خواهند سودی را که از راه کسب و کار در روسیه به دست می‌آورند به شرکت‌های مادر و کشور متبوع شان برگردانند.

این اولین بار نیست که مسکو به قطع ارتباط با شبکه سوئیفت تهدید می‌شود. در سال ۲۰۱۴، پس از الحاق کریمه به روسیه، این تحریم مورد بحث جدی غرب قرار گرفته بود، اما به اجرا گذاشته نشد. تجربه نیز نشان داده است که جامعه جهانی ‏ارتباطات ‏مالی میان بانکی که بر اساس قوانین بلژیک از سال ۱۹۷۷ خدمات مالی و بین بانکی خود را ارائه می‌کند، ترجیح می‌دهد حوزه صرفا اقتصادی فعالیت خود را ترک نکند تا از مشکلات سیاسی فاصله بگیرد.

جامعه جهانی ‏ارتباطات ‏مالی میان بانکی در بیانیه خود در ششم اکتبر ۲۰۱۴، انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان از فشار سیاسی که بر آن با هدف قطع اجباری شبکه خود با روسیه اعمال می‌شود، ابراز تاسف کرد. این نهاد در این بیانیه بر ماهیت صرفا مالی و اقتصادی خود و در همین راستا، غیر سیاسی بودن خود تاکید و اعلام کرد از این به بعد به درخواست‌های فردی و فشار‌های بین المللی خارج از قوانین و مقررات اتحادیه اروپا پاسخ نخواهد داد.

سوئیفت یک سیستم انتقال اطلاعات و پرداخت بانکی بین المللی است که بیش از ۱۱۰۰۰ سازمان بزرگ تقریباً در همه کشور‌ها از آن استفاده می‌کنند. گزارش شده است که روسیه قصد دارد به عنوان واکنش به بخشی از تحریم‌های غرب علیه مسکو از شبکه سوئیفت جدا شود. روسیه برای جلوگیری از خطرات ناشی از قطع ارتباط احتمالی بانک‌های خود با شبکه سوئیفت، سیستم ویژه مالی خود را توسعه می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار